Straffning

Sv: Straffning

Det här var ett perfekt inlägg för mig att spinna vidare. Min sköthäst fick nämligen för sig igår att han minsann inte skulle backa när vi var ute och gick!!! han växte ta mig f-n gast i backen och inget hände trots tydligt kroppsspråk, röst och till och med fysik kontakt. Tips på hur jag får ner honom på jorden??? Han växer fast på samma sätt när jag rider ibland, men där kan jag ej gå på honom med spö pga att han är felbehandlad sedan innan. jag har dock blivit tuffare mot honom ju mer jag ridit honom och han går bra i perioder. Men från marken ska han minsann inte bete sig såhär!! HJÄLP!!!!
Jag brukar snurra runt.
På marken böjer jag in hästens huvud och aktiverar baken med blick och eventuell grimskaft. Efter några varv går jag bara rakt fram och då följer dom med.
På ryggen samma sak: Aktiv ledande tygel och samma sidas skänkel, blicken på baken. Efter några varv går vi rakt ut på lös tygel.

Sorry, det var ju ryggningsproblem. Byt ut 'rakt fram' och 'rakt ut' mot 'ryggar vi'.

En liten blessyr från hästen sidan brukar jag korrigera med rösten.
En större tex att den kommer för nära min sfär och inte går därifrån, så förstärker jag rösten med att tvärt gå en eller två steg mot hästen och häftigt fösa den ifrån mig. De brukar räcka för min häst.

Däremot har vi en annan häst i stallet som dess matte skulle gå ut med till hagen häromdagen. Grimma satt redan på, matten öppnar dörren, matte hinner precis sätta fast grimskaftet när hästen fullkomligt föser sig över matte, för hon skulle minsann ut till den gröna gräset med sina kompisar.

Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.

Å andra sidan har jag själv tagit ut ovan nämda häst ett par gånger, och jag har varit beredd på det värsta, men den har varit hur lugn som helst. Så har man en grundläggande attityd mot hästen, så känner den att du inte är någon man springer över.
Synd bara att matte tyckte att det var okej att bli översprungen och medsläpad ett par meter, men man har ju olika gränser.

Jag har precis samma värderingar som du, men en liten fråga? Hur ska man motivara andra i sin omgivning att göra likadant? Min mamma hanterar min häst mycket, men har inte alls samma tankar. Helt okej att hästarna går över/på/om henne, att de bufflar osv. Hon menar att horsemanship är mentalt knäckande för hästen och att man inte kan ha en tävlingsindivid som samtidigt visar respekt. Jag o andra sidan tycker det är fruktansvärt irriterande och en säkerhetsrisk när hästarna gör såhär, plus att jag ofta får rollen som "uppfostrare" vilket inte känns kul.
Skulle vara bra med lite mer argument för horesmanship! :smirk:

Vad gör man med dem som går till motattack när man tillrättavisar dem? Vi har en väldigt "bufflig" nordis och han lyssnar inte på något. När man ska ta in han från hagen drar han iväg och när man rycker i grimskaftet, säger skarpt nej och ibland slår till honom med grimskaftet bryr han sig inte eller så lägger han öronen bakåt, slår bakut och hugger i luften. En gång tröttnade jag efter att han slagit efter mig och när jag kom in sparkade jag till honom på bogen och drog i grimskaftet och då lade han öronen bakåt och framslog tillbaka.:eek: Ibland brukar han hugga också. Det hjälper inte att ha spöet med sig, han går bara till motattack.

Någon som har något vettigt svar?

Jag skulle leda honom i en repgrimma om de som använder den vet hur man hanterar den - hästen har inte lika stor möjlighet att dra iväg då - eller kanske en s.k uppfostringsgrimma (den har använts på min medryttarhäst som är en nordis.)

Uppfostringsgrimman ska funka så att när man drar i grimskaftet så spänner det runt nosen och över nacken på hästen men så fort man släpper efter på grimmskaftet så försvinner trycket runt nacken och mulen. Ska tydligen funka bra på buffliga hästar.
Vet dock inte var man kan köpa dem - eller repgrimman finns ju på Hööks bl.a.

*kl*

Om alla tänker efter lite på hur hästar beter sig i hagen så märker ni att det finns två typer av "ranghöga" hästar:
Det finns den trygga som bara behöver vicka lite på öronen för att de andra ska flytta sig av ren respekt för den ranghöges aura- dessa hästar är de som blir ledare, som är trygga i sig, har pondus och för tillit till flocken.
Sedan finns det de hästar som bråkar sig till högre rang. De som måste attackera, kasta med huvudet, svansen och benen åt alla håll för att få sitt "space"- de här hästarna får som de vill enbart för att de skriker högst.
Vad vill vi som hästägare bli- den som skriker högst så hästarna inte orkar lyssna och viker undan, eller den som får hästarna att lyssna och villigt lyda- därav vinna deras tillit?

Att sparka och skrika åt din häst bevisar redan i din handling att du är en osäker individ som måste använda våld för att kontrollera. Hade jag haft en häst som sprungit över mig hade jag självfallet markerat att det inte är ok genom att flytta hästen ifrån mig (vid fara för mig själv och andra i omgivningen skulle jag absolut slå hästen, säkerhet står utöver allt annat- ledarskap kan man sedan öva i lugn och ro utan press från omgivningen) men jag hade vänt hästen tillbaka in i boxen och fortsatt proceduren tills hästen gett sig och går bakom mig, arbetat med lite ryggningar osv för att få hästen att koncentrera på mig. Man måste jobba lungt och sansat med hästar och aldrig tappa humöret- att bli arg hjälper varken dig eller hästen!

Vill bara tillägga: BERÖM och EFTERGIFT är keystones.

Precis hur jag tänker!!! :bow::bow::bow:
Jag bestraffar inte hästar, utan jobbar hellre med ledarskap och uppfostran och tränar dem att bli så lydiga och lyhörda som möjligt :)

Någon som har något vettigt svar?

Inte slå hästen? Om hästen reagerar med att slå tillbaka så hamnar du enbart i en farlig situation och riskerar att hästen lär sig att det är ok att anfalla när något inte passar sig.
Tänk om, istället för att slå hästen, backa den. Använd grimskaftet som din "vägg" för att visa hästen att det inte är ok att kliva över dig, hästar är mycket känsliga bara du gör rätt!
Visa med din kropp att "jag är större och starkare, följ mig", gör ledarskapsövningar (seven games osv) för att hästen ska acceptera dig och veta att du inte tänker skada hästen. Du måste helt enkelt ta allt från början- hästen reagerar aggresivt på slag och därför kan du inte fortsätta i de banor du gör.

Det här var ett perfekt inlägg för mig att spinna vidare. Min sköthäst fick nämligen för sig igår att han minsann inte skulle backa när vi var ute och gick!!! han växte ta mig f-n gast i backen och inget hände trots tydligt kroppsspråk, röst och till och med fysik kontakt. Tips på hur jag får ner honom på jorden??? Han växer fast på samma sätt när jag rider ibland, men där kan jag ej gå på honom med spö pga att han är felbehandlad sedan innan. jag har dock blivit tuffare mot honom ju mer jag ridit honom och han går bra i perioder. Men från marken ska han minsann inte bete sig såhär!! HJÄLP!!!!

bråkar kingen med dig?:p
har han skadat sig? rider du inte?

Hur gör ni när ni t.ex ska leda hästen med grimma och grimskaft, och den gör ngt fel? Hur ''straffar'' ni den? :idea:

Det brukar räcka med rösten (ett mörkt: ÖH) men om den "dansar" för nära å försöker trycka ut mig så sätter jag ut armbågen så det blir obekvämt att komma för nära:D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.