Större häst

Nej det tycker jag inte, det är det att jag vill ha en högre häst för att jag ska trivas. :heart
Egentligen ska jag inte säga emot dig men vill berätta en rätt slående erfarenhet jag gjort.
Min Alliaria är ponny om än inte officiellt mätt. När vi mätt hemma har vi kommit fram till 147 cm. Hon är 75% arab och 25% SWB så det är inget kallblod vi talar om. Jag är 170 cm och trivs utmärkt på den hästen. När jag samtidigt som jag red henne även red på ridskola red jag där en häst på ca 165 cm och kände mig jättestor.
Vill du ha en stor häst ska du givetvis köpa en sådan men storleken är långt ifrån allt.

Jag funderar lite på vad för häst man ska ha senare. Jag vill ha en allround häst, inom rimligt pris.
Själv är jag 178 cm och väger ca. 80kg så behöver en häst jag inte känner mig så lång eller för stor på. Gärna 165-170 och bred :up:men ändå inte för bred (jag är så himla tydlig ;)). Inget kallblod, fullblod eller varmblod utan jag satsar på halvblod (tror jag). Gärna en lång och stabil ras med fart o fläkt (ungefär:D:o)

Jag undrar alltså vad för ras man ska ha :D Skriv gärna fördelar och nackdelar med raserna :up:
Och vart man kan hitta rasen, om det är hastnet som gäller eller ej.

Moderatorerna får gärna flytta tråden då jag ej vet var den ska vara.
Våga prova olika hästar så länge som de på beskrivningen låter som en häst du skulle trivas med och som passar till det du vill göra. :) När jag letat häst så har jag kollat på allt möjligt från större och kraftigare d-ponnyer till stora hästar. De har känts olika att sitta på hela bunten. Min första häst var ett grövre halvblod på ca 165 cm, men vi passade inte ihop så jag sålde honom och köpte istället en fjording på 140.. :o

Fjordingen trivs jag så mycket bättre med på alla sätt. Han är till personligheten en häst jag trivs med, vilket inte halvblodet var. Jag tyckte först att jag var lite onödigt stor, är 170 lång och väger lite mer än dej. Men jobbar på vikten och det går väl neråt i sakta mak. Känner mig inte för lång och fjordingen är ganska bred så han känns inte liten att sitta på. Är ärligt mer orolig för att jag ska vara för tung än för lång på honom.

Skriver oxå att inte tänka så mycket på höjden.
Har nu 2 hästar på 160 cm och den ena känns jätte stor medan den andra känns pytte liten, den ena är swb/fullblod/new forest och den andra fullblod.

Sedan kan du söka "Moa Åberg Brunte" Moa är 176 cm och Brunte 140 cm, har ridit Brunte och när jag hoppade av blev jag helt paff av att maken kom så fort.

Så helt klart kan en ponny på 140 cm kännas större än en häst på 160 cm.

Egentligen ska jag inte säga emot dig men vill berätta en rätt slående erfarenhet jag gjort.
Min Alliaria är ponny om än inte officiellt mätt. När vi mätt hemma har vi kommit fram till 147 cm. Hon är 75% arab och 25% SWB så det är inget kallblod vi talar om. Jag är 170 cm och trivs utmärkt på den hästen. När jag samtidigt som jag red henne även red på ridskola red jag där en häst på ca 165 cm och kände mig jättestor.
Vill du ha en stor häst ska du givetvis köpa en sådan men storleken är långt ifrån allt.
sant, men ändå ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 009
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 478
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 212
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 295
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar