Storlek på ponny??

Milene

Trådstartare
Hej! Jag har en flicka som snart har vuxit ur sin shettis. Undrar vid vilka åldrar era barn gick över från A till B-ponny samt från B till C-ponny??

(moderator får gärna flytta tråden, visste inte riktigt var jag skulle lägga den...)

Sv: Storlek på ponny??

Det beror på barnet längd, hur duktig barnet är och framförallt hur hästen är.

Vår första häst som vi köpte var en maxad B-ponny till vår 10-åriga dotter. Hon har innan gått på ridskola och ridit A- samt B- ponnier. Hästen är liite för stor för henne men hästen är en ängel och de fungerar jättebra tillsammans.

Hästen är 13 år så hon har varit med ett tag. Vi rider privatlektioner för att de ska komma vidare tillsammans och vi hoppas att de ska kunna tävla i hoppning såsmåningom. Köper hellre en häst som är liite för stor än en häst som hon hinner och växa ur ganska snart. Vi tyckte även att det var viktigt att jag, mamma, kunde rida hästen vid behov.

Det var tankar från mig.

Coop- som julstädat hela långa dagen :D

MIna barn har aldrig haft el ridit någon A ponny (oftast små elaka egensinniga ponnier som inte är ordentligt inridna). De fick en B ponny direkt som även jag kunde sitta kortare stunder på och lära upp. C ponny har de fått vid 10 årsålder när de vuxit i sin nya ponny. Ena B ponnyn rids fortfarande av vår snart 14 år gamla dotter.
14 åring på B ponny.
dressyr.jpg

samma 14 åring på stor C ponny
gimo2.jpg

11 åring på C ponny
tara%20km-08.jpg

Allt beror på ryttarens storlek och ponnyns grovlek!

Vi gick från A-ponny direkt till D, då 11-åriga bonusdottern haft ett litet riduppehåll. Hon rider bara hemma och i skogen och vi tyckte det var lika bra att köpa en äldre D-ponny som hon kan ha hela tiden.

MIna barn har aldrig haft el ridit någon A ponny (oftast små elaka egensinniga ponnier som inte är ordentligt inridna).
Blir lite ledsen när du skriver sådär, för då måtte du ha mött fel ponnyer. Fördomar är bland det tristaste jag vet.

Våra egna barn har inte ännu hunnit växa ur sina (genomsnälla!) shettisar, så jag har inget svar på ts fråga ännu...

Citat:
Ursprungligen postat av Welsh
MIna barn har aldrig haft el ridit någon A ponny (oftast små elaka egensinniga ponnier som inte är ordentligt inridna).

Hur gamla var dina barn när dom började rida? Svårt att se framför mig min dotter på en B-ponny. Hon rider minishettis just nu på 80 cm. B-ponny är jättehästar för henne att pyssla med.. Vi har för övrigt en otroligt väluppfostrad och artig minishettis som även gått på ridskola :).

Senast ändrad:

Jag måste hålla med dig, jag har träffat på gudasnälla shettisar, att de sen har en egen vilja och faktiskt otroligt smarta är en annan sak, jag läste en kommentar om shettisar på ett ridlekis som löd ungefär "Shettisar är perfekta, med nybörjare så gör de allt för att underlätta för sina ryttare, men när ryttare börjar bli duktig och kan själv ger de dem en utmaning"

Tyvärr har vi inte haft tillgång till någon liten a-ponny på någon regelbunden basis, just nu har vi en B-ponny som vi får låna lite då och då men han är alldeles för stor för våran 3 åring men än så länge åker han bara häst och då fungerar det bra, våran 6 åring har nu börjat lära sig rida själv och då ger han henne en hel del att kämpa med.

Blir lite ledsen när du skriver sådär, för då måtte du ha mött fel ponnyer. Fördomar är bland det tristaste jag vet.

Våra egna barn har inte ännu hunnit växa ur sina (genomsnälla!) shettisar, så jag har inget svar på ts fråga ännu...

Håller med... min då 9-åriga bonusdotter lärde sig rida själv på min brors shettis som vi lånade i 2 år. Nu rider hon D-ponny då hon blev så trygg på lillskruttan.
Snällare och tålmodigare ponny får man leta efter. Finner sig i det mesta och är kolugn. Att leda henne är som att gå ut med hunden..
Har gått med 3-åring på ryggen och är såå försiktig..:love:
Vem har sagt att shettisar inte kan vara välutbildade? Som vilken häst som helst kan de bli vad man gör dem till..

Åh, vår shettis är helt underbar!!!:love:
Däremot är vår dotter ganska lång, ca 13o cm, och väldigt "duktig" i sin ridning, inte en massa fart och fläng, utan mer kontrollerat med att gå på tygeln osv, och då känner jag att en shettis inte riktigt räcker till längre...:(
Shettisens ljuvliga små korta steg blir lite för mycket att hinna med...
Dottern red på en B-ponny på ett ridläger i somras, och jag konstaterade då att det är helt rätt storlek för henne. Dock är hon ju inte så gammal, blir 7 i januari... (dottern alltså)

Svårt att vara lång när man är liten...:grin:

Jo inte lätt då :)
Jag skulle nog om hon är lång för sin ålder välja en c-ponny. Så slipper ni byta ut den efter x antal år för längdens skull. Om ni nu inte har yngre barn som ska ta över den vill säga.
Bonusdottern är inte så lång för sin ålder (11 år) men eftersom vi bara rider i skogen så ville jag ge henne en större ponny då jag vet att hon fäster sig och vill ha kvar den länge. Själv är jag 40 och har d-ponny :D

Fast steget mellan shettis och C-ponny är stort...
Jag hade inte skaffat en "ponny att växa i" till ett såpass litet barn,
Kom också ihåg att det finns skolade shettisar som man kan rida "väl" på.
Jag vet en som tävlat FEI-klasser i dressyr, med framgång.

Min nästan 7-åriga dotter är också lång, har några cm kvar till 130, och jag tycker hon kan rida shettisarna ett par år till i alla fall.

Fast detta handlar väl om när hon vuxit ur sin shettis? Kanske hon menar om ett år eller två?
Min bonusdotter red på shettis tills hon var 10, men det var bara på skogspromenader.Sen började hon rida på min D-ponny och tyckte det kändes lagomt, så vi skaffade en gammal snäll en.
Fast för oss passade det bra då 15-åringen rider ibland oxå. Annars hade en c-ponny gått bra.

Min son började direkt med liten B ponny han var då fyra år och är idag sju. Jag hoppas att han kommer att kunna rida B ponny länge då jag tror att det är roligare att tävla B.ponny som liten, känns som de blir så allvarligt att gå över till C ponny.

Här är han fyra år
1%20kopiera.jpg-for-web-normal.jpg

Här är han sju år.
stuteridagbok

Dottern började med shettis på allvar när hon var 3, i sommras blev hon fem och ville ha en mer "riktig" häst. Hon fick då en B ponny. Hon hade inte växt ur sin shettis men det var svårt att vara med på vissa träningar och andra aktiviteter.
En annan sak som jag är mycket negativ mot när det gäller shettisar är att barnen hamnar i en så sparkvänlig höjd på deras ryggar om man rider ut/tränar med större hästar. Dessutom upplever jag att det är lättare att lära sig rida på en större ponny än en shettis.

Dottern fyra år på sin shettis
P1010279%20kopiera.jpg-for-web-normal.jpg

Dottern fem på sin B ponny
stuteridagbok

Båda barnen tränar privat med deras ponnyer varannan vecka men nu har vi jullov =)

Senast ändrad:

Herregud 5 år och rider redan privat:D

Mina barn 3,5 och 5 år har sin shettis Oskar som dom haft 2,5 år.
Jag hoppas dom kan ha honom länge till då han både är snäll och stor.:)

23805504.jpg

Herregud 5 år och rider redan privat:D

Ska de ska de va ordentligt :D risken är väl att de inte vill se på en häst efter några år :o

Ne de började på en ridskola förra året men det fungerade inget vidare, väldigt ojämna och stora grupper. Dessutom hade de aldrig ledare till de som behövde så ridläraren ledde och försökte ha lektion samtidigt. :crazy:

Vilka jättefina ponnys ni har och duktiga barn!!!!

Min 4-åring får åka på mina hästar ibland. Hon älskar att borsta, pyssla och rida, men hästarna är för stora för henne. Hon fick rida på ponnyskola några gånger och är helfrälst i shettisar. De har mer lagom storlek. När vi får råd hoppas jag att kunna köpa en ponny åt henne & lillebror också. Med 4 års åldersskillnad borde ju lillebror kunna ärva storasysters ponny när hon vuxit ur?

Min son fick en shetlandsponny när han fyllde 8 ! Nu är han 13 och han kan fortfarande rida shettisen. Fast det gör han inte så ofta, ibland kör han med den.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att attityden till shetlandsponnyer är lite sådär envisa och elaka - inte riktig häst - kan inte gå på tygeln och att man inte kan lära sig rida på dem. Jag håller inte med en sekund om det faktiskt. Jag tycker det är betydligt sämre rent ridmässigt med förstora ponnyer som betslas upp istället för att lära ungarna rida, men det är ju jag det.

Sen kan jag däremot förstå sparkvänliga höjden - det håller jag verkligen med om. usch - läskigt.

Herr Shetlandsponny kommer jag aldrig att göra mig av med. Hoppas att eventuella barnbarn kommer att kunna lära sig rida på den :-)

Döttrarna gick direkt från B till D-ponny när de var 12.

:rofl:Ja jag brukar säga att han är som en liten arbetshäst.

Det är min 3,5 åriga tjej Miranda som rider:D

Citat:
Ursprungligen postat av Welsh

Hur gamla var dina barn när dom började rida? Svårt att se framför mig min dotter på en B-ponny. Hon rider minishettis just nu på 80 cm. B-ponny är jättehästar för henne att pyssla med.. Vi har för övrigt en otroligt väluppfostrad och artig minishettis som även gått på ridskola :).

MIna äldsta barn var 3 resp 1 när de fick sin första egna ponny.
äldsta sonen, 3 år på sitt WM sto 1,14 hög
tobias1.jpg

Flickornas första ponny, vår älskade Pelleman som alltid var pålitlig.
Tara är här 3 år och haft honom i 2 års tid. 1.14 hög
pelle1hh.jpg

Jag har aldrig träffat en trevlig, välriden shettis under alla mina år som ponny mamma, trots att jag stått uppstallad i flera år på ett shettisstuteri. De 100 tal jag träffat har varit trevliga "lifta runt på i lina i skogen" hästar men inte som "ridponnyer" för barn som vill lära sig rida. På ridskolorna var det alltid små gråtande barn vars shettisar stod som fastklistrade framför hinder nr 1 el som små mulle kopior langade av ungarna i olika akrobatiska lufthopp alt rullade av dem i hörnorna. Nej nu ljuger jag, jag har sett 1 välriden shettis, den som Stefanie Linde red Lätt A:1 dressyr på. Ni som har trevliga shettisar borde se till att de gör mer reklam för sin ras, med tanke på att jag är långt ensam om att ha åsikter om shettisar som barnponnier.......

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 904
Senast: Mabuse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka