Storpudel?

Winni

Trådstartare
Är det någon som har eller har erfarenhet av storpudeln? Har sökt här men inte riktigt fått svar på mina frågor.
Jag har haft andra hundar i mitt liv, men alltid varit intresserad av pudlar. Så min nästa hund hade jag nu tänkt skulle bli en storpudel. Vill veta lite mer om rasen från de som själv har en. Päljobb vet jag, men jag tänkte inte ställa ut utan hålla den kortklippt. Och så hade jag tänkt en brun eller aprikos, men nu när jag pratat med lite annat hundfolk säger de att en brun inte håller färgen utan bleknar med åren och aprikos senare får en smutsvit färg :confused: och det vill jag ju inte. Svart är lite tråkigt tycker jag. Tik eller hane spelar inte så stor roll, har haft båda sorterna. Annat hundfolk säger att hanarna är "väligt mycket hund" typ schäfer och tikarna gulliga och tillbakadragna. Jag vill alltså gärna veta ALLT från er som kan storpudlar. :bump:

Sv: Storpudel?

KickiH skrev:
Även en del av de svarta har svårt att "behålla" färgen.

Oj...det viste jag inte! Men jag fattar inte varför de inte har kvar sin färg? Jag menar andra raser har ju kvar sin färg. En svart labb blir ju inte åt de grå hållet efter några år.

Men tack för att du svarade :bow: Är det ingen annan som har erfarenhet av storpudeln?

Hejsan!
När det gäller färgens hållbarhet får man lägga ner lite jobb på att kolla upp linjerna några generationer bakåt.Finns ju linjer som behåller svärtan hela tiden.Kolla med olika uppfödare och håll kontakt med den som du tycker ger bäst hjälp och som du tycker känns bra att prata med.:idea:

Lycka till med sökandet Storpudlar är underbara.Har ägt och födt uppen gång i tiden.:banana:

Har haft en svart storpudeltik och har även släktingar som har/haft pudlar i alla färger.
Dom bruna kan ha dåligt pigment och bli grådassiga, men det är individuellt, har dock aldrig sett att en aprikos skulle blekna med åren :/
Även det där med "hårdheten" kan vara individuell... Den hunden jag själv är uppväxt med var en ängel, accepterade allt och alla och konverterade hundrädda människor, En hund med stort H.

Storpudlar är clowniga, charmiga som är fulla med ös men kan slappna av lika lätt, lättlärda så det skriker om det och älskar att vara i skog och mark trots att både snö och tistlar lätt fastnar runt benen.

jackrussellterrier skrev:
Hejsan!
När det gäller färgens hållbarhet får man lägga ner lite jobb på att kolla upp linjerna några generationer bakåt.Finns ju linjer som behåller svärtan hela tiden.Kolla med olika uppfödare och håll kontakt med den som du tycker ger bäst hjälp och som du tycker känns bra att prata med.:idea:

Lycka till med sökandet Storpudlar är underbara.Har ägt och födt uppen gång i tiden.:banana:

Jag har kollat upp två uppfödare på nätet som inte bor jättelångt bort heller, som föder upp brun storpudel. Den ena verkar ha bättre hållbarhet i färgen, men det verkar variera ändå från individ till individ i samma kull. Men jag ska kolla vidare. Jag tycker också att storpudeln verkar vara helt underbar. Tackar får ditt svar!

Raven skrev:
Har haft en svart storpudeltik och har även släktingar som har/haft pudlar i alla färger.
Dom bruna kan ha dåligt pigment och bli grådassiga, men det är individuellt, har dock aldrig sett att en aprikos skulle blekna med åren :/
Även det där med "hårdheten" kan vara individuell... Den hunden jag själv är uppväxt med var en ängel, accepterade allt och alla och konverterade hundrädda människor, En hund med stort H.

Storpudlar är clowniga, charmiga som är fulla med ös men kan slappna av lika lätt, lättlärda så det skriker om det och älskar att vara i skog och mark trots att både snö och tistlar lätt fastnar runt benen.

Ja det just det där med charmigheten och "klokheten" som tilltalar mig. Och pudlarna jag sett på utställningar och så är ju helt otroliga i sitt sätt att vara mot andra hundar. Och så hårar de inte :D är liksom lite trött på mina tidigare lurvpellar genom åren som luddat ned allt i sin omgivning. Tusen tack för svaret!

Det där har jag funderat mycket på eftersom att vi har haft brun pudel sen 1985. Men jag kommer inte på något finurligt svar faktiskt :) Men det är ju eg. samma sak med silverfärgade pudlar. De föds mörka. Nästan svartgråa och bleknar sedan och får sin silverfärg. Är det månne samma sak med de bruna? Dvs. de föds mörka, men får sedan sin "kartongfärg" som eg. kanske är helt rätt, men vi tycker att den är ful ;) Jag har sett ett fåtal hundar hålla färgen upp med åldern. Jag tror inte att man ska räkna med att få en sådan hund. De är så pass ovanliga...

Brandgul skrev:
Det där har jag funderat mycket på eftersom att vi har haft brun pudel sen 1985. Men jag kommer inte på något finurligt svar faktiskt :) Men det är ju eg. samma sak med silverfärgade pudlar. De föds mörka. Nästan svartgråa och bleknar sedan och får sin silverfärg. Är det månne samma sak med de bruna? Dvs. de föds mörka, men får sedan sin "kartongfärg" som eg. kanske är helt rätt, men vi tycker att den är ful ;) Jag har sett ett fåtal hundar hålla färgen upp med åldern. Jag tror inte att man ska räkna med att få en sådan hund. De är så pass ovanliga...

Åh vad synd att man inte kan räkna med att hitta en brun pudel som är så där läckert chokladbrun hela livet. Fast den bruna nyansen är i alla fall roligare en än svart, tycker jag. Kanske blir en sån i alla fall. Föder du upp bruna storpudlar, eller har du "bara" haft dem sedan 1985? Nyfiken bara. Tackar tackar för att du svarade i alla fall!

Vi har fött upp (i familjen) brun pudel av de mindre storlekarna. Men aldrig stor. Familjen har dock ägt en brun storpudeltik. Men hon var lite cocco. Men hon kom från okända linjer och jag vet att flera av hennes kullsyskon också avlivades i förtid. De var lite "undantag".

Ravens inlägg kan jag helt skriva under på!

Jag kan tillägga att vår storpudel har dessa jättefina egenskaper, men är ändå en ganska tuff hund. Han skakar ganska lätt av sig en tillsägelse men är så glad, välvillig och älskar allt och alla, så att detta mycket sällan är något problem!

Kan apråpå färg också tala om att han närmar sig 10 år, men har i princip bara fått lite gråa hår runt nosen - han har alltid haft en tjock, riktigt svart, päls.

Jag fastnade för denna underbara ras för ett halvår sedan. De storpudlar jag träffat har varit helt underbara i temperamentet, hane som tik! Har spanat in aprikoser lite extra och jag tror inte att de tappar färgen och blir smutsvit. Det beror nog helt på vilken färg de har som valp. Du kan ju hitta nästan röda och även nästan vita aprikoser.
Förstod faktiskt inte liknelsen "väldigt mycket hund typ schäfer"??? Men visst är det mycket hund i pudel. Många ser bara pälsen och inte hunden bakom. Tillbakadragen kan vilken hund som helst vara, tik som hane, det är inte spesifikt med pudeltik.
Jag gillar deras pigga och aktiva sätt, men också att de kan varva ner och vara soffpotatis utan att gå i taket. Att de är lättlärda visste jag ju, men inte hur lättlärda förrens jag skaffade en själv!

Kicki_J skrev:
Jag fastnade för denna underbara ras för ett halvår sedan. De storpudlar jag träffat har varit helt underbara i temperamentet, hane som tik! Har spanat in aprikoser lite extra och jag tror inte att de tappar färgen och blir smutsvit. Det beror nog helt på vilken färg de har som valp. Du kan ju hitta nästan röda och även nästan vita aprikoser.
Förstod faktiskt inte liknelsen "väldigt mycket hund typ schäfer"??? Men visst är det mycket hund i pudel. Många ser bara pälsen och inte hunden bakom. Tillbakadragen kan vilken hund som helst vara, tik som hane, det är inte spesifikt med pudeltik.
Jag gillar deras pigga och aktiva sätt, men också att de kan varva ner och vara soffpotatis utan att gå i taket. Att de är lättlärda visste jag ju, men inte hur lättlärda förrens jag skaffade en själv!
Jo den som sa att storpudelhanarna var väldigt mycket hund typ schäfer höll hundkurser och både hon och ägarna hade upptäckt att storpudelhanarna var liksom på hela tiden, ganska jobbiga med andra ord. Jag vet inte jag har bara kikat på rasen och varit intresserad men aldrig mer om du förstår. Det var inte i någon negativ ton hon sa det i alla fall.
Aprikosa pudlar har jag sett som varit mörkare som valpar men bleknat med åren, men det kanske inte gäller storpudlar?!
Men en storpudel blir det, älskar också rasens lättlärdhet och personlighet. Färgval och kön får vi se.
Tack för ditt svar i alla fall! :banana:

*kl*

Vi känner tre stycken, varav två är från samma kull.
Hanen är enbart sällskap, och inte världens smartaste, men riktigt trevlig. Han har noll tikintresse, och verkar inte ha någon könsdrift alls, trots att kulorna är kvar.
Tiken, (den ena, kullsyskon till hanen) har en galet träningsintresserad matte, så satsar stenhårt på lydnad, spår osv. Det går bra för dem, men det ligger massor av jobb bakom. Hon brukar säga att hon eg. borde haft en schäfer, så hade de vinnit sm för länge sedan, med tanke på allt jobb hon lägger ner, men hon har fastnat för storpudeln. Hon har nu skaffat ytterligare en storpudel, som även den tränas mycket.
Alla tre är kolsvarta, och hålls nedklippta. Däremot när pälsen blir längre, så grånar den i topparna.

Upplever dem som pigga och glada, men... Jag gillar inte utseendet.
Annars verkar det vara kanonhundar.
Storpudeln verkar överhuvudtaget trevligare än dvärg- och mellanpudel i mina ögon, kanske för att folk generellt har bättre pli på dem?

Jag har haft en storpudelhane för många år sedan. Därefter blev det en schäfertik. Det går inte att jämföra dessa två. Pudeln var otroligt tillgiven, men det var också schäfern. Pudeln läraktig, men också schäfern. Schäfern var kanske mer bruksintresserad och henne utbildade jag till bevakningshund. Pudeln gick jag ngn valpkurs med och sen blev han min bästa kompis. Schäfern blev givetvis också en bästis, men kanske lite annorlunda ändå.
Nu är schäfern precis borta och jag har beställt min andra pudelvalp.
Kommer att försöka använda honom också som en mera brukshund.
Fördelen med pudeln är att den inte fäller. Med schäfer i hushållet blev det dammsugning varje dag, med pudel i hushållet så kanske var 3:e dag, beroende på hur långhårig han var och vädret ute.
Pälsvåden blir dock mycket annorlunda. Ngt långhårig med bad, föning och borstning, ja räkna med 3-4 timmar.

Men det är det värt.....

Är det någon som har eller har erfarenhet av storpudeln? Har sökt här men inte riktigt fått svar på mina frågor.
Jag har haft andra hundar i mitt liv, men alltid varit intresserad av pudlar. Så min nästa hund hade jag nu tänkt skulle bli en storpudel. Vill veta lite mer om rasen från de som själv har en. Päljobb vet jag, men jag tänkte inte ställa ut utan hålla den kortklippt. Och så hade jag tänkt en brun eller aprikos, men nu när jag pratat med lite annat hundfolk säger de att en brun inte håller färgen utan bleknar med åren och aprikos senare får en smutsvit färg :confused: och det vill jag ju inte. Svart är lite tråkigt tycker jag. Tik eller hane spelar inte så stor roll, har haft båda sorterna. Annat hundfolk säger att hanarna är "väligt mycket hund" typ schäfer och tikarna gulliga och tillbakadragna. Jag vill alltså gärna veta ALLT från er som kan storpudlar. :bump:

Jag har själv en brun dvärgpudel. Och ja det stämmer at de bruna tappar sin färg vissa tidigare än andra. Dem jag träffat så har faktiskt dem stora pudlarn ahållt den bruna färgen bättre än dem små. Sen beror det ju mycket på hu rmånga generationer bakåt som är bruna och vilken färg föräldrarna har osv. Men även svarta kan bli gråa, finns ingen garanti där heller. Min bruna har inte blvit sån grå färg som alla bruna jag sett utan han är beige aktig. Men jag älskar dem bruna och ska jag ha en till så blir det en brun igen =)

Hej!

Läste det du skrev om att du hade hittat två uppfödare, vilka är det om jag får fråga? :)

/Elin

KL Schäfern som ras har en förighet och "will-to-please" som man inte hittar bland så många andra raser. Pudlar, oavsett storlek, är clowner och divor...

Jag tycker inte det varit någon större skillnad mellan de olika storlekarna hos de pudlar jag träffat. Det finns, oavsett mankhöjd, en tuff hund under fluffet. Det jag kan sakna är inte så mycket arbetsvilja som uthållighet. Om något är jobbigt, eller man håller på med samma sak för länge (enligt pudeln) lägger de av. Man får tänka på att det är utställningsavel som är det förhärskande, även om många jobbar med sina pudlar.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 196
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
674
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka