Storlek på rockard

bettysmatte

Trådstartare
Ska åka och titta på en begagnad rockard i morgon kväll. Den har använts till en a-ponny (102 cm hög shettis) förut. Rockarden var lite i största laget för shettisen. Jag har en 126 cm hög islänning, dvs b-ponny. Tror ni att rockarden är lagom stor för henne?? Hur bedömer man detta bäst? Finns det några mått som jag ska gå efter? Tips, tack!!

Sv: Storlek på rockard

Mät din häst från där du spänner fast skackeln till rumpan så kan du se hur långt det är bak till svängeln sen. Spontant tycker jag det borde fungera om den var stor åt shettisen och du har en b-ponny. Men mät och kolla ändå!! Sen kan sitsen vara lite låg för en högre häst också...

Det är också bra om du tar måttet från marken och upp till stället på selen där du fäster skacklarna på din häst när den är selad.
Då kan du sedan prova att hålla skacklarna på vagnen i den höjden så ser du vilket läge de kommer att hamna i och du känner även hur vikten blir.

ja, och glöm inte att nån måste sitta i vagnen samtidgt som du kollar vikten i skaklarna :)

Testa fjädring och var noga med hjulen. Även skaklarna ska kollas noga så det inte finns rost under färgen. Speciellt i svetsfogar o dylikt. Finns det inte svängel, kolla så att det enkelt går att få dit en svängel med svets eller med borr, gärna några deciemter under skakelfästet.
Lycka till, hoppas den blir till belåtenhet :)

/j

passade vagnen? för min isis e me 126 så då kan du ju ta lite mått så jag vet hur stor min vagn ska va???*bra ide*

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 395
Senast: nilie
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 227
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar