Sträckning. Vila eller rörelse?

Sv: Sträckning. Vila eller rörelse?

Svårt det där med att kyla eftersom jag inte riktigt vet VILKEN muskel som hon sträckt.. hon ser lite stel ut i större delen av bakkärran och är som sagt tveksam till att ta lika långa steg med höger bak som med vänster.
Nu har det ju dessutom redan gått fem dagar sedan Stora BusRuset då jag upptäckte hältan så jag avvaktar nu och hoppas på att Equiterapeuten har tid med oss i nästa vecka...

/JES

När min häst sträckte sig i bogen (och efter två vet besök utan att hitta orsak till hälta å två omgångar sprutor) och vila på 16veckor så gick jag till grannen som är massör och har fem egna hästar,bad henne kolla,hon direkt vart d satt och sade ut å skritta med honom! gärna långt men lugnt å sedan STRETCHA,sagt som gjort ut å skrittade stretchade ordentlig och fyra dagar sedan var han halt fri! :smirk:
Tänk om jag gått till henne direkt (vilket jag oftast gör nu för att rådfråga) så hade jag sparat 16veckors vila å alla vet kostnader!

Så jag tror absolut på ut å gå å sedan massera å stretcha henne så mycket hon tillåter.

mvh anna

Det kommer jag absolut att göra också, fast just nu avvaktar jag veckan ut så att det iaf har gått 10 dagar från det troliga traumat, eftersom man KAN göra en skada värre genom att öka blodgenomströmningen i det akuta skedet. Framför allt avstår jag från att stretcha nu. Gjorde ju det EN gång och vet nu hur stel hon var då så jag har något att jämföra med efter någon veckas promenerande, så det är ju faktiskt rätt bra trots allt.

Har ju försökt få tag i en Equiterapeut, men h*n har inte ringt tillbaka till mig, så jag ska ringa igen idag och annars får jag leta vidare efter någon annan som återkommer lite fortare.

/JES

Du har redan fått så många bra tipps så jag tänkte bara fråga om du vet ifall damen har dragit någon vurpa? Om så är fallet kanske det är så att hon har blivit sned i korset (bäckenet). Bara en tanke...

Vi har inte sett henne gå omkull, nej.
Men det utesluter ju absolut inte att hon har gjort det ändå... :crazy:

Det enda vi vet är att hästarna sprang i hagen som om vinddjävlarna (eller kanske vildsvinen?) var efter dem just i fredags morse och när jag kom ut mitt på dagen och alla hästarna kom springande mot grinden, (som de oftast gör), då såg man direkt på henne att hon var ofräsch bak. Det verkade dock inte göra ont någonstans fast jag klämde överallt och jag hittade ingen svullnad eller värme.
Det som bekymrar mig just nu är att det inte har blivit det minsta bättre på sex dagars hagvila och några promenader... :confused:

/JES

Kassiopeja skrev:
Vi har inte sett henne gå omkull, nej.
Men det utesluter ju absolut inte att hon har gjort det ändå... :crazy:

Det enda vi vet är att hästarna sprang i hagen som om vinddjävlarna (eller kanske vildsvinen?) var efter dem just i fredags morse och när jag kom ut mitt på dagen och alla hästarna kom springande mot grinden, (som de oftast gör), då såg man direkt på henne att hon var ofräsch bak. Det verkade dock inte göra ont någonstans fast jag klämde överallt och jag hittade ingen svullnad eller värme.
Det som bekymrar mig just nu är att det inte har blivit det minsta bättre på sex dagars hagvila och några promenader... :confused:

/JES

Welcome to my reality :devil:

Skämt åsido, att hon inte blivit bättre behöver inte betyda ett dugg. Muskelskador etc tar tiiiiid. Det kanske räcker med tid, eller så behöver hon tid och massage. Eller så är du i min verklighet på riktigt.

Men dte blir ju en ond cirkel när de spänner sig för de har ont, så får de mer ont för de spänner sig och så spänner de sig ännu mer för det gör mer ont.. etc..

Och i sammanhanget så är sex dagar en piss i nilen, så än behöver du inte måla fan på väggen!

Däremot skulle jag fundera på den där bultsaxen nu.. ditt vulcantäcke vore väl idealiskt nu?

Sen kuggfrågan: har hon blivit SÄMRE de här dagarna?

Senast ändrad:

Alexandra_W skrev:
Sen kuggfrågan: har hon blivit SÄMRE de här dagarna?
Varken eller både och? :smirk:
Hon är mindre halt men mer stel och numera stel i hela bakkärran, dvs det är inte obesvärat i vänster bak heller. Tror iofs att det kan bero på att det är lite ansträngande att avlasta höger bak hela tiden. *snillen spekulerar* :cool:

/JES

Liknande trådar

Kropp & Själ Korta versionen: hur ska man behandla en förmodad sträckning? Vila eller rörelse? Och hur lång tid får man räkna med att det tar... 2
Svar
31
· Visningar
2 498
Senast: Teilani
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter... 2
Svar
36
· Visningar
9 211
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 250
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 820
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka