Stört rörelsemönster men full galopp?

TantEster

Trådstartare
Nä, nu blir jag snart vansinnig!!

Hästrackaren var rejält halt för tre år sedan och sen dess har han vilat (knatat runt på lösdrift med 5 ha hage till). När han var halt så syntes hältan mkt tydligt, han var stel och ovillig att röra sig och när de andra sprang i hagen stod han i mitten och tittade på. När man knådade honom på korset (oppanför höftknölen) var han stenhård i muskulaturen. Vad hältan berodde på är det ingen som vet, trots ingående undersökningar.

NU:
Full galopp fram och tillbaka i hagen, byter galopp ledigt, bockar och krumbuktar sig. När man masserar på ovan angivna ställe så skvalpar muskeln (eller om det möjligen är en gungning i fettvalkarna han lyckats anlägga..?). Vid ridning söker han sig framåt på bettet samt reagerar på alla stimuli (t ex snö som ramlar från taket, en ponny, en ytterskänkel, en solstrimma...) med att köra huvudet i backen och skutta jämfota alltmedan den stackars matten klamrar sig fast. Han ställer sig åt båda hållen m bra stöd på ytter, flyttar för skänkeln, fattar hellre hö galopp än vä (precis som innan olyckan), och bjuder glatt mot allt som ser ut som hinder (så flög vi över omkullfallna träd efter stormen - inte en chans att bromsa när 800 kg fetmaklump som ingen tagit i hampan på tre år fått syn på en terrängbana.

MEN:
hö bak rör sig kortare än vä. En antydan till att sänka hö korshalva med än vä. Om man trycker hårt på vad jag fått mig förevisat som akupressurpunkter på korset säckar han ihop med rumpan. Och sån däringa värmekamera visar ökad värme i det sedan tidigare skadade benet (fram), iofs hade han ett sår i närheten i samband med undersökningen, men ändå?

VAD ska jag göra? Det känns olustigt att försöka rida igång honom som om han vore en frisk häst med lång tids vila. Å andra sidan känns det tråkigt att göda en dunderklump som galopperar runt som en besatt i hagen utan att arbeta med honom. Efter de få ridturer jag tagit har han aldrig verkat vara mer öm någonstans eller varit stel dagen efter.

Min plan har eg varit att sätta igång honom och strunta i att han är lite ojämn (kiropraktor m fl alternativare säger att han inte är sned någonstans förresten) i steglängden och helt enkelt se om han håller. Vad annat kan jag göra? Om han blir dålig igen så får han bli sjukpensionär och knapra butta eller kanske djävulsklo under en period. Jag har svårt att tro att jag skulle kunna rida sönder honom, möjligen få ett bakslag med stelhet etc.

Hjälp en velig som inget begriper när det handlar om den egna lilla raringen...

Sv: Stört rörelsemönster men full galopp?

Jag förstår dig, jag har också en valack som jag inte heller vet riktigt vad jag vågar göra med.

Det enda jag kan råda dig till är att lyssna på hästen, veterinären och din egna känsla.

Jag tycker du ska fortsäta rida honom. Så länge han inte har ont är det ingen stor fara, och det verkar han ju inte ha... ;) Min ena häst har nedsatt rörlighet i sin bogmuskulatur pga skada (som han dragit upp mååånga ggr). Har en kompis som har en hopphäst som också går orent, men dom hittar inga fel på honom, och han blir bara värre av vila, så hon rider som vanligt och tävlar 130. Och hon är verkligen mån om sina hästar.

Var dock beredd på att du kommer få en del kommentarer på att du rider en "halt" häst.... :smirk:

Det där är lite som min valack. Han har en hasledsdefekt i vänster has och är utdömd och Triangelmärkt för det. Veterinären som dömde ut och hade hand om det hela 'hela vägen' ansåg dock att jag inte skulle se den kvarstående rörelsestörningen som en hälta han hade ont av. Dvs jag skulle lyssna på hästen och sa hästen det var okej så var det det.

Det går nu inte riktigt att göra för hästen är arbetsnarkoman och med höög smärttröskel så hans kulle glatt jobba ihjäl sig.

Han är helt fräsch i skritt och trav (blir fortare trött i VB dock och tappar det när han är trött), galopperar gör han gärna, både i hagen och under ryttare, MEN han har en ganska rejäl rörelsestörning i galopp. Han går på dubbla spår och lägger in baken åt vänster, dvs sätter ut vä bak och tar in hö bak så den tar mer vikt. Det är hans sätt att spara det skadade benet och jag har stränga order på att låta honom hållas då att 'peta in' det där bakbenet skulle vara av ondo.

Jag kan INTE säga att jag är road av den där rörelsestörningen, men hästen galopperar och busar och brallar som den lilla vilde han är i hagen och han älskar att galoppera på ridturerna med. Så jag blundar och galopperar litegrann och med förstånd när vi rider (han är promenadpensionär och rids cirka 3 ggr per vecka rakt fram efter väg). Jag är såklart rädd att han ska få kompensationsproblem av rörelsestörningen.

MEN, han är utdömd för kronisk hälta från hasleden VB (där det sitter en FUL och STOR skelettdefekt) i maj 2004. I December 2004 hände det ingen trodde var möjligt.. Jag fick honom kontrollböjd, inte för jag trodde han skulle vara ren, utan bara för att se så hans engradiga böjprovshälta från VB inte var värre. Bara det att det fanns ingen böjprovshälta och hästen var helt utan initialhälta och rörelsestörning i skritt och trav :bump: Så han verkar klara det han gör alldeles utmärkt, både fullt ös medvetslösbus i hagen samt det lilla galopperande vi gör uppsuttet. Han är ju inte på något vis eg friskare än när han dömdes ut, men jag har fått honom symptomfri vilket ingen trodde.

Så, jag förstår hur du tänker och eftersom du är beredd på att det kans kita sig så skulle jag precis som du prova.

Ja jag ser ju bilden väldigt tydligt framför mig, och i princip är hästen ett skolboksexempel för en kiropraktor. Det kommer säkert att funka ett tag med ridningen, dock kommer antagligen problemen smygandes när man ökar kraven på arbete.

Jo, jag är väl medveten om att problem kan uppstå när kraven ökar. Hästen ifråga är tack och lov (?) ingen arbetsnarkoman utan visar tydligt när han tycker att ridningen är färdig för dagen. Inte nu alltså, men förr - innan han blev skadad. Då kunde man ju gå på och kräva, skulle han i dagsläget protestera aldrig så lite så är det väl bara att kliva av.

Jag hade honom igång förra sommaren, då red vi en hel del markarbete och hoppade låga hinder. Han kändes helt ok, inte en tillstymmelse till smärta/hälta. Men så uppmärksammades ojämnheten bak av en kompis och så kom jag av mig alldeles och lät honom bara strosa i hagen igen.

Boj, du skriver att han är ett skolboksexemplar för en kiropraktor. På vilket vis menar du? Jag har varit i kontakt med tre namnkunniga kiropraktorer som alla menat att problemet är rent muskulärt - finns det ändå något som kan göras mha kiropraktik?

Ännu en fundering..

Av dygnets 24 timmar strövar min häst runt i sin stora hage tillsammans med polarna låt säga 23,5 timme. Dessa timmar ägnar han till stor del åt att äta. En liten stund sover han. Däremellan far han fram som en tornado i halvmeterdjur snö. Han bockar och skuttar och kör galopprace fram och tillbaka, svänger på en femöring och sätter fart igen, han biter på sådana som är mindre än han och stegrar sig vilt mot dem.

Detta gör honom inte halt. Jag har egentligen svårt att förstå hur 30 minuters normal ridning (skritt, trav och galopp på böjda och raka spår, ev hoppn låga hinder) skulle kunna göra skada? Med tanke på hur han rör sig i frihet. Såvida inte ryggen är skadad och därmed inte tål den belastningen som 60 kilo matte utgör. Synpunkter!?

Medan jag har skrivit det här har han flugit förbi där utanför fönstret sju gånger... Det ångar om hela högen hästar som nu tvärnitat framför vattenbaljan för att kompensera svettförlusterna...

Jag sitter lite i samma sits som du, fast jag vet vad som är min hästs problem. Men han har också en rörelsestörning, ingen hälta (ua alla böjprov, ingen värme, svullnad etc.), men han doppar ena bakbenets tå i backen i trav på speciellt böjt spår i det varvet (inner alltså).

Min häst drar också repor i hagen, bockar, brallar m.m. Då ser man ingenting, jag har heller aldrig sett någonting så länge vi ridit lite halvdant mest i skogen bara rakt fram. Men så fick vi ridbana förra våren så jag började försiktigt träna upp honom där, från kanske tio minuter nån gång i veckan till som mest tre dagar i veckan kanske 45 minuter (skogsridning de andra dagarna), och då kom denna rörelsestörning fram. Jag tror att det beror på den ökade träningen på ff a böjda spår.

Så till din fråga om ridningen kontra hagrörelsen så tror jag att det helt enkelt kan vara så, att så länge hästen går rakt fram, med ryttare och sig själv i balans, så är det nog inga problem. Men om man börjar kräva mer "onaturliga" saker som böjda spår och sidvärtsrörelser kan det komma. Eller kanske helt enkelt när man gör rörelser där störningen syns som mest.

Jag är ordinerad av vet. att rida igång min häst ordentligt nu, för att se vad som händer, men att ffa hålla mig till raka spår så mycket som möjligt. Och tömkörning så att han får balansera upp sig själv och slipper min vikt (som bara är drygt 50 fö). Men jag tror att det viktigaste är som redan kommit upp här är att man känner av hästen; känns den ovillig eller trött eller protesterar då lägger man ner för den dagen, eller kanske ger den en liten viloperiod.

Ja jag tror faktiskt det, nu är det alltid svårt att vara tvärsäker i en bedömning när man inte har objektet på plats sas. Ett vanligt problem och jag menar vanligt, är saccralt med övergången mot lumbago. Detta ger ofta oförklarliga hältor som man ej hittar en orsak till, dessa kan läka ut genom att hästen får vila och kvar får man oftast en förkortning i bakbenet. Detta kan ge kraftiga indikationer muskulärt vid ingångsskedet av skadan, ungefär som om vi själva har ett ryggskott om det kan kännas bekant.

Och jag tror inte heller att han kommer att få några problem just nu under ridningen, däremot om du ökar kravet på arbetet och speciellt när man kommar till lite mer ökade samlingar eller en kraftig ansträngning av det kortade bakbenet i samband med samling. Detta är ofta ett kännetecken för dessa problem, och det är även här som man börjar åka jojo till kliniken och alla kliar sig i skallen och förstår inte varför hästen beter sig konstigt. :crazy: Man kan få överansträngingar i leder pga detta, sådant kan veterinär hitta men orsaken brukar då tyvärr sitta någon annastans.

Jag tycker inte att du har något att förlora just nu, kan inte någon av de kiropraktoreran du pratat med ändå ta sig en titt. Hästen är ju undersökt av veterinär, så härfrån finns ju inget att tillföra om jag förstått saken rätt. Jag tror att det är detta område man skall söka i, men även mot thorax diagonalt som brukar följa med när hästen har gått ett tag med detta.

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Hästvård Min häst har troligtvis vrickat vä bakkota. Jag mitt j*vla arsel (ursäkta) har ridit på det. I söndags kändes hon varm om kotan när...
2
Svar
30
· Visningar
9 771
Senast: clubman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar