Strålbensfraktur

fullblod2009

Trådstartare
Hej,
någon som har egen erfarenhet av strålbensfrakturer?
Min häst har fått en fraktur. Dock sitter den i ena bakbenet, vilket är "bättre" än fram iaf.
8 veckors vila till att börja med.

Berätta gärna. Både bra/dåligt.

Jag köpte en häst för några år sen som visade sig ha en strålbensfraktur på en framhov. Troligen hade det aldrig 'upptäckts' och i alla fall inte behandlats. Men, när en annan veterinär granskade bilderna från besiktningsröntgen syntes det där, men tyvärr missade besiktningsveterinären det.

I alla fall var hon "bra" så länge hon var skodd (hon gick igenom en besiktning u.a.) men jag tog av olika anledningar av henne skorna och då blev hon dålig. Hon behandlades i ett par leder men vi bestämde sen att hon skulle få bli avelssto för hon har bra stam och var trots allt marginellt halt på sitt sjuka ben även med ringsko och behandlingar. De inflammationer vi hittade berodde troligen på att hon under lång tid kompenserat för sin fraktur. Det är ofattbart att ingen reagerat men jag tror säljaren dömt ut henne om de känt till benbrottet för hon hade ett högre försäkringsbelopp än det hon såldes för och de ville verkligen bli av med henne. Jag kollade med försäkringsbolaget och där fanns inget om någon strålbensfraktur.

Nu har den här historien inte så mycket med din häst att göra eftersom du hittat skadan i det akuta läget och vilar hästen. Då är chanserna till att den läker ut rätt hyfsade enligt vad jag förstått. Men jag tänkte ändå att mitt exempel kan visa att det inte behöver vara så drastiskt. Hade mitt sto behandlats/vilats när hon fick skadan och skorna behållits på tror jag hon hade varit helt ok. Hon var ju trots allt ridbar när jag köpte henne utan att hon behandlats eller vilat.

Hoppas det går bra med din häst!

Tack för ditt svar.
Synd att din häst inte fått det "upptäkt" tidigare. Endel hästar visar tydligen bara lite lätt hälta så man kanske inte tror att det är så farligt & sen läker det ut skapligt iaf.

Min häst ville helt plötsligt inte sätta ner benet/hoven en morgon så vi åkte in direkt & fick det röntgat. Var inte jättelätt att se på röntgen heller utan vi fick ta ett par bilder innan vi hittade frakturen. Först ville dom operera men sen var dom osäkra på om det skulle kunna göra mer skada än nytta & då blev det ringsko med klack & sen boxvila i 2 månader till att börja med.

Första veckan är avklarad iaf & hästen är hur lugn & snäll som helst på box. :)

när jag nyss hade avslutat min hovslagarutbildning (15+ år sedan) var jag några gånger hos en hästägare där jag skodde en ridtravare som fåt en fraktur på strålbenet. Jag slutade dock åka dit efter några gånger, då det var den typen av hästägare som står i stallgången och berättar för mig hur jag ska sko hästen och att mitt sätt är fel... Men jag hörde ryktesvägen att de hade dragit av honom skorna och slöppt ut honom i hagen. Och att han hade tillfrisknat hyfsat efter lång vila.

Hej! Vill bara meddela att min häst nu är friskförklarad från sin strålbensfraktur & nu rids som vanligt utan problem :D Det finns hopp för strålbensfrakturer! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
674
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar