Jag köpte en häst för några år sen som visade sig ha en strålbensfraktur på en framhov. Troligen hade det aldrig 'upptäckts' och i alla fall inte behandlats. Men, när en annan veterinär granskade bilderna från besiktningsröntgen syntes det där, men tyvärr missade besiktningsveterinären det.
I alla fall var hon "bra" så länge hon var skodd (hon gick igenom en besiktning u.a.) men jag tog av olika anledningar av henne skorna och då blev hon dålig. Hon behandlades i ett par leder men vi bestämde sen att hon skulle få bli avelssto för hon har bra stam och var trots allt marginellt halt på sitt sjuka ben även med ringsko och behandlingar. De inflammationer vi hittade berodde troligen på att hon under lång tid kompenserat för sin fraktur. Det är ofattbart att ingen reagerat men jag tror säljaren dömt ut henne om de känt till benbrottet för hon hade ett högre försäkringsbelopp än det hon såldes för och de ville verkligen bli av med henne. Jag kollade med försäkringsbolaget och där fanns inget om någon strålbensfraktur.
Nu har den här historien inte så mycket med din häst att göra eftersom du hittat skadan i det akuta läget och vilar hästen. Då är chanserna till att den läker ut rätt hyfsade enligt vad jag förstått. Men jag tänkte ändå att mitt exempel kan visa att det inte behöver vara så drastiskt. Hade mitt sto behandlats/vilats när hon fick skadan och skorna behållits på tror jag hon hade varit helt ok. Hon var ju trots allt ridbar när jag köpte henne utan att hon behandlats eller vilat.
Hoppas det går bra med din häst!