Stövar mycket??

Krockodil

Trådstartare
Jag har, som många vet, ryktmani och ryktar min häst säkert minst en halvtimme varje dag. Så jag vet, utan och innan hur mycket stöv som knackas ut ur skrapan från varje kroppsdel.

Men för några dagar sedan så märkte jag att han hade ovanligt mycket stöv i pälsen och när jag ryktade idag så var det hela högar som rasade ut ur skrapan. :confused: Vad kan det bero på?

(Och ja, jag skiljer på smuts och stöv ;) )

Sv: Stövar mycket??

Foderändringar, allt från byte av hage, grovfoder till mineraler samt för mycket protein för individen har jag sett stövutsöndringsökningar på. Kan bli åt mjällhållet.

För mkt protein alltså?
Min tjocka islänning började under sommaren att stöva väldigt, var nästan grå på vissa delar av sin annars svarta kropp..Altså ett tecken på att nåt inte stämmer till hundra, att nåt ändrat sig...

Det är ju floran i magen som ändras och det kan visa sig med bl.a ökad stöv/mjällighet. Oftast så händer ju det vid nån sorts foderändring och ibland kan även stress, ny häst, ny box eller annat också vara en orsak.

Men man kan oftast hitta grundorsaken i närmiljön.

Om det beror på maten eller stress, hur snabbt brukar det visa sig? För han bytte stall i mitten av augusti och därför också ett byte i grovfodret, kan det börja visa sig nu efter en halv månad?

Och våran pålle har fått mjäll i pannluggen:D
Försvann under betet.
Vi stallade in för två veckor sedan och idag hittade jag mjäll i den lilla pannluggen igen. Märkligt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Hiss eller diss - del 6