Storlek på hood

Elanor

Trådstartare
Köpte en hood på Euro Horse, i storlek L, men när jag kom hem tyckte jag att den satt alldeles för tight! Vilken storlek har ni till era hästar? Jag tycker inte att min är så jättekraftig, (slänger in bild) Däremot är hon nog rätt bred från pannan och snett ner till ganaschen, och det var just där jag tyckte att den satt åt. Hur tight ska dom sitta?

Och finns det nån som vill ha en svart hood i storlek L? ... :angel:

Såhär ser hennes huvud ut,
är hon grövre än vad jag tror kanske? Quarters kan ju vara ganska nätta..

21301262.jpg

Sv: Storlek på hood

Menar du en sleazy/lycra hood (o inte en utegångshood el dyl) så ska dom sitta tight, som en andra hud. Dom flesta använder för lösa hoodar... Jag kan personligen inte tänka mig att L skulle vara för litet för din häst men jag vet ju försås inte, beror ju på hur storlekarna ser ut för just det märket du har köpt....

Vad ska du ha för den annars då? Här behövs alltid sådant i alla möjliga storlekar :cool:

Ja, jag menar en sådan som du tänker på :) En "hålla-rent-häste-kroppsstrumpa" till tävling! Jag tycker bara att den tryckte över strupen, vill ju inte att hon ska få svårt att andas eller nåt! Töjer den sig något, om jag sätter på henne den och låter den sitta lite kanske?

Jag har ju bara testat den en gång så jag vet inte... lite mindre än inköpspriset (325) och så kan jag stå för frakt.

Vad är det för märke? Dom sys säkert lite olika, bättre och sämre passform. Men dom ska ju vara elastiska och sitta så tight att döm töjs lite sas.
Har aldrig varit med om att dom är för tighta över strupen, däremot vissa modeller över nosen. Men det vanligaste är att dom är för stora och glider och då är risken att hålen för ögonen och öronen flyttas och det finns risk att den skaver in i ögat osv.

Såhär ska dom sitta (orkar inte spara ner bilden)
http://shop.horseblankets.com/The_Robinhood_Horse_Lycra_Hood_p/201.htm

Kan du inte ta en bild med hooden på?

*kl*
Har oxå vart med om att de sitter för tajt om strupen om de är för små. Och precis som allt annat så kan ju storlekarna variera mellan olika märken. Och på den från hööks så satt ögonhållen helt fel... :crazy:

Att klippa i den för att få den större är nog inte så bra så vida du inte kan sy kanterna sen, men eftersom det är strechmaterial så måste det sys på ett speciellt oxå.

Sälj och köp ny är nog mitt råd. :idea:

Ja, tyvärr är det stor skillnad och det är ofta så att dom dyra märkena är bäst... nu vet jag ju inte vilket märke detta är men förmodligen inte Robinhood eller schneiders typ (isåfall köper jag den ;))

Klippa i den rekommenderar jag inte, det kommer inte att hålla bra.

30530643.jpg

30530644.jpg

(satte medvetet grimman långt ner så att det skulle synas väl.)

Den är av märket Cattleman.

Hur gör man när man tar på den? Är det bara att dra eller? :crazy: Är ju inte busenkelt att få den på plats.

(ärligt talat, hon är f*n inte vacker i den där :rofl::rofl:)

Av bilderna att döma tycker jag snarare att det ser lite för stor ut, men det är såklart svårt att säga utan att känna runt strupen sas. Möjligt att den sitter åt precis där och för löst i övrigt, då är den felaktigt sydd.

Tror tyvärr att det helt enkelt handlar om dålig passform. Satsa på en L från ett bättre märke så ska du se att den sitter på ett helt annat sätt.

Jag föredrar hoodar med blixtlås för dom är lättare att sätta på men det är ju lätt att ta av den, du bara tar tag i bakre änden och drar av den över huvudet :)

Det klart att man syr kanterna om man klipper i den. :laugh: sen såg den inte riktigt ut som jag trodde .....;)

Vilken storlek har man på en arab? Har en tunnare + en lite kraftigare arab. stl S?

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 485
Senast: MimmiNO
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Utrustning Vad har era shettisar för storlek på träns? Och vad skulle ni tycka var logiskt till en shettis modell större och grövre? Han har...
Svar
3
· Visningar
838
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 456
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix