Sv: Vrickning

Då måste du väl vara fundersam över de flesta läkare också??
:D Ja, utan att blinka!
Jag ser det som ett mycket stort och allvarligt problem att läkare är så styrda av läkemedelsföretagen.
Har varit på några besök med mitt ena barn, jag frågar, ställer motfrågor, och är allmänt besvärlig. Men jag tycker jag får ett rätt gott resultat av det.
Likaså med vetrinärer. Jag ifrågasätter och accepterar inte vad som helst.
gulan

Hehe, jag (och dom) undrar nog ännu mer hur du tänker :)

Ska förklara hur jag tänker!
Så är sa du till mig (lite lagomt spydigt)
Så veterinärer rekommenderar sträng vila vid vrickning bara för att de inte har samma kunskap som du?
Jag resonerar så här:
En häst som är halt -Dvs. den kan gå men den haltar (inte tre ben, och inte så den kanppt vill stödja) så är blodgenomströmning det som gör att en läkning uppstår. Jag har stukat mina fotleder ett antal gånger och det gör jävligt ont att gå på fötterna, men inga kryckor rekomenderas. Det gör ont att gå men läkning går fortare om man gör det. Och faktiskt! När jag reser mig i soffan så gör det såå ooont, men när jag gått en stund på foten känns det bättre. Om jag bara skulle sitta i stolen.......

En häst som har ont i leder, senor eller ligament mår alltid bäst av att få gå mycket i hage, (inte sjukhage) Gärna dygnet runt så man slipper glädjeskutt och rusningar. Givetvis ska hagen inte vara knöglig, eller full av förädiska stenar och småkullar.
gulan

Skillnaden mellan häst och människa är STOR. En häst förstår inte att "lagom belastning" är bäst. Släpper du ut en häst med en lindrig vrickning på plan mark i en hage med andra hästar tillåts den bralla och kan vricka upp vrickningen ordentlgit med ledinflammationer och benpålagringar som följd. Det är på grund av denna risk som de ordineras boxvila elelr sjukhage.. Inte för att själva läkningsprocessen går snabbare.
Veterinärer har faktsitk 5,5 års utbildning. Tror du inte de vet hur man hanterar en sådan vanlig och relativt enkel sak som vrickning bäst?

Vi trodde vår pålle hade vrickat sig, hon hade haft styltor så det var inte konstigt i såfall. Hon var halt och det syntes. Hon går på lösdrift så hon fick röra sig så mycket som hon kände att hon ville. Hon markerade och vilade benet, syntes halt i trav. Vi ringde vet efter 4 dagar då hon fortfarande inte var bra, fick en tid en vecka senare. Vi provade att springa med henne dagen innan för att kolla om hon fortfarande var halt, hon markerade ytterst lite.

Prognosen blev spatt!
Hon hade redan på ena benet sen tidigare, så det var inte helt överaskande, men trist ändå. Hon äter nu butta i några dagar och ska sedan vila några veckor.

Så om det inte går över på några dagar och man vet med sig att något inte stämmer så ring veterinär och rådfråga!

Skillnaden mellan häst och människa är STOR. En häst förstår inte att "lagom belastning" är bäst. Släpper du ut en häst med en lindrig vrickning på plan mark i en hage med andra hästar tillåts den bralla och kan vricka upp vrickningen ordentlgit med ledinflammationer och benpålagringar som följd. Det är på grund av denna risk som de ordineras boxvila elelr sjukhage.. Inte för att själva läkningsprocessen går snabbare.
Veterinärer har faktsitk 5,5 års utbildning. Tror du inte de vet hur man hanterar en sådan vanlig och relativt enkel sak som vrickning bäst?

håller med helt och hållet! En häst vet inte vad som är lagom mycket och det går inte att säga till den att bara springa lite. jag är hellre försiktigt och låter skadan läka ordenltigt än släpper ut min häst is tor hage så den vrickar upp sig igen och kanske aldrig blir bra..
men sen självklart tycker jag att hästar ska röra på sig mycket även när dem är sjuka men då får man ju titta på hur sjuka dem är. Det förstår väl vem som helst att man inte ska ta och leda en häst som är näst intill block halt. men självklart ska en häst som kanske bara har en halv gradig hälta röra på sig lite måttligt, men inte släppas i en stor hage så den kan rusa runt.

"sträng vila" kan tolkas på många sätt... Att de ska ta det lugnt och vila från arbete är ju en självklarhet..men jag har aldrig fått mer än ett par dar i box och sedan sjukhage som expanderas efter hand.. de måste röra på sig för att läka bättre!! Det krävs genomströmning av blodet/ledvätska för en bra läkning. sen kan man alltid hjälpa hästen med magneter eller BoT för att öka genomströmningen om de står stilla mycket.

I julas blev min halvblods val konstig, stog ensam på samma ställe i hagen stel och ovillig att röra sig, vet kom och konstaterade fång pga pols i båda fram och varma hovar, kan sägas att han inte ridits på hela hösten pga min sjukdom och endast fodras med hösilage. Det blev en butta kur på tio dagar, boxvila på 14 dagar och specialskor. Blev mycket bättre men började halta på v fram en ny butta kur och sjukhage. Hältan vill inte ge med sig så jag får rådet att åka till klinik och röntga för att kolla om det blivit hovbensrotation.
Va inne för ca 2 veckor sedan och ingen hovbensrotation (andas ut) Genomgår en hältutredning som visar hälta på kotan v fram, troligen vrickad behandlas med kortison och får gå i sjukhage blir bättre men va halt igen i helgen men inte nu, ska åka in med honom igen om han fortsätter halta...:cry: Klinik vet trodde inte han haft fång och inte heller klinik hovslagaren som kollade på honom....Inte min ord hovslagare heller..
En vrickning ska tas på fullt allvar, kan bli långdraget...

Hoppas det går bättre för din häst än vad det gör med min..:cry:

Så veterinärer rekommenderar sträng vila vid vrickning bara för att de inte har samma kunskap som du? :grin:

ja alltså det beror ju på hur "allvarlig"vrickningen är! Jag skulle hålla min på box i två dar sen fick hon gå i valfri hage så länge hon höll sig någorlunda lugn..Det är ju inte så "sträng vila" tycker jag...eller?? Nu hade dock min en väldigt lätt vrickning eller hur man ska säga...vet ju inte vad de hade sagt om vrickningen hade varit allvarligare...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 213
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023