Straffning

Sv: Straffning

Jag bestämmer över "mina" hästar men det spelar ingen roll om dom går brevid eller strax framför.
Dom sköter sig ändå.

AM

Mina är väluppfostrade men det händer att de går för nära mig, då får de ett pet i bogen så flyttar de sig.

Det värsta jag vet är ouppfostrade hästar som bara går över en. Usch!!

Alltså, förstår inte riktigt vad du menar med "fel"? :D

Men om hästen ställer sig och äter och jag vill fortsätta så viftar jag bara lite med handen/grimskaftet mot hästens bakdel och sen går vi.

Om hästen skulle bli rädd för något och börja titta och skygga för det, behåller jag lugnet och flyttar henne ifrån mig/dit jag vill ha henne och sen fortsätter jag.

Skulle hon trycka sig emot mig (försöka flytta mig) flyttar jag henne ifrån mig.

Jag bestraffar inte min häst, utan visar henne bara att det är jag som dominerar henne. Vänligt men bestämt, och på så sätt får jag hennes koncentration och respekt och hon litar på mig, iom att jag kan dominera henne. :)

Jag sätter gränser tydligt, jag ska gå med dom inte tvärt om...går de över mig: stannar ryggar några steg och sen går jag.
Biter dom och så daskar jag till på bringa samtigt ett NEJ!

Jag har nyss fått hem en häst som stegrar sig utan för stalldörren och sparkar bak ut osv.

Då är det på med stigbett och sen tar jag spöt i andra handen och spöt vinklat mot huvudet...gör han något så får han ett rap med spöt.

Jag har inte behövt använda spöt på två dagar nu, har fortfrande stigbett efter som han gärna är lite ivrig in i hagen.

Det är många som tycker det är fel att använda spö mot sina hästar, men jag tycker att spöt är igentligen inte av hur hästar gör mot varandra.

Alla har delade åsikter men jag står för att behövs det spö så använder jag det - det betyder inte att jag spöar upp hästarna!

Hej,

Jag använder ocksà rösten för smà fel.

Däremot om hästen gàr in i mig/ promenerar mig mm sà gàr jag rakt in i hästen, flaxar med armarna och ryter. Det brukar funka för dom flesta!

jag ber hästen å backa, ber hästen å gå fram å ber hästen å backa igen. kollar av ibland; hästen ska stanna när du stannar. gör den inte det så gör om backövningen.

Det här var ett perfekt inlägg för mig att spinna vidare. Min sköthäst fick nämligen för sig igår att han minsann inte skulle backa när vi var ute och gick!!! han växte ta mig f-n gast i backen och inget hände trots tydligt kroppsspråk, röst och till och med fysik kontakt. Tips på hur jag får ner honom på jorden??? Han växer fast på samma sätt när jag rider ibland, men där kan jag ej gå på honom med spö pga att han är felbehandlad sedan innan. jag har dock blivit tuffare mot honom ju mer jag ridit honom och han går bra i perioder. Men från marken ska han minsann inte bete sig såhär!! HJÄLP!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Däremot har vi en annan häst i stallet som dess matte skulle gå ut med till hagen häromdagen. Grimma satt redan på, matten öppnar dörren, matte hinner precis sätta fast grimskaftet när hästen fullkomligt föser sig över matte, för hon skulle minsann ut till den gröna gräset med sina kompisar.

Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.

Sådär skulle jag aldrig göra mot en häst :O det är klart att en häst vill springa ut och äta , det är ju en del av deras "naturlighet" så att säga . att slå/kasta ngt mot hästens huvud är frukansvärt betéende . Min sköthäst är väldigt huvudskygg pga av slag mot ansiktet och han har inte lugnat sig för 5 öre , jag har varit skötare på honom i nästan 1, 5 år och jag har försökt "vänja" honom vid att man t ex håller handen över nosryggen . Även om man inte slår till hästen så blir de rädda för ett grimskaft som slår mot huvudet . Om man inte kan hålla den i grimma är det bättre att leda den i träns . Och om den "kastar" sig ut boxen så vänder man på klacken , går tillbax in i boxen , står där någon minut . berömmer , leder ut hästen . försöker den slita sig får man stanna och säga NEJ!.

tror du att det blir bättre om du skrämmer din häst till fason ? Det ger bara sämre samarbete om du ska behöva skrika och slå mot den för att den ska "lyssna" . :smirk:

Spöt ska aldrig användas som "korrigering" på något sätt . Då är det bättre att man går en grundkurs i hästhantering eller något .. elelr lära känna sin häst lite bättre !

Där kunskapen slutar tar våldet vid..

Senast ändrad av en moderator:

Straffar låter så elakt:angel: Jag tillrätta visar bara. Och det gör jag genom att göra "vågor" i grimskaftet vilket jag har lärt min häst betyder att han ska backa. Alltså backar jag honom. Först gör jag små vågor och backar han inte så gör jag större och kraftigare vågor tills han tar ett steg tillbaka.

Det här var ett perfekt inlägg för mig att spinna vidare. Min sköthäst fick nämligen för sig igår att han minsann inte skulle backa när vi var ute och gick!!! han växte ta mig f-n gast i backen och inget hände trots tydligt kroppsspråk, röst och till och med fysik kontakt. Tips på hur jag får ner honom på jorden??? Han växer fast på samma sätt när jag rider ibland, men där kan jag ej gå på honom med spö pga att han är felbehandlad sedan innan. jag har dock blivit tuffare mot honom ju mer jag ridit honom och han går bra i perioder. Men från marken ska han minsann inte bete sig såhär!! HJÄLP!!!!

Du menar alltså att han "fryser fast i marken" när du ska backa honom? Då gäller det bara att inte ge sej och hela tiden öka på det obehagliga och sluta DIREKT när hästen väl flyttar sej. Veva med grimskaftet(håll långt ut i grimskaftet så du får mycket "tygnd" i det), flaxa med armarna och gör konstiga ljud!! Men sluta alltid direkt när hästen har tagit ett steg bakåt.

Är det så att hästen "fryser fast i marken" när ni ska gå framåt så ta ett tag i grimskaftet, dra hårdare och hårdare framåt utan att titta hästen i ögonen får du inte med hästen då så gå åt sidorna samtidigt som du fortfarande håller ett "drag" i grimskaftet på så vis får du jätte lätt hästen ur balans och den blir tvungen att ta ett steg framåt. Men samma sak där, var super snabb med eftergift när hästen gör det du vill!

Hade det varit min häst så skulle jag ha sparkat, vrålat och kastat grimskaftet mot huvudet på hästen och sett till att den hoppade tillbaka in till sin box. Sen skulle den få stå still där med öppen dörr tills jag sa att det var ok att gå ut. För hästar som går över folk är nog bland det värsta jag vet.

Det var ju också ett sätt... :smirk:
Fast inte precis vad jag skulle rekommendera..nä.

AM

Jag håller mig till exemplet med ledning i grimma och grimskaft, elr bara grimma..

Hästen går om mig/försöker springa förbi mig tar tag/rycker till i grimskaftet. använder rösten.
Hästen försöker springa över mig röst, använder vid behov armbågen/armen och trycker till så att h*n flyttar sig. går sen på kortare grimskaft men inte spännt om det funkar bra..
Allmänt små-tjaffs brukar jag bara använda rösthjälper och kroppsspråk. Föredrar att inte göra stora "affärer" av det, men ändå poängtera att det är fel.

*kl*

Om alla tänker efter lite på hur hästar beter sig i hagen så märker ni att det finns två typer av "ranghöga" hästar:
Det finns den trygga som bara behöver vicka lite på öronen för att de andra ska flytta sig av ren respekt för den ranghöges aura- dessa hästar är de som blir ledare, som är trygga i sig, har pondus och för tillit till flocken.
Sedan finns det de hästar som bråkar sig till högre rang. De som måste attackera, kasta med huvudet, svansen och benen åt alla håll för att få sitt "space"- de här hästarna får som de vill enbart för att de skriker högst.
Vad vill vi som hästägare bli- den som skriker högst så hästarna inte orkar lyssna och viker undan, eller den som får hästarna att lyssna och villigt lyda- därav vinna deras tillit?

Att sparka och skrika åt din häst bevisar redan i din handling att du är en osäker individ som måste använda våld för att kontrollera. Hade jag haft en häst som sprungit över mig hade jag självfallet markerat att det inte är ok genom att flytta hästen ifrån mig (vid fara för mig själv och andra i omgivningen skulle jag absolut slå hästen, säkerhet står utöver allt annat- ledarskap kan man sedan öva i lugn och ro utan press från omgivningen) men jag hade vänt hästen tillbaka in i boxen och fortsatt proceduren tills hästen gett sig och går bakom mig, arbetat med lite ryggningar osv för att få hästen att koncentrera på mig. Man måste jobba lungt och sansat med hästar och aldrig tappa humöret- att bli arg hjälper varken dig eller hästen!

Vill bara tillägga: BERÖM och EFTERGIFT är keystones.

Senast ändrad:

*kl*

Om alla tänker efter lite på hur hästar beter sig i hagen så märker ni att det finns två typer av "ranghöga" hästar:
Det finns den trygga som bara behöver vicka lite på öronen för att de andra ska flytta sig av ren respekt för den ranghöges aura- dessa hästar är de som blir ledare, som är trygga i sig, har pondus och för tillit till flocken.
Sedan finns det de hästar som bråkar sig till högre rang. De som måste attackera, kasta med huvudet, svansen och benen åt alla håll för att få sitt "space"- de här hästarna får som de vill enbart för att de skriker högst.
Vad vill vi som hästägare bli- den som skriker högst så hästarna inte orkar lyssna och viker undan, eller den som får hästarna att lyssna och villigt lyda- därav vinna deras tillit?

Att sparka och skrika åt din häst bevisar redan i din handling att du är en osäker individ som måste använda våld för att kontrollera. Hade jag haft en häst som sprungit över mig hade jag självfallet markerat att det inte är ok genom att flytta hästen ifrån mig (vid fara för mig själv och andra i omgivningen skulle jag absolut slå hästen, säkerhet står utöver allt annat- ledarskap kan man sedan öva i lugn och ro utan press från omgivningen) men jag hade vänt hästen tillbaka in i boxen och fortsatt proceduren tills hästen gett sig och går bakom mig, arbetat med lite ryggningar osv för att få hästen att koncentrera på mig. Man måste jobba lungt och sansat med hästar och aldrig tappa humöret- att bli arg hjälper varken dig eller hästen!

Vill bara tillägga: BERÖM och EFTERGIFT är keystones.

Håller med om det, absolut. :D:bow:

Om hästen går för fort, försöker gå om mig eller för nära mig saktar vi bara in och jag placerar h*n bakom mig igen och så fortsätter vi. Det är bara hyfsat lyhörda hästar jag väljer att hantera nu för tiden. Om de sköter sig får de gå med slakt grimskaft - eftergift.

Kan ju berätta också om hur jag hanterade vissa ouppfostrade hästar när jag stod i kollektivstall. Oftast så tvärvände jag och gick snabbt emot dem och sträckte på mig (ibland med förstärkning av rösten) - då blev de ofta överrumplade och lugnade sig och då ignorerade jag dem.
Till slut var det inte så kul att studsa runt längre. :D

Oftast räcker det med ett Nej. Annars kan jag backa mot henne. Eller så går vi tillbaka o gör om tills det är korrekt. Beror helt på vad det är.

rösten eller så knäpper jag med fingrarna, min häst har lärt sig att en knäppning med fingrarna är nästan samma som en dask, ska bara säga att jag har inte slagit henne för att lära henne det utan enbart hotat och det har räckt och nu behöver jag inte ens göra det utan knäpper bara

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama