Större distanshästar

Alfa

Trådstartare
Goddagens

Det är väl en lite mer filosofisk fråga då jag inte har några direkta planer på att köpa häst inom det närmaste men det gör ju inget att drömma. Jag är rätt ny på hästar och egentligen inte så insatt på distans heller även om det är den enda tävlingsformen som intresserar mig.

Det jag undrar är kort och gott vad finns det för alternativ till araberna. Visst skulle jag fungera hjälpligt både storleksmässigt och tyngdmässigt på en arab då jag inte är 2.10m och överviktig men som hyfsat välväxt kille känner jag ändå att jag har en rätt stor nackdel i konkurrensen mot alla små nätta kvinnor på 1.50. Kan man konkurrera som man? Storlek och tyngd kan ju göra rätt mycket när det blir några mil, speciellt om det i princip bara är små hästar som har förutsättningar att prestera.

Är det något annat än araber som vinner tävlingarna? Rätt träning är ju givetvis viktigast och jag är medveten om att man kan rida distans på både fjordingar och engelska fullblod men faktum är ju att raserna har väldigt olika biologiska förutsättningar att prestera för olika saker.

Nu låter det som om jag satsar på VM och det gör jag absolut inte. Men man kan ju ändå gå in i distansgrenen med så bra förutsättningar som möjligt även om det bara är som en kul grej.

Sv: Större distanshästar

Hej!
Det går bra att träna och tävla med vilken häst som helst, men det är ju mest araber. Det är ju araberna som kommer längst om man nu vill satsa på VM och liknande. Men om man bara rider på hobby nivå kan man rida nästan vilken häst som helts, det går även att placera sig med en häst som inte är arab.

Jag rider ett varmblodstravare, hon är tränad i travet, bara startat 2 st testlopp. hon är ca 165 cm hög och hon är otroligt lågpulsad. Vi har startat distanser upp till 80 km med placeringar (Vann smålands DMet i år). vi satstar på att starta 120 km nästa sässong. Så visst går det att rida en häst av annan ras och att det går bra!

pic_show_id29879711.html

/Jonna

Det finns araber på över 160cm.
Men vill man ha större häst är en arabkorsning en lösning. Ex med travare, halvblod eller en anglo.
Annars finns alla raser i distans.
// Linda

:)som jag alltid har hävdat så är alla hästraser olika indevider med olika förutsättningar.min tro och nu talar jag för mig skjälv och ingen annan att med rätt träning rätt framåtanda med häst så kan jag komma lika långt med ett varmblod tex, eller ett fullblod eller halvblod inom distansen som jag kan göra med araben. välj den hästras som du känner att du kommer att trivas med och som är passande till din storlek, ni skall ju bli ett team och trivas i hop i många år framöver förhoppningsvis.
jag skjälv har ridigt varmblodstravare i många år och dem har lämpat sig lika bra 120 km som 50 km, men även tävlat arabhäst .
mvh anne brückner:d

Det är inte storleken som är avgörande. Titta på årets EM och förra årets VM vinnare Nobby, han är ca 149 cm! Visserligen har en en liten ryttare MEN det är absolut ingen fördel att vara en liten nätt tjej när det kommer till att tävla internationellt, vi små nätta tjejer "straffas" med extravikt. Rider du internationella mästerskap/tävlingar måste du väga 75kg inkl sadel. Jag som väger 55kg måste alltså lägga på min lilla arab på 150cm en sadel som väger 20kg!! Kan säga att det är ingen lätt uppgift och det får absolut inte skava/trycka någonstans när det är så här mycket dövikt som ligger på hästens rygg. Det är mycket lättare för en häst att bära en tung välridande ryttare än en massa dövikt.
Utomlands är det massor av killar/män som rider distans, de rider mestadels på araber och det är inte många av dem som är några jockey typer.

Är också svårt att hitta tunga bra sadlar, alla bra distanssadlar är lättvikts sadlar på 2.5-5kg

Jessica

Finns även angloaraber med distansmeriter.
http://www.angloarab.se/undersidor/distans.htm

En angloarab satte världsrekord i distans i Abu Dhabi den 8 februari 2008 – 26,18 km/h. Nytt världsrekord i distansritt på distansen 100 km av ryttaren Sue Sidebottom från Storbritannien. Hon red angloaraben Fenwick Cadenza, ett 11-årigt sto.

Fenwick Cadenza x (50 % ox), sto fux
e. Polo Da Raggia xx FR (e. Riverman USA)
u. Crepe de Chine ox (Crabbet) e. Greylight

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 271
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 981
Senast: Ray
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka