Storlek på hagen!!!

J

JennyOhlsson

Jag har en liten fråga..
Finns det någon lag som säger hur stor en hage ska vara för en shettis/shettisar?
Har två shettisar.. En som är 106 cm (har fång) och en som är en minishettis... (ej fång men lite begränsat betande ändå)
Dom går så klart ihop..
Den stora shettisen blir riden varannan dag ca 2 timmar per gång och den lilla blir longerad...
Har delat av hagen... Den stora shettisen går alltid i den lilla hagen eftersom där inte är något gräs nästan och den lilla shettisen flyttas över i den stora hagen på kvällarna några timmar och iblnad går den där på nätterna...

Har tydligen fått en anmälan på mig av en avundsjuk F****A som tydligen anser att mina hästar har det dåligt...

Så nu vill jag veta om det finns någon lag som säger hur stor hagen ska vara för hästar som dagligen får motion... (dom dagar dom ej rids är vi ute i skogen och promenerar eller longeras)
Matbrist har dom inte heller.... Äter hö, vitaminer mineraler , ja det som jag har blivit tillsagd att ge dom av veterinären...

Sv: Storlek på hagen!!!

Ännu finns det inte, men inom kort kommer en regel som säger att hagen ska vara så stor att hästen kan använda sina naturliga gångarter. Vilket betyder att den ska kunna skritta, trava och galoppera om den vill det i hagen.

ok...
får man böter eller något sånt om man inte har det då?
finns det någon/några lagar om hur hagen ska se ut?

Då lär man först få ett föreläggande om att ordna med sådan hage. Gör man inte det kommer man att få ett föreläggande med en summa som ska betalas om man inte gör det. I slut ändan kan det leda till att man får djurförbud om man inte rättar till det.

Men man ska komma ihåg att när det sjuka hästar som veterinären sagt något annat så gäller inte detta.

Ska förtydliga att inom kort faktiskt är först 2010.

fosserna då????????
aj?
I övrigt tycker jag frågan är intressant.....
hur mycket mark rekomenderas till stor häst? (bete)

ok...
får man böter eller något sånt om man inte har det då?
finns det någon/några lagar om hur hagen ska se ut?

En hage vars hästen kan röra sig i alla sina gångarter kan vara krångligt att definiera i storlek.En häst kan ju galoppera på volt & klara sig med en 20x20 hage tex.
Jag har sett verkligt små hagar dä shettisar står på en area som kan jämföras med en storhästbox & där går inte att ta några galoppsteg.

hur mycket mark rekomenderas till stor häst? (bete)

Jag tror att det är 1 hektar/häst när det gäller beteshage. Men det förutsätter ju att det är en hage som inte belastats så hårt under resten av året att det kommer bra bete.

Ska man ha en häst på en och samma hage året runt krävs minst 2 hektar/häst (enligt min erfarenhet) men ofta mer.

Det är så himla olika, det där med 1hk är gammalt, men många räknar 1hk/häst & 0,5 hk/ponny, men läste ngn som kunde ha 4 hästar på 1 hk, det beror på marken & växtligheten.
Hos oss kan vi nog ha ca 6 hästar på 2 hk, men då går de inte över hela marken utan man har iaf 2 hagar/hk de kan växla mellan.

ska tillägga att detta är 2 shettisar som har VÄLDIGT lätt att bli tjocka...

den stora shettisen har rekomenderad mängd mat från veterinären...

kan inte måtten i huvudet nu men ska mäta hagen och skriva det här inne...

ingen av hästarna är magra eller misskötta på något sätt...
dom är typiskt shettis tjocka... :)

förstår inte vad det är jag har gjort för fel för att få en sån anmälan på mig...
en kompis till mig var här igår och tittade och dom hade en mindre hagen till sin shettis just för att den tog sig så lätt...
min hage kommer att utökas men gräset måste betas ner för annars är risken att dom kommer bli dåliga...
och vem vill ha sin häst sjuk???????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
inte bättre då att göra vad man kan under tiden för att hålla dom friska, även om det innebär att ha dom i en "Liten" hage så länge (som nu denna personen tycker det är????)

Om du är förvissad om att sköta hästarna bra så kan du ju strunta i anmälan. Om allt är bra så ser ju djurskyddsinspektören det snabbt och sen är saken ur världen.

Självklart beror det på. Men med tanke på utrymmet tycker jag att 1hk/häst är minimum.

Våra hästar har ca 4 hektar var sommartid när de inte har hela sin hage. Vintertid har de haft ca 30 hektar på mellan 2-12 hästar. Jag skulle aldrig ta in fler än 12 på den ytan.

Säger som TomasN om hästarna mår bra och du följer veterinärens anvisningar så kommer det bara att bli ett trevligt besök av inspektören och inget att vara orolig för.
Det finns många trevliga inspektörer;) många fler än otrevliga.

Om du är förvissad om att sköta hästarna bra så kan du ju strunta i anmälan. Om allt är bra så ser ju djurskyddsinspektören det snabbt och sen är saken ur världen.

när dom ringde så presenterade dom sig från miljö..... något..
hörde inte riktigt var det va....

djurskyddsinspektörer kommer väl inte från något sånt ställe eller?
ja jag vet inte..
haft häst hela mitt liv och aldrig haft några problem....

förrsten har det kommit (kanske jag som är lite sen:o
någon lag på hur man ska göra av med bajset från din häst...
mina går ju på lösdrift och jag mockar ju hagen från bajset och typ slänger ut det i skogen...

Om man har 2 hästar står det, enligt sjv att man inte behöver en gödselplatta, tydligen är det olika från kommun till kommun.
Men jag måste fråga om skogen är eran?att slänga ut det rakt i en skog man inte äger är kanske inte så bra.

Jag har en liten fråga..
Finns det någon lag som säger hur stor en hage ska vara för en shettis/shettisar?
Har två shettisar.. En som är 106 cm (har fång) och en som är en minishettis... (ej fång men lite begränsat betande ändå)
Dom går så klart ihop..
Den stora shettisen blir riden varannan dag ca 2 timmar per gång och den lilla blir longerad...
Har delat av hagen... Den stora shettisen går alltid i den lilla hagen eftersom där inte är något gräs nästan och den lilla shettisen flyttas över i den stora hagen på kvällarna några timmar och iblnad går den där på nätterna...

Har tydligen fått en anmälan på mig av en avundsjuk F****A som tydligen anser att mina hästar har det dåligt...

Så nu vill jag veta om det finns någon lag som säger hur stor hagen ska vara för hästar som dagligen får motion... (dom dagar dom ej rids är vi ute i skogen och promenerar eller longeras)
Matbrist har dom inte heller.... Äter hö, vitaminer mineraler , ja det som jag har blivit tillsagd att ge dom av veterinären...

Hur stor hage har du då?

Miljö och hälsoskyddet menar du antagligen. Jo, det är därifrån dom kommer inspektörerna. Det är ju kommunen med andra ord. Fast den 1/1-2009 flyttas ansvaret för kontrollen av djurskyddet från kommunerna till länsstyrelserna.

Knapplån

20 kvadrat borde ju räcka för att du ska leva upp till reglerna. Det kan en shettis galoppera på. :p

Så du borde inte behöva vara orolig.

Och nej, jag rekommenderar inte 20 kvadrat, men ts frågade ju efter regler.
Att då komma dragande med uråldriga rekommendationer om hur många hektar naturbete som rekommenderas känns helt orelevant i den här tråden.
Det borde vara mer djurplågeri att ställa två shettisar på 2 ha fett bete än att ha dem i en liten hage.

Att då komma dragande med uråldriga rekommendationer om hur många hektar naturbete som rekommenderas känns helt orelevant i den här tråden.
Det borde vara mer djurplågeri att ställa två shettisar på 2 ha fett bete än att ha dem i en liten hage.

Jag anser att 1ha/häst är helt relevant, även på vall. Jag håller med om att det borde vara värre att ha stora feta beten till shettisar än små, men allt beror ju på vad som växer i hagen. Jag har haft shettis på 3ha där gräset inte var särskillt bra. Det var bara på våren hon gick i en liten hage, fram till midsommar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 340
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar