Strål röta

U

ullis25

Min häst har fått början till strål röta, och hovslagaren tyckte att jag kunde behandla med hovtjära. Men jag glömde fråga hur länge. Det var väldigt lite, men hur länge brukar man behandla? och hur uppkommer det? läste någonstans att befor kan göra så hästar kan få det? någon som vet?

Sv: Strål röta

Min fick det pga bädden eller alternativt att det var lerigt ute. Sen fick jag lära mig på hovkursen att de kan få röta om dom blir för trånga i trakterna pga skor eller illa verkning. Då kan det fastna massa skit, hovfunktionen försämras och där ser man - guldläge för rötan. Men jag vet långt ifrån mycket om detta, det är bara något jag lagt på minnet, vet inte ens om det är så. Bytte dock hovslagare för ett år sen och har inte haft något problem med detta sen dess.

Jag tvättade med jodopax (hovslagaren fick skära bort det värsta så det blödde lite) sen lät jag det vara på en stund, torkade och sen penslade jag på med hovtjära. Höll på i två veckor för att försäkra mig om att det försvann och det gjorde det. Veterinären kom ut efter tre veckor för att kolla och rötan var puts väck ;)

Så kör på med tjära, dock varierar det väl på hur länge man skall behandla beroende på hur mycket röta det är osv... Varierar ju från häst till häst också.

Det finns ju en liten flaska med lila vätska som man behandlar strålröta med, nån som vet vad jag menar?!

KL
Trushbuster är kanon :bow: Jag använde mig av tjära först på min häst, men jag tyckte bara att det var krångligt och gav inte alls resultat :crazy: Men Trushbuster hjälpte verkligen på en gång :) :) :) Ett tips är att testa det om inte tjäran funkar :)

Jag har haft samma hovslagare i ett år utan några problem med strål röta, sen fick jag ta en annan hovslagare för ca 7 veckor sedan, men sist hade jag min vanliga igen och han upptäckte att det var början på röta. Kan det ha varit den andra hovslagarens fel alltså? Jag har inte kunnat göra rent hovarna så bra de senaste 2veckorna pga ryggont, tänkte då om det var jag som var boven i dramat, men det kanske inte uppkommer så fort? (Hästen går barfota.)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka