Strålbensförändring - sto 8 år - vad vet ni om prognos att bli bra/bättre?

T

trollehatt

Som sagt, strålbensförändring - inte så positiv prognos ... båda fram ...

Nån som kan ge förslag på hur det gått för er. Förslag på hjälp, rehabilitering etc. Veterinärerna svarar ju inte alltid som vi ägare vill .... :)

Sv: Strålbensförändring - sto 8 år - vad vet ni om prognos att bli bra/bättre?

Förändrad hovvård och oftast levnadsförhållanden- alltså ta bort orsaken till att skadan har uppstått.
Beroende på hur långt det har gått osv så kan hästen bli helt symptomfri och leva ett gott liv, både frisk och fullt användbar.

/Migo

Mitt sto visade på röntgen mindre urkalkningar i strålbenet på båda fram för ca 6 år sedan. Hon skoddes med ringskor fram i ca 2 års tid, jag undvek att rida på allt för hårt underlag (hårda grusvägar, sommartorra gräsfält osv) och efter ca 2 år hade förändringarna gått tillbaka i princip helt visade röntgen.

Hon är idag 20 år, har inte behövt specialskor på flera år, rids och mår toppen.

Vet ju dock inte vad för förändringar din häst har och hur allvarliga, men be gärna om flera veterinärers utlåtande. Jag var hos olika veterinärer under denna tid och de sa ganska olika saker om detta...

varför får de strålbensförändring? kan de få det efter röta?

Pga felaktig hovform.

Så nej, strålröta kan inte ge förändringar på strålbenet. Däremot är strålröta ett tydligt tecken på att cirkulationen i hästens hovar inte fungerar- strålhornets läderhud har undermålig blodförsörjning.

Nedsatt cirkulation/ökat tryck på blodkärl kan ge förändringar på strålbenet, precis som det kan ge röta- alltså två olika symptom på ett gemensamt fel: Försämrad cirkulation.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 105
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg