Storleksskillnad sto-hingst

Retzina

Trådstartare
Jag har lite småfunderingar på att betäcka vårt russto med en arab till våren. Hon är nu dräktig med en russhingst, men jag skulle vilja lägga på henne något lite större för att få en större ponny till ungarna när de vuxit ur russen. Stoet är 121 cm hög och har en avkomma (c-ponny 39 p) e. Power Boy som ju är maxad D-ponny. Hur stor skillnad i mankhöjd mellan sto och hingst kan man ha utan att det blir jobbigt för stoet? Hur stor är den största skillnaden i mankhöjd mellan sto och hingst som ni hört talas om?

Sv: Storleksskillnad sto-hingst

Jag har mött en ardenner-russ korsning så där kan man ju snacka om storleksskillnad. En arab är nog inte så farligt, de flesta är ju inte större än Power Boy. Dessutom brukar just russ-araber bli väldigt trevliga ponnier.

Sv: Storleksskillnad sto-hingst

Ett stuteri här i närheten fick ett år 3 st korsningar minishettis/halvblod vet faktiskt inte alls vad det blev av dem, de hade fått den brilljanta iden att låta en minihingst gå i stoflocken för att direkt se om något av stona inte tagit sig och brunstade om. Snacka om att de blev lite förbryllade när det var dags för fölning. Behöver jag tillägga att de inte gjorde om sitt misstag fler gånger.
Det enda jag har hört om det här med att korsa olika storlekar är att stoet "bestämmer" storleken. Så det skall vara helt riskfritt att betäcka med en mkt större hingst, fölet blir ändå aldrig större än vad stoet har utrymme att bära. Detta gör att kombinationen liten mamma, stor pappa ofta blir mindre (även som vuxna) än tvärtom.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett sto med en mankhöjd på drygt 150 cm. Vill betäcka henne och önskar en avkomma som är max 160 cm, gärna ca 155. Det lutar åt...
2
Svar
22
· Visningar
2 653
Senast: cello
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård