Sträckning - rörelse eller vila?

pollex

Trådstartare
Korta versionen: hur ska man behandla en förmodad sträckning? Vila eller rörelse? Och hur lång tid får man räkna med att det tar?

Bakgrunden/lite längre versionen: För snart tre veckor sedan sträckte jag - tror jag - ena höften när jag lekte med barnen.

Först vilade jag i typ en vecka utan att det varken blev bättre eller sämre, och sedan har jag tränat lite lugnt (jag födde barn för 3,5 månader sedan så det handlar om korta sträckor/enbart med kroppsvikten som tyngd, och ytterst korta pass) vilket jag nu känner att kanske har försämrat det hela lite. Jag har i regel inte ont när jag rör mig (annat än om jag gör en rörelse som sträcker just där jag har ont), utan i huvudsak efter att ha varit stilla. Vad gör jag nu? Vilar mer eller fortsätter röra mig? Och hur lång tid kan det ta innan det går över?

Puttar lite! Har googlat men tycker mest jag hittar information om behandling i den akuta fasen.

Jag har verkligen ingen aning. :)

Är du säker att det verkligen är en "sträckning"?

Om det vore jag skulle jag rådfråga 1177.

Har inget svar, men tycker frågeställningen är jätteintressant. Har undrat samma sak varje gång jag har sträckt mig. Hoppas att någon sjukgymnast/ tränare/ läkare kommer att svara.

Vad menar du när du säger att du sträckt höften? Vart har du ont?

Kyla, vila och sen försiktig igångsättning brukar funka för mig.

Jag har verkligen ingen aning. :)

Är du säker att det verkligen är en "sträckning"?

Om det vore jag skulle jag rådfråga 1177.
Vad menar du när du säger att du sträckt höften? Vart har du ont?

Kyla, vila och sen försiktig igångsättning brukar funka för mig.

Nej, jag är inte säker på att det är en sträckning och hjälp vad svårt det blev när jag skulle förklara mer precist var det gör ont! Började prova olika rörelser - typ benböj är oproblematiskt, snabbare rörelser i sidled gör ont, att ligga på höften gör småont, tryck mot typ höftbenskammen gör ont... men!, när jag nu googlade höftbenskammen för att vara säker på att jag placerat det hela rätt hittade jag detta: http://springlfa.se/skadeakuten-hoftvark/, och det senare av alternativen låter som att det prickar in vad jag drabbats av rätt väl! :)

Korta versionen: hur ska man behandla en förmodad sträckning? Vila eller rörelse? Och hur lång tid får man räkna med att det tar?

Bakgrunden/lite längre versionen: För snart tre veckor sedan sträckte jag - tror jag - ena höften när jag lekte med barnen.

Först vilade jag i typ en vecka utan att det varken blev bättre eller sämre, och sedan har jag tränat lite lugnt (jag födde barn för 3,5 månader sedan så det handlar om korta sträckor/enbart med kroppsvikten som tyngd, och ytterst korta pass) vilket jag nu känner att kanske har försämrat det hela lite. Jag har i regel inte ont när jag rör mig (annat än om jag gör en rörelse som sträcker just där jag har ont), utan i huvudsak efter att ha varit stilla. Vad gör jag nu? Vilar mer eller fortsätter röra mig? Och hur lång tid kan det ta innan det går över?
Jag sträckte mig rejält (har glömt det finanamnet) insida lår förra våren. Sökte på hösten till sjukgymnasten som bannade mig för att jag inte sökt tidigare för rehab, då hade jag haft chans att det hade läkt tidigare, sa han.

Fick börja träna lätta, kontrollerade anpassade styrkeövningar med gummisnodd sen, tog dock nästan ett år tills jag var helt smärtfri.

Nej, jag är inte säker på att det är en sträckning och hjälp vad svårt det blev när jag skulle förklara mer precist var det gör ont! Började prova olika rörelser - typ benböj är oproblematiskt, snabbare rörelser i sidled gör ont, att ligga på höften gör småont, tryck mot typ höftbenskammen gör ont... men!, när jag nu googlade höftbenskammen för att vara säker på att jag placerat det hela rätt hittade jag detta: http://springlfa.se/skadeakuten-hoftvark/, och det senare av alternativen låter som att det prickar in vad jag drabbats av rätt väl! :)
Jag har haft trochanterit. Behandlades med vila och en voltarenkur. Därefter extra styrketräning av hela bålen och mycket stretching av höftpartiet innan jag kunde lägga på ordentlig träning igen.

Jag har haft trochanterit. Behandlades med vila och en voltarenkur. Därefter extra styrketräning av hela bålen och mycket stretching av höftpartiet innan jag kunde lägga på ordentlig träning igen.

Tack, vilken bra information! :) Då får jag helt enkelt vila så gott det går en period (:cry:)... minns du hur länge du vilade ungefär? Och ska man vänta med träningen tills man är helt smärtfri?

Träning av bålen är ju precis vad jag i huvudsak pysslat med, så det ska ju gå att lösa.
- Stretching, några speciella övningar?
- Voltaren, hur länge och hur mycket? Fast FASS och Janusinfo ger olika information om man kan ta det medan man ammar ser jag, förvirrande..!

Tack, vilken bra information! :) Då får jag helt enkelt vila så gott det går en period (:cry:)... minns du hur länge du vilade ungefär? Och ska man vänta med träningen tills man är helt smärtfri?

Träning av bålen är ju precis vad jag i huvudsak pysslat med, så det ska ju gå att lösa.
- Voltaren, hur länge och hur mycket? Fast FASS och Janusinfo ger olika information om man kan ta det medan man ammar ser jag, förvirrande..!

Man får inte trokanterit av att sträcka sig.

Generellt råd: rörelse.

Det kommer jag inte ihåg, jag var fotbollsspelare på hyfsat hög nivå på den tiden och det börjar bli ett par år sen ;) Jag gjorde det vårt lags sjukgymnast rekommenderade efter diagnosen.

Det går ändå inte att säga att du har en trokanterit.

Nej, säkert får jag såklart inte veta förrän jag söker vård i verkliga livet om besvären inte ger med sig med egenbehandling, men inte är det väl så konstigt att jag vill basera mina egna åtgärder på vad jag tycker verkar stämma in bäst på det jag upplever?

Det kommer jag inte ihåg, jag var fotbollsspelare på hyfsat hög nivå på den tiden och det börjar bli ett par år sen ;) Jag gjorde det vårt lags sjukgymnast rekommenderade efter diagnosen.

Tack ändå! :) Du hade onekligen ett annat utgångsläge då än vad jag har nu dessutom :)

Är det så att man inte ska vila alls? När hundarna har sträckt sig har de rekommenderat totalvila i minst 2 v och därefter mycket långsam igångsättning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar