Sv: Storlek på hagarna och sådär.
Jag anser att man gör det bästa efter de förutsättningar man har, mer än så kan ingen göra.
Hur menar du? Är det OK att klämma in hur många hästar som helst i en liten hage, "bara för att man inte har mer mark"??
Någon knivskarp gräns finns förvisso inte, men som jag skrev så är även min erfarenhet att 1 ha är en bra
minsta yta, men att man räknar på lite mer till "den första hästen".
25 hästar på 10 ha är inte bra, även om det inte absolut betyder dåligt heller. Däremot är det för många hästar för att marken ska klara av det året runt, om vi tänker på det.
Du frågade om upp till 6 hästar/ha, dvs exempelvis "dina" 24 hästar på 4 ha. Den hagen är död efter en sommar. Förutom att hästarna inte har en chans till ett normalt beteende där.
Vi har olika syn på hästars behov av utrymme, men det ska vi kanske lägga åt sidan eftersom vi ändå inte kommer längre. Men jag skulle vilja att du förklarar hur du menar med uttalandet: "Hur ska då folk göra som har 20-30 hästar!?"
Min uppfattning är alltså att man rättar mun efter matsäcken, dvs inte har flera hästar än vad man har mark till.
Menar du att man kan plocka in 30 hästar på 4 ha hage? Bara för att man inte har mer mark att tillgå? Och kanske skaffa 5-10 st till och stoppa in där?
Obs att frågan inte gäller siffrorna som sådana utan principen.
För det är väl vanligen så att man inte plötsligt blir av med 3/4 av sin mark, utan att man skaffar på sig häst efter häst till den begränsade mark man har?
LIA