Storlek på valp, storlek på hund

Lejonelle

Trådstartare
Blir den största valpen i kullen störst även som vuxen? Blir den minsta minst? När man kan man börja gissa hur stor valpen ska bli som vuxen?
Om föräldrarna är olika stora tror man kanske att valparna ska mittemellan, men det skiljer 25 cm mellan min man och mig och inte blev våra ungar mitt emellan. Det blev en lång och en kort.

Sv: Storlek på valp, storlek på hund

Blir den största valpen i kullen störst även som vuxen? Blir den minsta minst?

Nej törs jag svara på den. Enligt min erfarenhet är det när valpen blir ensamhund, utan sina kullsyskon, som den börjar visa sitt rätta jag och storlek. Jag har minstingen i kullen hemma, förvisso bara två valpar, men han fick en växtspurt här och har som 14v uppnått 4kg, beräknad vuxenvikt 5-6kg. Han vägde 1,8kg som 8v valp. Är slank i kroppen då han äter lite halvdåligt.

Vet inte säkert, men i "min" kull på 10 valpar valde jag kullens största hanne, han var störst och tyngst även vid födseln. Idag är han 4 år och fortfarande störst. På gott och ont :grin:

Det är inte alls säkert att den valp som är störst som nyfödd blir störst som vuxen. Det kan bli så, men det kan också bli tvärtom så att den som föds minst blir störst som vuxen.

Svaret var menat till Lejonelle.

Min senaste BC var minst i kullen, tom mindre än sina systrar, han växte upp till att bli väldigt stor 68 i manken o med en matchvikt på 28 kg i sin glans dagar.
Han var dubbelt så stor som sina systrar vid 1 års ålder, de systrar jag träffade hade uppfödaren kvar, många hundar inga ensamhundar. Fäis växte upp med två Stövare.

min tjej var störst eller näst störst av 4, och nu när hon är färdigvuxen (på höjden iaf ;) ) är hon verkligen minst, väger ½-1kg mindre än kullsystern.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: inverterad
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 257
Senast: hastflicka
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 643
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka