Största floppen

Sv: Största floppen

Visst dom är bara fyra men jag som går eftre premie statistik och tidigt startande satsar inte på en hingst med dåliga resultat där och efter som han då har två kullar som gått premie så nej, visa bättring så kanske.... gillar prisvärda hingstar med bra unghäststatistik men de ska även lämna bra äldre då jag vill att avkomman ska starta långt upp i ålder om möjligt.

Min dåvarande tvååring var sen i tillväxtzonerna och fick då vänta och vi struntade i premien, kanske lämnar han hästar som sluter sig sent ? De flesta röntgar väl inte numera

Grejen är ju den att många av hans avkommor stod/står hos en tränare som inte hade tid att träna dom, det är inte hingstens fel..
Många i -04 kullen är inte ens inkörda.
Tycker det är lite väl att kalla honom en flopp.

Jojo men man kan alltid skylla på något, dåliga ston, ingan proffstränade hästar osv. Amatörer tränar väl sina de med?
Jag har som motto att om hästen inte travar premieloppstider som 2-åring förutsett att den varit frisk och kry så väck med den.
Jag har haft för många dåliga för att vänta och vänta. det kostar även som amatör och som uppfödare går det inte att sälja om inte hästen är premad åtminstone inte för ett bra pris.
röntgen är ett billigt sätt att få reda på hur hästen är, alla bör röntga sina ettåringar på hösten anser jag för då kör man inte på dem problem om det sitter en benbit nånstans

*kl*

Jag passade en Gum Ball avkomma för något år sedan. Världens snällaste häst men var med om en olycka som 2 åring efter en mycket lovande debut och var borta i nästan ett år. Han kom lös och fick en hovbensfraktur och blev aldrig riktigt densamma efter det. Sprang jämt och avlastade det benet och fick därmed ont på lite andra ställen istället... Men han kämpade på och tog 3 segrar när jag passade honom. Har idag tjänat 362 050 kr och vann senast lopp i Januari såg jag.

En häst jag verkligen gillade, som alltid gjorde sitt bästa och han var alltid go och glad! En underbar personlighet hade han också! Men han var en liten skit...! Han var nog inte mer än 155cm i mankhöjd.

gum ball har många avkommor o en hel del av dem verkar hel tossiga

Jo jag förstår det men sådant tas inte med i statistiken och so stoägare går man ju oftast på statistik.
ibland står det hur många som varit i träning osv men det står ju inte varför de inte är i träning så...
Finns säkert många hingstar som missat chansen på det sättet
jag vet i alla fall flera bra ston vars avkommor inte ens körts in trots bra pappor

Jojo men man kan alltid skylla på något, dåliga ston, ingan proffstränade hästar osv. Amatörer tränar väl sina de med?
Jag har som motto att om hästen inte travar premieloppstider som 2-åring förutsett att den varit frisk och kry så väck med den.
Jag har haft för många dåliga för att vänta och vänta. det kostar även som amatör och som uppfödare går det inte att sälja om inte hästen är premad åtminstone inte för ett bra pris.
röntgen är ett billigt sätt att få reda på hur hästen är, alla bör röntga sina ettåringar på hösten anser jag för då kör man inte på dem problem om det sitter en benbit nånstans

Hej :p lägger mig lite i här. tycker faktiskt att det understruckna i citatet är lite taskigt sagt! Har själv en 2-åring som jag inte tänker starta iår. Först för att hon just nu växer jätte mycket (är nu ca 160cm) och för det andra vill jag inte att hon körs sönder som många andra ungnhästar. Vill gärna att min häst håller lite längre än tills hon fyller 3 eller 4!!
Men var och en får ju tycka som dem vill! eller hur :bump:
Min lilla dam ska också röntgas nu i sommar å kollas så hon inte har några skavansker som lösa benbitar å sånt.

P.S. mitt andra sto har en avkomma efter Gum Ball. Den avkomman sades vara jätte lovande men kördes sönder innan hon kom till start. Bara för att hon var så lovande. Vill inte va med om de igen! :cry: D.S.

Sett till marknadsföringsinsatserna: Able Mission.
"Tyvärr" fick han ju en stjärna i första kullen (Lillis Frisäng) vilket ledde till att det dröjde några år innan raset hejdades.

Annars kan väl Imperial Yankee, Ideal Rodney och Frosted Yankee sägas ha stoppat upp travaveln i Närke en sisådär tio år...:(

Jag skriver också OM de är FRISKA OCH KRYA där ingår ju även om de har problem med att de växer mycket men det troddde jag var självklart. Jag atr med det i beräkningen att hästar kan växa enormt och då ska man inte träna hårt så är det. JAg har lite problem att uttrycka mig klart ibland men jag avvisar inte en häst för att den växer. Växer den lite och inte har problem ska den tåla såpass mycket träning och ha så lätt för sig att den ska kunna premas dock anser jag inte att man ska prema dem före sommaren utan på hösten.
JAg pratar heller inte om START skulle aldrig falla mig in att starta en tvåring det går alldeles för fort för det. Hellre då tidig treåringsstart om det går

Senast ändrad:

Hej :p
Vill först be om ursäkt för att jag kanske lät som en sur gammal häxa :( och sen för att jag inte svarat! Var på lite dåligt humör när jag läste ditt inlägg. Sorry!!
Mitt sto växe ca 10cm mellan två verkningar. så man kan väll säga att hon är inne i en riktig växt period just nu. Och hon ska röntgas nu i sommar, så hon inte har en massa benbitar å tjafs!
Skulle heller aldrig starta en två åring de e för tidigt. Men min två åring kommer nog inte gå premie i år, om hon gör de så är det nog i dem allra sista loppen på året. Mest för att jag vill att hon ska hålla och för att hon just nu är under inkörning. Och de beror inte på min "lilla" dam. det beror faktiskt på mig.
Jag e typ alltid själv i stallet och jag har ingen större lusta tt riskera livet och va ensam och försöka spänna henne för vagnen första gången. :smirk: Vill inte gå på min egna bergavning.
Jag e lite rädd att vi här i sverige lutar åt att bli ett litet mini USA. Där hästarna tävlas mkt som två och tre åringar och sen är helt färdiga. Både fysiskt och psykiskt. Och många av dem som inte klarar sig där hamnar här.

Mitt andra avelssto har en av komma efter Gum Ball. Och enligt vad jag har hört av dem som känner till hästen lite mer, så kördes hon sönder innan hon kom till start. Mest för att hon tydligen var väldigt lovande och då tränade dem sönder henne. Vet sen att hon betäcktes Revenue (05) och med Rite on Line (06). men jag vet inte hur det gick.
Såg henne bara på stationen när vi hämtade hennes mamma. Mamman är 153cm och hon var ca 165cm och såg hyfsat ädel ut. men de var också allt jag hann se.

Senast ändrad av en moderator:

Jorky, som inte fick säljas för franska staten pga sitt "avelsvärde".

Sett till marknadsföringsinsatserna: Able Mission.
"Tyvärr" fick han ju en stjärna i första kullen (Lillis Frisäng) vilket ledde till att det dröjde några år innan raset hejdades.

Annars kan väl Imperial Yankee, Ideal Rodney och Frosted Yankee sägas ha stoppat upp travaveln i Närke en sisådär tio år...:(

Mr Lucken oxå efter Able Mission. Såg nu att Mr Lucken är avlivad.

Någon som nämt Sandy Bowl?

När jag såg denna så kom jag på ett drös med andra el har jag fel :angel: Bold Vigil, Sandy Casey, Farm King, Somolli Star, faktiskt Ideal du Gazeau (med vissa undantag men ingen vidare bredd :cool: ) Rex Håleryd, U.S Torway (hade nån bra avkomma va?) U.S Triplemint, Doublemint, Beseiged (måste fått bra ston, har väl ett par som blev bra) Go Hammering, Predominant?

Atas Fighter L m syskon :D Varför? Med de fina stamtavlorna och prestationer. :( Sherwood :rofl:

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 375
Senast: enough
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 441
Senast: EZMK
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
516
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka