Straffning

S

straaawberry

Hur gör ni när ni t.ex ska leda hästen med grimma och grimskaft, och den gör ngt fel? Hur ''straffar'' ni den? :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Straffning

En liten blessyr från hästen sidan brukar jag korrigera med rösten.
En större tex att den kommer för nära min sfär och inte går därifrån, så förstärker jag rösten med att tvärt gå en eller två steg mot hästen och häftigt fösa den ifrån mig. De brukar räcka för min häst.

Däremot har vi en annan häst i stallet som dess matte skulle gå ut med till hagen häromdagen. Grimma satt redan på, matten öppnar dörren, matte hinner precis sätta fast grimskaftet när hästen fullkomligt föser sig över matte, för hon skulle minsann ut till den gröna gräset med sina kompisar.

Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.

Å andra sidan har jag själv tagit ut ovan nämda häst ett par gånger, och jag har varit beredd på det värsta, men den har varit hur lugn som helst. Så har man en grundläggande attityd mot hästen, så känner den att du inte är någon man springer över.
Synd bara att matte tyckte att det var okej att bli översprungen och medsläpad ett par meter, men man har ju olika gränser.

Jag blir också gaalen när hästen går på mig eller också alldeles intill. Det är ju en säkerhetsgrej och handlar också om respekt. En annan sak som stör mig är när hästen är ''ute och går'' med mig istället för tvärtom.

Min dam är känslig och fick från början en bra grund med NH. Hon går undan för tryck och det räcker allt som oftast att jag höjer lite varnande med handen eller bara tvärstannar så tänker hon till.

Andra hästar börjar jag milt med för att sedan stegvis gå på så mkt som behövs för att få en reaktion. Det är stora djur och ibland krävs mycket när människor försummat hästars uppfostran.

En större tex att den kommer för nära min sfär och inte går därifrån, så förstärker jag rösten med att tvärt gå en eller två steg mot hästen och häftigt fösa den ifrån mig. De brukar räcka för min häst.

Däremot har vi en annan häst i stallet som dess matte skulle gå ut med till hagen häromdagen. Grimma satt redan på, matten öppnar dörren, matte hinner precis sätta fast grimskaftet när hästen fullkomligt föser sig över matte, för hon skulle minsann ut till den gröna gräset med sina kompisar.

Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.

Å andra sidan har jag själv tagit ut ovan nämda häst ett par gånger, och jag har varit beredd på det värsta, men den har varit hur lugn som helst. Så har man en grundläggande attityd mot hästen, så känner den att du inte är någon man springer över.
Synd bara att matte tyckte att det var okej att bli översprungen och medsläpad ett par meter, men man har ju olika gränser.

Hanterar mina hästar exakt likadant. Tycker det ska räcka med att man ryter till lite bara, men gör det inte det och dom bara rusar över en så ska den allt få veta att man inte bara gör som man vill. En ledarhäst i en flock skulle inte heller accepterat att den gjort så och skulle då också sparkat tillbaka :idea:

Rösten är det första. Kroppsspråket det andra. Om det verkligen behövs, att det händer nåt okontrollerat (man blir halvt översprungen eller så) så blir det rösten och en dask med handflatan eller typ grimskaft.

Min häst är jättekänslig och tex. flyttar jättelätt för kroppspråk, men hästarna på jobbet är lite.... mindre intresserade och mottagliga. ;)

Hände faktiskt en grej häromdagen som visar tydligt hur jag gör!

Hästen jag har hand om var lite väl ivrig ut, och för att komma ut i hagen måste vi över en ganska smal träbro. Han tog sats redan innan och försökte mangla mig på vägen över. Som tur är så var jag beredd, så jag kastade mig framför hästen (som för övrigt väger runt 8-900 kg....), viftar ordentligt framför hans ansikte och daskar honom ett par gånger i bringan. "Anfallet" hejdades, och vi hade kontakt igen. Här hade säkert många tyckt att det räcker, men jag har hållt på med ren lydnadsträning ett tag nu, så jag vill gärna ta med den ut i utsläppet med. Så det blev ett antal steg fram- och tillbaka över den där bron, syftet var att få hästen att förstå att om jag är framför ska man INTE mangla över, utan vänta på varsågod.

För att träna in detta gör jag så att jag ber honom stå still, gör han inte det backar vi tillbaka till ursprungs"parkeringen" för hovarna (jag är jättenoga att hovarna står där jag vill ha dem). Han är så pass känslig nu att jag bara behöver peka (oftast) på den hov jag vill ha flyttad, eller bara harkla mig lite och titta på rätt hov, så flyttar han tillbaka den. Detta roade vi oss med på bron, och idag fick jag kvitto på att det fungerar, han var återigen lite väl ivrig, men det räckte med en rejäl harkling så var han på plats bakom mig igen:).

Det enda "våld" jag använder är det jag måste använda för att inte hamna under honom, alltså bara för att hejda den värsta framfarten (Han är för tung, och jag för gravid för att det ska vara bra att bli manglad....). Ett par daskar i hans bringa, och sedan jobba med lydnaden på ett mjukare och mer förståeligt sätt.

jag håller också med er.. man måste trots allt visa vem som bestämmer,, för de är det inte fråga om att man e elak mot hästen,, snarare tvärtom.. jag skulle aldrig tillåta att min häst sprang över mej.. min häst kan stå kvar i boxen trots öppen boxdörr och jag kan gå därifrån,, det är likadant om jag har tagit ut henne för att sitta upp eller nåt sånt och har glömt nåt i stallet då kan jag lämna henne ute och hon står kvar på samma ställe när jag kommer tillbaka.. respekt gentemot varandra är a och o i all hästhållning.. :banana:

Använder rösten, eller kroppsspråket. olika starkt vid olika "fel" Det räcker gott och väl för mina två filbunkar. :D:D

jag använder mycket röst, när han går för nära/ på mig så stannar jag han och backar.

Ja, det beror ju helt på vad den gör då. Om den tuggar eller bitar i mej så högger jag av det beteende rakt av och ryggar hästen och går frammåt och ryggar igen och går frammåt som normalt. Men på den senaste tiden så har jag bara lett och så min "sköthäst" och vi har byggt upp en bra relation och hon har fått respekt för mej. :)

Hon var alltid sån förut att hon ledde mej när vi gick från strecka A till B, och såg hon något gräs eller liknande så drog hon sej till det. Och sen det där att hästen går vidare när man själv stannar, ååååh. >.<
Nu när jag har börjat med att först ge små varningar med att vicka med grimskaften och säga nej (och om det int går, så tar ja ett steg mot henne och knycker uppåt i grimskaftet) så har hon slutat att dra ner huvudet och beta när man ex. står och öppnar porten från hagarna eller stänger den. Hon står snällt och väntar på mej ;D Och så när hon går förbi mej eller liknande så stannar jag henne och backar och går frammåt o.s.v. Hon har blivit såå mycket bättre med mej nu :)
Hon får ofta sina knyckar att hon inte ska låtas sej ta fast av andra i hagen, så hon springer undan och håller på och jäklas. Hon står i en mindre hage så hon slipper ju int att galoppera bort ngr. 100 meter på en åker ;D De som ska ta in henne kör med så dålig stil att de jagar och jagar henne och till sist kör med mat, och andra ger upp och låter henne vara ute tills hon sj. vill komma in. Men Jag kör med Join Up! : DD Hon ger sej jätte lätt efter 2-3 varv ^^ Men men :D

man bör ju aldrig ge sig på hästen i huvudet... jag sätter däremot foten i bringan & ger en lätt knuff. Använder min röst, har rätt lyhörda hästar i stallet (travare).

Straffar gör jag inte. Jag ser till att stoppa det felaktiga beteendet (som flera ovan beskrivit) och sen visa hur jag vill att den ska uppföra sig.

mina hästar är tränade att gå 1-2m bakom mig och stannan om jag stannar, börjar springa om jag gör det osv.
Men om dom nu gör något 'fel' så brukar jag använda rösten och 'hrn':a lite. Funkar inte de så gungar jag grimskaftet lite lätt eller klappar med händerna. - Bara så jag får hästens uppmärksamhet igen, hårdare behöver jag inte ta i. :)

emellanåt kan det bästa sättet vara att inte bry sig alls, vissa saker tycker hästen är så roligt när man gör nåt särskilt lixom (;

Det beror helt på vilket hyss hästen får för sig. Springer den iväg försöker jag så gott det går att få stopp på den (kan bli lite svårt med grimma-grimskaft dragkamp) , sen får den stå stilla ett tag som markering att hästen går ingenstans utan mig.

Jag skulle bli fullkomligt tokig om hästen sprang över mig- mer än rätt, jag vill då inte ha 600 kg över mig bara för att det är "kul". Men korrigering utefter fel- dvs att gör hästen något som att gå för nära mitt "space" är det bara att vifta med grimskaftet eller så för att den ska lägga av. Men springer den över mig skulle den få något att minnas ;)

Jag använder för det första kropps språket och ngt mer behövs inte på min häst då hon är väldigt uppmärksam på mig. Men ifall hon skulle göra något så stannar jag bara höjer upp axlarna en aning och backar mot henne, då förstår hon vitsen och börjar backa undan från mig (ett bra tecken på att hästen ser en som sin ledare). Hon är tränad med NH som jag tycker är en super bra metod, hon är/var en väldigt dominant dam som har mycket att säga till om. hon är ett varmblod som kom direkt från banan när jag fick henne, och där hade hon fått bete sig lite hur som helst och då trodde hon självklart att hon kunde det när hon kom till mig med, men icke sa nicke. Mina hästar ska minsann vara väluppfostrade både för min och andras säkerhet. :banana:

/Nathalie & Segene

Det sämsta du kan göra är ju att strunta i vad hästen gjort. Genast så blir hästen ledare ist för du som ska bestämma och tror det är okej att göra som den själv tycker. Hästar är flockdjur och det måste alltid finnas en ledare. Är det inte du som är ledare så bestämmer inte du längre och hästen gör vad den vill när den vill utan att tänka på dig.

jag ber hästen å backa, ber hästen å gå fram å ber hästen å backa igen. kollar av ibland; hästen ska stanna när du stannar. gör den inte det så gör om backövningen.

håller med till punkt och prickar.. en flock ledare i hagen hade aldrig tillåtit att bli över sprungen av en rang låg häst. den hade säkerligen fått sej en rejäl tillsägelse å vem vet ev ett par sparkar eller bett. varför ska man då inte få tillsättavisa hästen som att man är flock ledare?? de kan ju sluta riktigt illa om hästen inte respekterar en.. dom väger trots allt ett x antal kg mer än oss människor

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama