Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag ber hästen å backa, ber hästen å gå fram å ber hästen å backa igen. kollar av ibland; hästen ska stanna när du stannar. gör den inte det så gör om backövningen.
Då är det på med stigbett och sen tar jag spöt i andra handen och spöt vinklat mot huvudet...gör han något så får han ett rap med spöt.
Däremot har vi en annan häst i stallet som dess matte skulle gå ut med till hagen häromdagen. Grimma satt redan på, matten öppnar dörren, matte hinner precis sätta fast grimskaftet när hästen fullkomligt föser sig över matte, för hon skulle minsann ut till den gröna gräset med sina kompisar.
Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.
Jag bestämmer över "mina" hästar men det spelar ingen roll om dom går brevid eller strax framför.
Dom sköter sig ändå.
AM
Det här var ett perfekt inlägg för mig att spinna vidare. Min sköthäst fick nämligen för sig igår att han minsann inte skulle backa när vi var ute och gick!!! han växte ta mig f-n gast i backen och inget hände trots tydligt kroppsspråk, röst och till och med fysik kontakt. Tips på hur jag får ner honom på jorden??? Han växer fast på samma sätt när jag rider ibland, men där kan jag ej gå på honom med spö pga att han är felbehandlad sedan innan. jag har dock blivit tuffare mot honom ju mer jag ridit honom och han går bra i perioder. Men från marken ska han minsann inte bete sig såhär!! HJÄLP!!!!
Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.
*kl*
Om alla tänker efter lite på hur hästar beter sig i hagen så märker ni att det finns två typer av "ranghöga" hästar:
Det finns den trygga som bara behöver vicka lite på öronen för att de andra ska flytta sig av ren respekt för den ranghöges aura- dessa hästar är de som blir ledare, som är trygga i sig, har pondus och för tillit till flocken.
Sedan finns det de hästar som bråkar sig till högre rang. De som måste attackera, kasta med huvudet, svansen och benen åt alla håll för att få sitt "space"- de här hästarna får som de vill enbart för att de skriker högst.
Vad vill vi som hästägare bli- den som skriker högst så hästarna inte orkar lyssna och viker undan, eller den som får hästarna att lyssna och villigt lyda- därav vinna deras tillit?
Att sparka och skrika åt din häst bevisar redan i din handling att du är en osäker individ som måste använda våld för att kontrollera. Hade jag haft en häst som sprungit över mig hade jag självfallet markerat att det inte är ok genom att flytta hästen ifrån mig (vid fara för mig själv och andra i omgivningen skulle jag absolut slå hästen, säkerhet står utöver allt annat- ledarskap kan man sedan öva i lugn och ro utan press från omgivningen) men jag hade vänt hästen tillbaka in i boxen och fortsatt proceduren tills hästen gett sig och går bakom mig, arbetat med lite ryggningar osv för att få hästen att koncentrera på mig. Man måste jobba lungt och sansat med hästar och aldrig tappa humöret- att bli arg hjälper varken dig eller hästen!
Vill bara tillägga: BERÖM och EFTERGIFT är keystones.