Fiorano

Trådstartare
I tråden om vilket avelsförbund man väljer att ha sitt sto i framkommer det ätt en av de positiva effekterna är att det finns stotester i andra förbund än SWB. Har lite frågor om dessa stotest:).

*Hur långa är dom?
*Vad bedöms?
*Hur bedöms det (poäng 1-10 eller poänga a la HLP med ett medeltal på 100)?
*Vad kostar det?
*Hur gamla är stona när de går dessa tester?
*Om det hade funnits stotester inom SWB hade ni valt att låta ert sto göra ett sånt?

Sv: Stotest

Blir lite luddiga svar då det helt beror på vilket land och förbund

*Hur långa är dom? 1 till 30 dagar
*Vad bedöms?hopp o dressyr
*Hur bedöms det (poäng 1-10 eller poänga a la HLP med ett medeltal på 100)Beror helt på förbund?
*Vad kostar det? samma svar där
*Hur gamla är stona när de går dessa tester?Oftast 3-4 åringar
*Om det hade funnits stotester inom SWB hade ni valt att låta ert sto göra ett sånt?Ja,eller kanske nej just nu för min har gjort det i tyskland

Tack för svar:). På frågan vad som bedöms så undrar jag lite mer hur bedömningen sker. Är det testryttare eller är det med egen ryttare? Kan det liknas med kvalitén eller treårstest i SWB?

Ta jättegärna exempel på hur din häst gjorde sitt test, utformning av provet, kostnad och deömningssystem:).

Du får samma svar igen,det beror på förbund och land.
Men kan ta DK som ex.Man bedömmer ext.separat och sen väljer ägaren om den ska visas fram som hopp eller dressyr och ja,dom rids av testryttare,pris ca 1500dkr

Mitt stos prov är inaktuellt då det gjordes för 14 år sen :D

Hur långt är provet i DK? Har de även treårs och kvalité liknande som vi har i sverige? 1500dkr var inte så hemskt mycket pengar, trodde att det var betydligt dyrare.

Nu blir det bara ca pris för det var ett tag sen det var aktuellt.
Korta ca 1500 och långa runt 5000,då lämnar man in hästen och hämtar den på 30 dagen vid slutför prov om den inte hittat på något tok eller blivit skadad för då ringer dom efter "mamsen" innan.

Ja dom har 3år och kvalitet precis som oss men på annat sätt,dom flesta visar typ 3års och rider sen testen som 4a åringar

Senast ändrad:

ASVHs "stotest" kostar ca 900 kr.
En skillnad mellan olika förbund är att hos vissa bedöms gångarterna med poäng uppsuttet redan när hästarna är 3 år. Enligt ASVHs system görs ju inte det på 3åringarna, men på 4åringarna. En del har testryttare.
Det som är bra med att ASVH har sina tester öppna även för valacker är att fäderna (och mödrarna) snabbare får ett tillförlitligt avelsindex (om man nu kan säga att ett index någonsin kan bli tillförlitligt).

Senast ändrad:

Tusen tack för länken!

Egentligen skulle det alltså vara möjligt att i praktiken utöka dagens kvalité med en testryttare för att få en bedömning av ridbarhet och i slutändan få en index för ridbarhet. I praktiken hade man kunnat utöka kvalitén med en dag för de som ville, låta det kosta ett par extra hundralappar och ha några testryttare som rider en häst var och ger poäng. Om dessa ston som deltar med poäng över typ 7.5 eller 8 i ridbarhet och kapacitet får någon form av prestationsutmärkelse tror jag att många hade velat testa sitt sto.

Varför ligger asvh efter i sånt här? Förstår de inte att de måste ligga i lite mer framkant och följa utvecklingen? Ridbarhet är på tapeten hela tiden och jag hade tyckt att det var super om man kunde få fram ett sånt index samtdigt som stoägarna får lite bättre hum om sitt sto. Är ju bra att det finns testryttare på championaten, men även de som inte kvalar dit hade kunnat bedömmas tycker jag iaf:).

Du menar alltså treårs och kvalité? Tetsryttarna är inte med förrän i finalen då.

Du menar alltså treårs och kvalité? Tetsryttarna är inte med förrän i finalen då.
Ja, givetvis :p
Nej, det är inga testryttare på de regionala kvalitetsbedömningarna, det har jag inte sagt heller ;)
Ridbarheten och utvecklingsbarheten poängsätts på ASVHs kvalitetsbedömning, så skillnaden är ju egentligen att det inte är testryttare som sätter poäng, utan poängen sätts av en markdomare med hästens ordinarie ryttare på ryggen.

Jo, jag är väl medveten hur poängsättningen inom asvh sätts, även om det var många år sen jag visade en häst själv senast. Jag hade dock tyckt att det hade varit en positiv utveckling av kvalitén om det hade funnits testryttare knuten till den också. Just för att testa stona och för att visa att även asvh hänger med i utvecklingen:).

Fast på ditt inlägg så låter det som om du tror att inte ridbarheten poängsätts på ASVHs kvalitetsbedömningar.

Så här skrev du ju:
Ridbarhet är på tapeten hela tiden och jag hade tyckt att det var super om man kunde få fram ett sånt index samtdigt som stoägarna får lite bättre hum om sitt sto.

Du skrev även:
Om dessa ston som deltar med poäng över typ 7.5 eller 8 i ridbarhet och kapacitet får någon form av prestationsutmärkelse tror jag att många hade velat testa sitt sto.
ASVH har ju systemet att de ston som får ca 8 i snitt får diplom, så det är ju redan så. Så det enda jag kan se av det du önskar som inte redan uppfylls är just testryttare. Fast det skulle nog tyvärr kosta mer än "ett par extra hundralappar" att hyra anläggningen en extra dag samt betala "några testryttare".

Jo, jag är väl medveten hur poängsättningen inom asvh sätts, även om det var många år sen jag visade en häst själv senast. Jag hade dock tyckt att det hade varit en positiv utveckling av kvalitén om det hade funnits testryttare knuten till den också. Just för att testa stona och för att visa att även asvh hänger med i utvecklingen:).
Jag har haft uppfödningar med på ASVHs unghästtester och unghästfinaler de senaste åren och jag tycker att ridbarheten och temperamentet bedöms på ett ok sätt som det är nu, men det kanske är för att mina hästar har fått ganska bra poäng (man är ju alltid nöjd med systemet när det går bra för just MIG. Fråga mig nåt år när det gått dåligt så kanske jag har andra åsikter... ) :D
På vilket sätt skulle användningen av testryttare visa att ASVH hänger med i utvecklingen? Just kvalitetsbedömningen vaskar fram tävlinghästar på ett mycket bra sätt. Dvs hästar som går bra på kvalitets blir ofta bra tävlingshästar.
Däremot så skulle jag vilja att domarkåren blir mer samspelt, dvs att hästarna ska bli lika bedömda vem som än är domare. Detta är något som måste förbättras och underhållas hela tiden.

Finns index för temperament på gångarter och temperament hoppning. Men inget exakt ridbarhetsindex.

Jag tycker att det hade varit innovativt av asvh att ha en ridbarhetsbetyg satt av en testryttare som suttit på hästen i fråga. Kvalitén på stona i aveln stöts och blöts konstant och om man hade kunnat utveckla bedömningen ytterligare hade aveln kunna ta ännu ett kliv framåt. Eftersom flera stoägare här har framhävt att de ser det som en föerdel att regga i utländska förbund med stotesterna bla som argument bör asvh göra något för att behålla hästarna i sitt förbund. Fler och fler förbund etablerar sig i Sverige, vilket den svenska förbundet inte tjänar ett dugg på. Asvh måste därmd anstränga sig för att behålla stona inom förbundet och därför ge stoägarna det dom vill ha.

Tro det eller ej så vet jag även hur diplomsystemet fungerar. Det jag menar är att dessa ston som får höga poäng även i ridbarhet ska få ett tillägg till ev diplom eller få denna bemärkelse oavsett diplom eller ej. Eller att testryttare ska vara ett krav för ett prestationsdiplom.

Senast ändrad:

Fast när du skriver som du gör så låter det inte som om du vet att ASVH också har ett system för diplomhästar. Jag förstod att du vet det, men jag får känslan av att du vill få det att låta lite sämre än det är ;) Kan ett index förresten bli exakt? Utländska index brukar baseras på de hästar som visas på just den bedömningsplatsen, dvs om många dåliga hästar visas på bedömningsplatsen är det lättare att få bra index. Sådana index får inte hästarna som visas på ASVHs kvalitetsbedömningar.

Ni stoägare som skrivit i den här tråden att ni valt andra förbund pga stotesterna i det förbundet, hur många av er har haft era uppfödningar med i det förbundets stotest?

Senast ändrad:

Nej nej, jag är inte ute efter att få något att lta sämre än vad det är. Jag bara antar att alla är förtrogna med det system vi har och antar att folk också förstår att jag kan systemet. Men jag tycker fakiskt att asvh är lite sega i utvecklingen. Uppfattar det lite ibland som en klubb för inbördes beundran. Asvh är inte så bra att de inte måste anstränga sig för att hålla kvar stoägarna. I synnerhet inte nu när andra förbund är och drar i dom.

Index kan förstås inte vara exakt. All statistik måste läsas ur ett perspektiv med bakgrundsinformation. (Ett klassiskt exempel på att statistik kan vara missvisande är det här "1/3 av alla bilolyckor sker för att föraren är onykter" Denna statistik säger att det är säkrare att köra full än nykter efter fler olyckor sker med nyktra förare. Mao krävs det en bakgrundsinformation för att kunna utläsa vad statistiken förmedlar).

Men jag tycker fakiskt att asvh är lite sega i utvecklingen. Uppfattar det lite ibland som en klubb för inbördes beundran. Asvh är inte så bra att de inte måste anstränga sig för att hålla kvar stoägarna. I synnerhet inte nu när andra förbund är och drar i dom.

:bow::bow::bow:

Intressant läsning och vad smidigt att skicka iväg sin inridna ston och få dem både testade och utbildade!
Kanske skulle flytta till tyskland istället:angel:

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 284
Senast: Derring-Do
·
Avel Jag stor lite i valet och kvalet att betäcka. Antingen min kompis häst ,som har Egerländer i sig eller kanske betäcka stoet som...
Svar
10
· Visningar
1 208
Senast: Trilla
·
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 727
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka