Storlek på häst.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
C

Cronis

Har en häst som beräknades att bli d-ponny, 142 cm. Han är idag 1½ år gammal, och mättes sist till 134 cm.
Kan det stämma att han "bara" ska växa 8 cm till och bli 1.42 cm i manken?

För mig verkar det orimligt då han redan är stor, och 1 ½ år. Mycket kan hända på 2-3 år, men en häst är väl egentligen inte färdig växt förrän den är omkring 7 år har jag hört.

Hur stor blir hästen?
Jag vet att man kan göra tattar-måttet men det är ju då han blir 1.42, ungefär, men...

Sv: Storlek på häst.

En snabbkoll i mina papper (gamla mät-resultat) säger att mitt ena D-ponny sto var 131cm vid 12 månaders ålder, 136cm som 1½. SOm 6-åring var hon 147.2 idag är hon 7 och inte mätt men jag tror knappast hon trillat över måttet, hon ligger nog kvar runt 147.
Det kan nog låta troligt att din blir 142-145 därnågonstans....Om den växer jämt och fint. Men det är ju alltid svårt att spå. Till stor del beror det på vad som ligger bakom också.

Sv: Storlek på häst.

Vi är osäkra på vad som är pappa till honom.
Mamman va någon form av c-ponny iaf.

Pappan är ännu osäkert, men vi tror att det är en paint, eller en palomino unghingst, som är pappan till Odågan i stallet.
Och eftersom pappan i dåläget själv va "bäbis" och mamman blev tjuvbetäckt så vet vi ju inte säkert

Liknande trådar

Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
911
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 671
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 535
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025