storlek så sadelns säte

_Aldís_

Trådstartare
är på jakt efter ny sadel.. hur vet man när man har passat in sadeln på hästen att den passar för just mig?? ska man ha 16,5 eller 18 ? hur ser man det??:confused:

Sv: storlek så sadelns säte

:) Sitsens storlek är ju för det mesta adekvat med storlek i ridbyxor :)

16.5 är det minsta man får tag på i vanliga sadlar, sen finns det klart barnsadlar osv. 18 är då det största, jag har fått för mig att 17.5 är mer en standard storlek och är man lite mindre så funkar det bra med 17. Jag är en ständig 38 i byxor och jag har en 17, men jag funkar bra i en 17.5 också. Det viktigaste är ju att man kan komma ner ordentligt i sadeln och det kan du inte om sadeln är för liten för dig.

Jag har 40-42 i ridbyxor, min sadel är 17.5". Jag fungerar bra i en 17" också. Red i en jättesadel här om dagen (den var minst 18" och väldigt flat i sitsen, jag tror dock den var 18,5" eller rentav 19") och det var inte alls trevligt! Helt värdelös sits så det är lika viktigt att sadeln inte är for stor.
Men storleken beror ju även på längden på dig. Jag som är ganska lång måste ha 17,5 för att inte mina knän ska komma framför knästöden om jag kortar stiglädren lite.

okej... nu har jag haft en sadelutprovare hemma och efter många om och men blev det en globus gloi 17.5 38...men jag undrar om inte den är för bred... 36 låg bra nu men eftersom hon bara är riden ettantal gånger, inte i form sen december när jag köpte henne trodde hon att 38 skulle bli bra när hon la på sig muskler.. Vad tror ni?? jag har ju ingen koll men sadeln kändes som att den låg bra...:confused::confused: finns en bild påhästen i tråden Stigandi fra saudarkroki

Säger sadelutprovaren att det blir bra så blir det nog det, du får se till att ha en bra pad under sadeln nu tills hästen musklar sig och växer i sadeln.

Säger sadelutprovaren att det blir bra så blir det nog det, du får se till att ha en bra pad under sadeln nu tills hästen musklar sig och växer i sadeln.

ja men jag blev ändå så fundersam eftersom det är bredaste storleken på min vad jag trodde ganska smala häst??!!:confused:

Jag vet ett par stycken som beställt nya sadlar där de haft ute sadelutprovare och dessa vill jämt och ständigt ge en eller ett par storlekar större än vad som passar hästen. Detta har dessvärre resulterat i att de måste padda upp och känner sig lite "lurade" eller vad man ska säga.
Gå du på din känsla istället, det tycker jag låter vettigare, tyckte du att 36 kan passa, så hade jag köpt det istället. Det går alltid att sälja sadlar igen.

Men hur ligger sadeln då? Kan du inte visa nån bild med sadeln på hästen?

har ingen bild men jag tyckte den låg bra... man såg där hon var svettig att den hade legat emot jämnt över ryggen utan något uppehåll eller hur man ska förklara..:confused: had ejag inte vetat att det var bredaste strl hade jag nog inte reagerat....det såg inte ut som att man behövde palla upp den med paddar heller... mitten påsätet var rakt så den låg inte frmåt eller bakåt...:confused::confused::confused:

Stirra dig inte blind på siffrorna, är mitt råd.
Om du uppfattade det som att sadeln passade och sadelutprovaren säger att det blir bra, tycker jag du ska lita på det. Iallafall om du har en bra sadelutprovare, det finns vissa skräckexempel men förhoppningsvis har du kanske fått referenser av någon som använt samma utprovare?

Stirra dig inte blind på siffrorna, är mitt råd.
Om du uppfattade det som att sadeln passade och sadelutprovaren säger att det blir bra, tycker jag du ska lita på det. Iallafall om du har en bra sadelutprovare, det finns vissa skräckexempel men förhoppningsvis har du kanske fått referenser av någon som använt samma utprovare?

ja jag tyckte att den låg bra..lite stor" där bak men det skulle bli bra med mer muskler... skickade ett PM med sadelutprovaren..

Jamen dåså. Låter som sadeln passar. Man ska inte stirra sig blind på bomstorlekar, hästar är ofta bredare än man kan tro när man ser dom. :)

Det finns sadlar som är i 18,5" ..
Något som blir allt vanligare är att större ryttare försöker klämma ner sitt arsle i små sadlar .. ajaj i hästryggen.

hihi ja den passar säkert.. det är jag som blir så nojig över allt som har med hästen att göra:rofl: ska rida i den nu ett tag...märker jag att den inte passar så är det ju faktiskt bara att sälja den..
tack för alla lugnande svar..:bow:

Ojdå.. trodde 18" var det största som man kunde hitta.. De måste bli super stora känns det som.. Men jag håller med dig, en stor rumpa ska sitta i stor sadel för hästens skull.

Man kan få sadlar i alla möjliga storlekar från 14" upp till 20" tror säkert att det även kan finnas både större och midre sadlar än det.
Tvärtom vad många tror så är det inte storleken på ens bak som avgör vilker sitsstorlek man ska ha. Utan det är dina bens längd och främst då från höften till knäet som bestämmer vilket sitsstorlek som passar dig bäst.

Låter konstigt när sadelutprovare säger annorlunda, de tittar ju på rumpan eller vad man ska säga. Det gjorde dem iallafall till de jag vet som köpt helt ny sadel. Vet dock att det finns sadlar med längre kåpor för dem med långa ben :)

Ojdå.. trodde 18" var det största som man kunde hitta.. De måste bli super stora känns det som.. Men jag håller med dig, en stor rumpa ska sitta i stor sadel för hästens skull.

Jag har faktiskt 18" i min sadel :angel: (Dock är storlekarna små så det motsvarar 17,5" i andra sadlar). När man säger 18" låter det väldigt långt men den är inte spec lång ..
sadeln_002_1204917917.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
296
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar