stort sår!!!!

B

black_famous

i går morses blev jag väckt av min syster som hade varit ute i stallet och morgon fodrat hästarn. hon såg då att men ena var skadad på benet... han hade ett ca 7cm långs sår på skenbenet på höger fram och det var ganska djupt med ett hål rakt in i nederkanten. detta var inte nytt utan han måste ha fått detta dagen innan ute i hagen och de som hade kvällen har inte märkt detta när han togs in.

jag körde honom direkt till klinik där de gjorde rent såret och bandagerade fick massor med mediciner med oss hem.
saken är nu den att jag är väldigt orolig för hur detta kommer att gå har hört att sådana sår kan vara väldigt svårläkta med endel komplikationer... finns det någon som har erfarenhet sedan tidigare???
ska tillägga att det varar sig en hel del och det rinner igenom bandaget på bara några timmar...

tacksam för alla svar

Sv: stort sår!!!!

Vet inte vad veterinären sa åt dig att göra hemma, så mitt tips är: (OM DET INTE GÅR EMOT VAD VETERINÄREN ORDINERADE)

Börja med att blöta upp och ta bort ev skorpa och skölj ur såret noga med koksaltlösning i spruta alt vatten ur slang 2 gånger per dag, så länge som det varar sig. När inflamationen gett sig kan det räcka med 1 gång per dag. Jag är lite anti att linda sår, om det inte är för at undvika att få smuts i såret när hästen är ute.
Jag utgår från att såret nu är infekterat och att hästen går på antibiotika.

Jag själv är ett stort fan av Väteperoxid, men inte på så djupa sår.
Streptocilin är jättebra mot infekterade sticksår och liknande, men inte om hästen redan får annan antibiotika.

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
4 078
Senast: TinyWiny
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: höstmåne
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Jag har ett sto som råkade ut för en olycka den femte september. Hon fastnade i ett staket med en riktigt...
2
Svar
21
· Visningar
7 178
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar