Sträckning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare HorseInn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 864
H

HorseInn

Hejsan!

Min häst har nu sen ca 2-3 veckor tillbaka varit svår att få att springa och få i galopp, direkt man börjar "kräva" någonting av den så slänger den med svansen, sparkar bakut och sätter öronen bakåt. :confused:

Jag har talat med veterinärer många gånger, men jag själv misstänker nu att det skulle vara fråga om en sträckning.

Hon har tydligt ont då man rör henne på under hela magen där hon annars tycker så om att bli skrapad...
Hon äter och dricker bra, men verkar en aning slö, men annars ser hon frisk ut.

Idag då jag prova longera henne så gick allt bra tills jag började försöka få henne i galopp, då blev hon halvt panik och rusade och sparkade bakut och det tog en stund att få henne nerlugnad. :(

Hon brukar definitivt inte bete sig så här vanligtvis och jag själv är nybörjare och har nu svårt att förstå vad som kan vara felet. :confused:

Vi har våra hästar på lösdrift. Jag tror att hon kan ha blivit skrämd eller irriterad på vår andra häst som ofta försöker bita och jaga bort henne, och så har hon sparkat och hoppat bakut som jag sett henne börja göra nu då hon börjat våga säga emot vår andra häst, förr gick hon bara undan.. sen har det varit kallt ute och hon har kanske haft stela muskler och så har gjort en snabb rörelse vilket har resulterat i en sträckning.
Men det här är ju vad jag tror, det kanske låter helt ologiskt i vana hästägares öron...

Jag är jättetacksam för svar!!

Sv: Sträckning?

Men vad sa veterinären då, fick du ingen diagnos?
Kan ju vara vad som helst, men tydligen har ju hästen ont, så du borde ta det lugnt och inte fortsätta kräva saker av den. Är det bara under magen hon markerar, eller reagerar hon någon annanstans på kroppen också?

Hej och tack för svar! :)

Veterinären trodde främst att det kunde vara frågan om att hon inte haft en varm liggplats att vara på och att hon helt enkelt var så trött eller så att hon var uttråkad.

Ibland markerar hon lite då jag tar på halsen, men det är nog under till som det helt klart och tydligt är någonting som inte är ok.

Skulle det vara bra att ha på täcke nu hela tiden?

ok! Tack så mycket. Jag läste sidan och symptomerna men tyckte ändå inte riktigt att det stämde bra övrens... :/

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 140
Senast: Ceta
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 696
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 514
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 689
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025