storlek på häst

E

Ewa Maria

En fråga som säkert ställts många gånger men med risk att verka tjatig så undrar jag ändå hur stor hästen skall vara för att vara lagom?
Jag har hittat en häst som jag har provridit för ev.köp, som har ett härligt steg och jag får lyckofnatt när jag rider honom. Det enda ,men, jag har är att jag funderar på om hästen är snäppet för liten för mig. jag är 172 cm, väger 66 kilo, hästen är 161 över manken. Det är ett fullblod så han är lite späd.
:confused: Är jag för stor för honom? Vad tycker ni? :confused:

Sv: storlek på häst

Nej det tycker jag inte. jag själv är 175 och min häst är ett fullblod på 164.

Ewa Maria skrev:
En fråga som säkert ställts många gånger men med risk att verka tjatig så undrar jag ändå hur stor hästen skall vara för att vara lagom?
Jag har hittat en häst som jag har provridit för ev.köp, som har ett härligt steg och jag får lyckofnatt när jag rider honom. Det enda ,men, jag har är att jag funderar på om hästen är snäppet för liten för mig. jag är 172 cm, väger 66 kilo, hästen är 161 över manken. Det är ett fullblod så han är lite späd.
:confused: Är jag för stor för honom? Vad tycker ni? :confused:
Titta på första tråden!

En generell regel som stämmer i de flesta fall är att du ska kunna stå vid manken och hålla ut armen i 90 grader och hästens manke ska då vara över den höjden.
Det är mycket en vanesak, jag har hästar från 160 cm till 182 cm och jag själv är 170 cm.
Jag tycker det verkar som att du är lagom.

ursäkta men jag missade den..viktiga tråden... :crazy:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama