Stort eller litet föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 086

mellan

Trådstartare
Funderar lite kring storleken på föl.
Jag fick två föl i år varav det ena var ca 140cm vid ca 4 månaders ålder. Är detta stort? Det andra fölet jag har är betydligt mindre. Han är 4 mån nu men inte på långa vägar 140cm. De står inte i samma stall så det är svårt att jämföra dom annat än när jag åker mellan stallen. Någon som har erfarenhet och följt sitt föl från när de var små tills de växt upp??
Det ena stoet (med det mindre fölet) är förstagångs föderska och de andra stoet har två föl innan.

Sv: Stort eller litet föl

Någon måste ju ha mätt sitt/sina föl???
Ingen som vet något???
Nyfiken...

Tycker att 140cm som fyra månaders låter ganska stort. Det finns en tråd här på avel där du kan läsa hur stora fölen varit vid olika åldrar, där klan du ju jämföra!! Sen beror det förstås på rasen, men jag gissade på att din var av halvblodstyp?

Det finns en tråd under avelsgnägg som heter "hur stora är era -07or"..
Där har du mängder att jämföra med...även en tråd om -06orna.

Tack!!
Ska leta upp denna tråd. Mätte mitt andra föl igår och han är ca 130cm vid 4½ mån ålder. (Halvblod)

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 981
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 707
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 539
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 106
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus