Större häst

Doris_Jonsson

Trådstartare
Jag funderar lite på vad för häst man ska ha senare. Jag vill ha en allround häst, inom rimligt pris.
Själv är jag 178 cm och väger ca. 80kg så behöver en häst jag inte känner mig så lång eller för stor på. Gärna 165-170 och bred :up:men ändå inte för bred (jag är så himla tydlig ;)). Inget kallblod, fullblod eller varmblod utan jag satsar på halvblod (tror jag). Gärna en lång och stabil ras med fart o fläkt (ungefär:D:o)

Jag undrar alltså vad för ras man ska ha :D Skriv gärna fördelar och nackdelar med raserna :up:
Och vart man kan hitta rasen, om det är hastnet som gäller eller ej.

Moderatorerna får gärna flytta tråden då jag ej vet var den ska vara.

Varför inte en SWB? 178 cm och 80 kg är väl inget problem för en normal frisk SWB på 165-170 cm? Du behöver ju inte välja nån av de smäckrare individerna med hög andel fullblod.
Problemet tror jag är att hitta en i rätt prisklass :p. Det är ju inte heller så många som säljer de för lågt pris utan att de är för gamla eller f.d skadad. Även det att jag inte vill se för lång ut då jag inte trivs på min nuvarande häst p.g.a. det.

Har inget problem med hur hon är förutom att hon är för "spinkig" (om hon hade varit grövre hade storleken varit perfekt).

Problemet tror jag är att hitta en i rätt prisklass :p. Det är ju inte heller så många som säljer de för lågt pris utan att de är för gamla eller f.d skadad. Även det att jag inte vill se för lång ut då jag inte trivs på min nuvarande häst p.g.a. det.

Har inget problem med hur hon är förutom att hon är för "spinkig" (om hon hade varit grövre hade storleken varit perfekt).

Torihästarna är lite billigare. Finns även en mängd gott-och-blandat-europeiska-sporthästar som inte behöver kosta så himla mycket. :)

Vill du ha stort så köp stort... kolla på hastnet och ring runt lite bland hästhandlarna i din närhet. Känner du inte till någon som du litar på ring närmsta ridskola och fråga om de kan rekommendera någon.

Jag funderar lite på vad för häst man ska ha senare. Jag vill ha en allround häst, inom rimligt pris.
Själv är jag 178 cm och väger ca. 80kg så behöver en häst jag inte känner mig så lång eller för stor på. Gärna 165-170 och bred :up:men ändå inte för bred (jag är så himla tydlig ;)). Inget kallblod, fullblod eller varmblod utan jag satsar på halvblod (tror jag). Gärna en lång och stabil ras med fart o fläkt (ungefär:D:o)

Jag undrar alltså vad för ras man ska ha :D Skriv gärna fördelar och nackdelar med raserna :up:
Och vart man kan hitta rasen, om det är hastnet som gäller eller ej.

Moderatorerna får gärna flytta tråden då jag ej vet var den ska vara.

Vilket europeiskt halvblod som helst egentligen. Finns en del tyska och polska som inte brukar vara jättedyra, men jättetrevliga hobbyhästar för det.
Annars om du vill ha lite grövre finns ju div. irländare, som ofta är bra FT/hopphästar.

Förövrigt tycker jag inte att du behöver någon särskilt stor/bred häst pga. din storlek. Du hade t.ex. varit alldeles lagom stor på min grova irländska korsnings"ponny" på 162 cm.

Jag är i samma viktklass som du men lite kortare, 171 cm, och jag har aldrig tänkt att jag behöver någon specifik ras. Min häst är ett ytterst ordinärt och normalbyggt halvblod på 163 cm.

1526410987199.webp

Tycker som de flesta: utbudet är stort för en häst som kan passa din TS kroppsstorlek.
@RedHyuuga : håller med.
Inte bestämma sig för ras utan hellre välja användningsområde och tänka brett.

Själv är jag förtjust i kallblodstravarna - många har ganska vettiga förutsättningar för jobbet som ridhäst. Inte samma svårigheter som varmbloden.
I mina ögon tilltalande utseende med mycket tagel - och de som är tränade är ju oftast inte tunga i typen.
Dessutom tilltalande prisklass.

Kallblodstravare i tränat skick ser inte ut som "kallblod" i kroppen utan är atleter.

Och nej, man vinner inte stora dressyrtävlingar på dem, men de kan stå sig en bit upp i klasserna.
Nej, man vinner inte stora hopptävlingar heller med dem, men uppemot en meter ska det rimligen gå att träna de flesta.
De som är vettigt körda, fungerar ju många gånger inom sportkörningens värld också.

Så i mina ögon är kallblodstravare attraktiva allroundhästar för en många gånger väldigt rimlig penning. Dock kan det behövas lite extra jobb med grunderna för att få dem lugna (många är ju vana att jobba hårt om de tränats för trav och kan vara väldigt spring-villiga).

Tycker som de flesta: utbudet är stort för en häst som kan passa din TS kroppsstorlek.
@RedHyuuga : håller med.
Inte bestämma sig för ras utan hellre välja användningsområde och tänka brett.

Själv är jag förtjust i kallblodstravarna - många har ganska vettiga förutsättningar för jobbet som ridhäst. Inte samma svårigheter som varmbloden.
I mina ögon tilltalande utseende med mycket tagel - och de som är tränade är ju oftast inte tunga i typen.
Dessutom tilltalande prisklass.

Kallblodstravare i tränat skick ser inte ut som "kallblod" i kroppen utan är atleter.

Och nej, man vinner inte stora dressyrtävlingar på dem, men de kan stå sig en bit upp i klasserna.
Nej, man vinner inte stora hopptävlingar heller med dem, men uppemot en meter ska det rimligen gå att träna de flesta.
De som är vettigt körda, fungerar ju många gånger inom sportkörningens värld också.

Så i mina ögon är kallblodstravare attraktiva allroundhästar för en många gånger väldigt rimlig penning. Dock kan det behövas lite extra jobb med grunderna för att få dem lugna (många är ju vana att jobba hårt om de tränats för trav och kan vara väldigt spring-villiga).
Det ända tror jag är att de flest är för låga, de har inte tillräckligt hög manke. Jag vill gärna ha en högre häst ras (eller om man hittar en hög kallblodstravaren) och det är det som är största problemet. :(

Det ända tror jag är att de flest är för låga, de har inte tillräckligt hög manke. Jag vill gärna ha en högre häst ras (eller om man hittar en hög kallblodstravaren) och det är det som är största problemet. :(

Det är sant, de är som regel inte så stora.
Och bara för att jag är förtjust i typen, så behöver ju inte andra tycka om dem. :)

Det är sant, de är som regel inte så stora.
Och bara för att jag är förtjust i typen, så behöver ju inte andra tycka om dem. :)
Det är ju sant att alla inte måste:) Men jag tycker också att de är väldigt härliga hästar och de inte är "lata" som man tycker andra kallblodsraser är :p Iallafall inte de jag har ridit, dock så var jag väldigt stor på de men de klarade min vikt bra ändå:laugh:.

Det är ju sant att alla inte måste:) Men jag tycker också att de är väldigt härliga hästar och de inte är "lata" som man tycker andra kallblodsraser är :p Iallafall inte de jag har ridit, dock så var jag väldigt stor på de men de klarade min vikt bra ändå:laugh:.[/QUOTE

Utifrån dina önskemål så finns det som sagt mycket att välja på, beroende på vad du menar med "rimligt pris".
Och beroende på vad du menar med allroundhäst (vill man att hästen ska vara körd och riden och tänker halvblod, så stiger nog priset ordentligt).

Så vilket som helst europeiskt "halvblod", kanske någon korsning.

Köp ett normalt halvblod. Finns massor som inte är spec dyra. Vad vill du ha hästen till? Har du unghästvana eller kan ta hjälp så köp en unghäst och gör jobbet själv :-)

Stirra dig inte blind på mankhöjd!
Först är du inte särskilt lång, som ryttare sett. Inte särskilt tung heller. Hade du varit man hade du ansetts vara av medelstorlek.
Sen, en häst som är lite kraftigare än de extremt långbenta lätta halvbloden bär upp en längre ryttare även om den inte är så hög. Här kommer ett exempel. Den här ryttaren är lika lång som du, men kanske väger lite mindre. Hästen är ett fullblod som är en bit under 160 cm.
Tycker du att ryttaren ser stor ut på hästen?
blurri.webp

Först är du inte särskilt lång, som ryttare sett. Inte särskilt tung heller. Hade du varit man hade du ansetts vara av medelstorlek.
Sen, en häst som är lite kraftigare än de extremt långbenta lätta halvbloden bär upp en längre ryttare även om den inte är så hög. Här kommer ett exempel. Den här ryttaren är lika lång som du, men kanske väger lite mindre. Hästen är ett fullblod som är en bit under 160 cm.
Tycker du att ryttaren ser stor ut på hästen?Visa bifogad fil 15327
Ganska kraftigt fullblod iofs.

Ganska kraftigt fullblod iofs.
Ja, det är en rejälare modell av fullblod. Och lättfödd… (fet!) :angel::arghh:
Men ett bra exempel på att det inte behöver vara en häst som är 170 i mankhöjd för att bära upp en ryttare som är närmare 180 cm lång.

Jag tänker att de kallblodstravare som @kryddelydd förespråkar sannolikt bär upp ungefär samma storlek på ryttare på liknande sätt.

Din storlek är ju inget hinder för en "normal" häst oavsett :)
Jag är 175 cm och har nu min första "riktiga" stora häst. Hon är ca 166-167. Jag hade TÄNKT köpa en lite kraftigare runt 160, eftersom jag aldrig trivts på stora hästar. Men så blev det som det blev, och i början tyckte jag hon var enorm (van med ponnyer ;)) men nu tycker jag att hon är helt perfekt storlek och skulle inte vilja ha en under 165.
MEN jag kunde precis lika bra rida min förra ponny, irländare med kraftigare exteriör, på hela 144 cm över havet.
Tävlade/tävlar hoppning med båda.

Vad vill du göra med hästen? Vill du t.ex. tävla lite högre än de allra lägsta klasserna så blir det ju mycket enklare för dig om du har en häst som har exteriören och rörelserna för sig. Vill du mest träna och ha kul på lite lägre nivå kanske någon typ av östeuropeisk häst kan vara något? Vet flera trevliga såna av lite robustare modell, schyssta ridskolehästar t.ex. men kanske inte rena tävlingshästar.

Beror såklart på vad "rimligt pris" är också, runt 50-60 verkar det gå att hitta trevliga hobby-allroundhästar av lite alla möjliga raser :)

Tycker du att ryttaren ser stor ut på hästen?Visa bifogad fil 15327
Nej det tycker jag inte, det är det att jag vill ha en högre häst för att jag ska trivas. <3

Din storlek är ju inget hinder för en "normal" häst oavsett :)
Jag är 175 cm och har nu min första "riktiga" stora häst. Hon är ca 166-167. Jag hade TÄNKT köpa en lite kraftigare runt 160, eftersom jag aldrig trivts på stora hästar. Men så blev det som det blev, och i början tyckte jag hon var enorm (van med ponnyer ;)) men nu tycker jag att hon är helt perfekt storlek och skulle inte vilja ha en under 165.
MEN jag kunde precis lika bra rida min förra ponny, irländare med kraftigare exteriör, på hela 144 cm över havet.
Tävlade/tävlar hoppning med båda.

Vad vill du göra med hästen? Vill du t.ex. tävla lite högre än de allra lägsta klasserna så blir det ju mycket enklare för dig om du har en häst som har exteriören och rörelserna för sig. Vill du mest träna och ha kul på lite lägre nivå kanske någon typ av östeuropeisk häst kan vara något? Vet flera trevliga såna av lite robustare modell, schyssta ridskolehästar t.ex. men kanske inte rena tävlingshästar.

Beror såklart på vad "rimligt pris" är också, runt 50-60 verkar det gå att hitta trevliga hobby-allroundhästar av lite alla möjliga raser :)
Jag vill ha en "skogsmulle" som jag ändå skulle i framtiden kunna tävla de lägre höjderna i då jag tycker det är skit kul (hoppning). Men jag vill även ha en häst att tävla/träna exca, trec, distans m.m, men inte direkt på fullaste allvar och vinna allting. <3 Jag vill ha en äkta allround häst <3 Och med rimligt pris vet jag ej vad det är med tanke på att nu går jag ut 9:an och funderar bara vad som skulle vara bra senare i livet. Nu har jag ju ingen inkomst och kommer ej veta vad jag får för inkomst efter gymnasiet. (Rimligt pris = inte för dyrt för mig om ca 4-5 år :D)

kolla hästnet och gå på annonsbeskrivningar. hobbyhästar som kan hoppa 1m finns det gott om. ras är rätt oviktigt så länge det är en ras som är någorlunda byggd för ridning och hoppning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 009
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 478
Senast: Mia_R
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 212
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 295
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar