så individerna olika, och det som fungerar på en, fungerar inte på annan, jag tror att den dagen man möter detta, så får man ett större seende och en större förståelse-ödmjukhet.
Varför i hela friden skall man vara ödmjuk inför tvång *roll eyes*
Nu går vi kanske in på en annan debatt, men likt barn som du nämner, som är kloka varelser, så måste de också kommunicera- samspela (lyda) en vuxen när situationen kan bli farlig, även om de protesterar.
De lyssnar och följer om de känner tillit
Ang mig och mitt sto, så är vi inte överens om vem som bestämmer i vårat partnerskap. Hon skulle ha lättare att gå i en HF form, (tyvärr) än att kratsa hovarna om hon inte har lust.
det här skriver du ju till helt fel person, för jag har ju erfarenhet av att sko alla hästar tom de som ägarna inte klarar att uppfostra till att bli kratstade hovarna på Jag skriver uppfostra, men det det handlar om är att vara tydlig i sin kommunikation. Med en häst som inte vill har man flera val - dominera - eller kommunicera. Ja man skor olika sorters hästar, men det är bara ens eget tillkortakommande som skulle resultera i tvång. Om man plockar bort de hästar som krånglar för att det gör ont - och det är fler än ägarna vill vet så har samtliga hästar som ägarna inte kunnat kommunicera med - reagerat finally - someone who makes sence
Kommer man till det läget att man "makes sence" för hästen - då har de förtroende och lyssnar på en även i kritiska situationer. Därför behöver hästar tex inte bremsas vid tex slangning. De är trygga i förvisningen att jag skyddar dem. Kan du inte förmedla det så att de känner tillit för dig så måste du tvinga
Det ställer ju ännu större krav på en ryttares förmåga att kommunicera, då var balans är inblandad. Men aldrig att jag löper att man "måste" tvinga vissa hästar. det handlar om förtroende
En annan spännande tanke är hur vi ryttare tränar oss själva, när ger vi upp för smärtan ex i ett yoga pass eller när man springer halvmaran, eller kämpar vi vidare, hur ont det än gör?
Och hur påverkar detta våran ridning och vårat synsätt.
Jag har skott många gånger då kroppen skriker av smärta - aldrig att jag skulle utsätta en häst för det - för det bryter ned muskler - och det var väl bygga om vi skulle syssla med.