Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter som att du befinner dig i samma område som jag skrev om tidigare i tråden. Ta hand om dig!Här allra längst ner i Skåne är det riktigt obehagligt. 5 hästar som nu blivit evakuerade då vattnet gick upp i stallet. Ute på samma ställe går det mycket kor, hoppas dom har det ok.Hamnen börjar bli översvämmad och en hel del hus ligger illa till
Grannarna som ligger värst till har nu evakuerat sig själva och räknar med att förlora den sydligaste halvan av sitt hus i natt. Förhoppningsvis får den norra tillbyggnaden, som byggdes förra året, stå kvar. Det här är så sjukt, så otäckt. Vi har naturligtvis varit medvetna om att vi varit utsatta länge och att erosionen är ett verkligt problem som behöver åtgärdas. P.g.a strandskyddet får vi dock inte göra något själva, och trots flera års påtryckningar på kommunen med möten hit och dit så har vi inte fått någon hjälp. Att det skulle bli såhär illa såhär fort hade vi aldrig någonsin kunnat tänka oss. Vi trodde att vi hade åtminstone 5-10 år kvar innan läget skulle bli såhär akut. Under en eftermiddag/kväll har vi förlorat ungefär lika mycket mark som vi vanligtvis skulle förlora på 10 år.Jag är inte i Sverige och här i västra Skottland är vi för en gångs skull ganska skonade (värre är det på östkusten), men mina föräldrar är nere i sommarhuset på sydkusten utanför Trelleborg för att hålla ett öga på saker och ting. Mamma skickade nyss en video där man ser att hela stranden försvunnit, och stigen utanför vår trädgård har bara rasat. Grannarnas staket har dragits ner i vattnet av vågorna och samma grannar har nu havsvatten i trädgården, ca 5 meter från sitt hus. På bilden nedan ser man staketet som håller på att flyta iväg, och den nylagda grusvägen som rasat. I vanliga fall finns där även ca 5-10 meters stenstrand, men som ni ser går havet hela vägen upp till stigen nu. Det är hemskt att se!
Visa bifogad fil 130350
Grannarna som ligger värst till har nu evakuerat sig själva och räknar med att förlora den sydligaste halvan av sitt hus i natt. Förhoppningsvis får den norra tillbyggnaden, som byggdes förra året, stå kvar. Det här är så sjukt, så otäckt. Vi har naturligtvis varit medvetna om att vi varit utsatta länge och att erosionen är ett verkligt problem som behöver åtgärdas. P.g.a strandskyddet får vi dock inte göra något själva, och trots flera års påtryckningar på kommunen med möten hit och dit så har vi inte fått någon hjälp. Att det skulle bli såhär illa såhär fort hade vi aldrig någonsin kunnat tänka oss. Vi trodde att vi hade åtminstone 5-10 år kvar innan läget skulle bli såhär akut. Under en eftermiddag/kväll har vi förlorat ungefär lika mycket mark som vi vanligtvis skulle förlora på 10 år.
(ber om ursäkt för att jag spammar tråden, men jag är ensam hemma och behöver bearbeta det här på något sätt)
Nu har räddningstjänsten varit ute och mätt avståndet mellan havet och vårt hus till 7 meter (i vanliga fall är det ca 20-25). De gjorde bedömningen att vårt hus bör klara sig ifall stormen avtar som förväntat i natt, men att hela eller delar av grannarnas hus förmodligen kommer att dras ner i vattnet. Våra grannar är alldeles förstörda, de har massor av lån på huset och det är osannolikt att försäkringen kommer att täcka detta.Grannarna som ligger värst till har nu evakuerat sig själva och räknar med att förlora den sydligaste halvan av sitt hus i natt. Förhoppningsvis får den norra tillbyggnaden, som byggdes förra året, stå kvar. Det här är så sjukt, så otäckt. Vi har naturligtvis varit medvetna om att vi varit utsatta länge och att erosionen är ett verkligt problem som behöver åtgärdas. P.g.a strandskyddet får vi dock inte göra något själva, och trots flera års påtryckningar på kommunen med möten hit och dit så har vi inte fått någon hjälp. Att det skulle bli såhär illa såhär fort hade vi aldrig någonsin kunnat tänka oss. Vi trodde att vi hade åtminstone 5-10 år kvar innan läget skulle bli såhär akut. Under en eftermiddag/kväll har vi förlorat ungefär lika mycket mark som vi vanligtvis skulle förlora på 10 år.
(ber om ursäkt för att jag spammar tråden, men jag är ensam hemma och behöver bearbeta det här på något sätt)
Fy zå tråkigt o vilken zmäll dom får. Känner lite ågren nu över att jag gnäller över några meter tak o ett par vedbodarNu har räddningstjänsten varit ute och mätt avståndet mellan havet och vårt hus till 7 meter (i vanliga fall är det ca 20-25). De gjorde bedömningen att vårt hus bör klara sig ifall stormen avtar som förväntat i natt, men att hela eller delar av grannarnas hus förmodligen kommer att dras ner i vattnet. Våra grannar är alldeles förstörda, de har massor av lån på huset och det är osannolikt att försäkringen kommer att täcka detta.
Usch vad hemskt lider med er och dem.Nu har räddningstjänsten varit ute och mätt avståndet mellan havet och vårt hus till 7 meter (i vanliga fall är det ca 20-25). De gjorde bedömningen att vårt hus bör klara sig ifall stormen avtar som förväntat i natt, men att hela eller delar av grannarnas hus förmodligen kommer att dras ner i vattnet. Våra grannar är alldeles förstörda, de har massor av lån på huset och det är osannolikt att försäkringen kommer att täcka detta.
Fy tusan vad hemskt. Håller tummarna att ert hus klarar sig! Vilken mardröm för grannarna dock, galet om försäkringen inte täckerNu har räddningstjänsten varit ute och mätt avståndet mellan havet och vårt hus till 7 meter (i vanliga fall är det ca 20-25). De gjorde bedömningen att vårt hus bör klara sig ifall stormen avtar som förväntat i natt, men att hela eller delar av grannarnas hus förmodligen kommer att dras ner i vattnet. Våra grannar är alldeles förstörda, de har massor av lån på huset och det är osannolikt att försäkringen kommer att täcka detta.
Ja fy fan...Trodde inte vädret kunde bli värre , men det blir det,låter zom det åker ett godztåg på min bakgård varje gång det tar i i byarna o zå regn på det, blääääää, blir en lång,kall och orolig natt
Vilken vidrig kommentar. Människor är rädda för att förlora sitt hus....Fina surfvågor där