Straffpoäng i terrängen

C

Connemara_Lover

Jag har tävlat fälttävlan några gånger men det är en sak jag inte fattar och aldrig får klart för mig, hur beräknar dem tidsfel i terrängen!? Måste man vara exakt in i mål på idealtiden eller har man några sekunder på sig att vara snabbare eller långsammare utan att få tidsfel?

Sv: Straffpoäng i terrängen

Du får gå +- 15 sek. så om optimaltiden är 3 min får du rida på allt mellan 2.45 till 3.15 utan tidsfel (har för mig men är inte säker att det kan vara 10 sek på vissa tävlingar okcså..) överskrider du tiden får du straff för varje överskriden sek.

om optimaltiden är 3 min så får du gå in mellan 2,45 och 3,00 utan att få tidsfel är du innan 2,45 eller efter 3,00 får du 0,4 sek för vaje sekunder

Och observera att detta bara gäller tom CNC*, alla klasser över det + internationellt får du rida hur fort du vill.

Obs också att Therese är den som har rätt här, du får inte rida över optimaltiden alls om du vill klara dig utan tidsfel.
Sorry Peplis men man får inte rida +- 15 sek, bara -15.

Precis som ni säger. Hade för mig att detta var lite oklart i TR
men jag har nu läst och det står som följer:

"Överskridande av optimaltiden ger 0.4 straffpoäng för varje påbörjad sekund. Maxtiden är dubbla optimaltiden. I "H" 90 och 100 klass samt i "P" debutant, lätt och Msv B gäller att ekipage som har en sluttid mer än 15 sek under optimaltiden bestraffas med 0.4 straff för varje påbörjad sekund utöver dessa 15 sek, dvs 16.7 sek under optimaltiden ger 2 x 0.4=0.8 straff."
TR IV mom 469

Tycker att det är ganska glasklart. Vet dock att jag har läst det där om +/- 15 sek nånstans.

tant agda skrev:
Vet dock att jag har läst det där om +/- 15 sek nånstans.

Ibland rids Debutant/0.90 som Clear Round. I det fallet ska du rida utan hinderfel i hoppning och terräng samt +/- 15 sek om optimaltiden. Du får alltså rosett om du ridit 12 sek över optimaltiden.

Ok, nu verkar det vara lite olika åsikter :confused: Men vad jag förstår så är det flera som säger att man får vara snabbare men inte långsammare?

Summan av kardemumman: Du får inte rida långsammare än optimaltiden endast max 15 s snabbare. OM det inte är en clear round då är det +- 15 s som gäller.
Hoppas det verkar klart ;)

det har du alldeles rätt i! jag har dock varit på tävlingar där det i proppen stått clear round och sen har det varit "vanlig" tävling ändå......då blev man ju lite förvirrad....

Ok, men då är jag nöjd med svaren, tack :D

+/- 15 det gäller BARA när man har endast terrängritt. Alltså inte fälttävlan

Liknande trådar

Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 263
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 618
Senast: Piaff
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 173
Senast: skogaliten
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
679

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka