Storlek på hagarna och sådär.

Sv: Storlek på hagarna och sådär.

Ja, jag är inte bonde själv, så facktermerna kan jag inte. Man skördar iallafall höet, kallas väl slå, och det borde väl vara med skördetröska om man inte vill köra med lie förstås (puh!).

Jag har 3 hästar. En vinterhage på runt 100*75 meter, d v s 0,75 ha. Lerigt: Ja, vid balen. Gräset blir lite slitet och precis vid stalldörren ska jag lägga grus till nästa år. Dock är de leriga områdena kanske 5% av det totala arean, d v s det spelar ingen roll.

Sommartid, vid betet, har jag även ca 2 ha att låta hästarna beta på... Men i mindre hagar (50*50 meter eller så) som flyttas när det börjar bli ont om bete. Detta för att det är arrenderad mark och ägarna vill inte att jag sätter permanent stängsel. Bara att roa sig med att flytta hagar :eek:

Betet räcker dock åt dessa hästar maj - september om jag flyttar hagen ofta. Övrig tid kan de ha en liknande hage och bli stödutfodrade med hö/hösilage.

Ja, jag är inte bonde själv, så facktermerna kan jag inte. Man skördar iallafall höet, kallas väl slå, och det borde väl vara med skördetröska om man inte vill köra med lie förstås (puh!).

När man slår en vall så använder man en slåtterkross, tröskan används vid tröskning av korn, havre....

Kicki :)

Vänd på det! Man skaffar inte fler hästar än man har mark för.

LIA

Och hur många kan rimligen ha 20-30 ha. att enbart ha som hagmark för vinterhagar runt gården!? Och vad säger att normen är att man ska ha 1 ha. per häst!? Vad är det som säger att 2, 4 eller 6 hästar per ha. är för "trångt"?

Ehhh? Läs mitt svar en gång till!

Betr normen så känns den rätt i mitt tycke, men med reservation att man bör ha lite till för "den första hästen". Alltså 6-7 ha för 5 hästar som exempel.
För egen del ser jag ingen anledning att sära på vinter och sommarhagar, vilket jag skrivit i andra trådar. Har man tillräckligt stora hagar så klarar det sig bra.

6 hästar på 1 ha? Ja du, hur funkar "det naturliga beteendet" då?

LIA

Ehhh? Läs mitt svar en gång till!

Betr normen så känns den rätt i mitt tycke, men med reservation att man bör ha lite till för "den första hästen". Alltså 6-7 ha för 5 hästar som exempel.
För egen del ser jag ingen anledning att sära på vinter och sommarhagar, vilket jag skrivit i andra trådar. Har man tillräckligt stora hagar så klarar det sig bra.

6 hästar på 1 ha? Ja du, hur funkar "det naturliga beteendet" då?

LIA

Står samma sak som sist jag läste! ;) Pratade inte om "naturligt beteende" utan om det generallt var för trångt. För de som inte har mer mark runt gården så är det ju så "landet ligger", betet kan man ju ha en bit ifrån gården utan problem. Och här handlar det ju precis som du skriver, om tycke. I det bästa av världar så fungerar ju väldigt mycket men tyvärr så är det ju inte så i verkligheten alla gånger. Så om en häst får gå på ett halvt ha. så tror jag inte att den far illa av det.

För att försöka reda ut begreppen...

Är det inte vår skyldighet att erbjuda våra husdjur möjlighet till så naturligt beteende som möjligt? 6 hästar på 1 ha har inte den möjligheten!

Så om en häst får gå på ett halvt ha. så tror jag inte att den far illa av det.
Det är möjligt, beroende på hur man ser på det. Men stannar din ambition där? Jag för min del vill att hästar ska ha det bra!
Det räcker inte med att dom inte far illa!

Du skrev:
Hur ska då folk göra som har 20-30 hästar!?
Jag svarade:
Vänd på det! Man skaffar inte fler hästar än man har mark för.
Förstår du inte skillnaden på inställning?

LIA

Jag anser att man gör det bästa efter de förutsättningar man har, mer än så kan ingen göra. Och att om man har låt säga 10 ha och 20-25 hästar så tycker jag att hästarna har det bra! Och enligt min mening så har man INTE då mer hästar än man har mark för. Och detta eftersom jag inte tycker att det finns en exakt knivskarp gräns som går vid det "magiska" 1 ha. per häst!

Jag anser att man gör det bästa efter de förutsättningar man har, mer än så kan ingen göra.
Hur menar du? Är det OK att klämma in hur många hästar som helst i en liten hage, "bara för att man inte har mer mark"??

Någon knivskarp gräns finns förvisso inte, men som jag skrev så är även min erfarenhet att 1 ha är en bra minsta yta, men att man räknar på lite mer till "den första hästen".

25 hästar på 10 ha är inte bra, även om det inte absolut betyder dåligt heller. Däremot är det för många hästar för att marken ska klara av det året runt, om vi tänker på det.

Du frågade om upp till 6 hästar/ha, dvs exempelvis "dina" 24 hästar på 4 ha. Den hagen är död efter en sommar. Förutom att hästarna inte har en chans till ett normalt beteende där.

Vi har olika syn på hästars behov av utrymme, men det ska vi kanske lägga åt sidan eftersom vi ändå inte kommer längre. Men jag skulle vilja att du förklarar hur du menar med uttalandet: "Hur ska då folk göra som har 20-30 hästar!?"
Min uppfattning är alltså att man rättar mun efter matsäcken, dvs inte har flera hästar än vad man har mark till.
Menar du att man kan plocka in 30 hästar på 4 ha hage? Bara för att man inte har mer mark att tillgå? Och kanske skaffa 5-10 st till och stoppa in där? Obs att frågan inte gäller siffrorna som sådana utan principen.
För det är väl vanligen så att man inte plötsligt blir av med 3/4 av sin mark, utan att man skaffar på sig häst efter häst till den begränsade mark man har?

LIA

Var har jag skrivit att det är ok att klämma in hur många hästar som helst!? :confused: Varför tro det värsta om folk? Jag utgår ifrån att när man "gör sitt bästa" så är det med omdömme!

Och det jag diskuterar är inte beteshagar utan vinterhagar! Hur mycket bete skulle dessa hästar få om dom skulle leva 24 st. på 4 ha.? Och vad anser du att normalt beteende är? Ströva vintertid flera kilometer för att hitta mat, skydd....? Inget som de i dagens läge behöver göra för sin överlevnad. Visst behöver hästar ett bra rörelseutrymme, men naturligt beteende, det utrycket inkluderar väldigt mycket!? Och vad säger att just 1 ha. per häst tillfredställer det behovet?

Och med "hur ska folk göra som har 20-30 hästar", så kan man ju ta ridskolor t.ex. Hur skulle dessa vara belägna med så pass mycket mark runt anläggningen!? Och hur många bönder tror du skulle vilja vara villiga att avyttra mark som brukas till foder för att en ridskola behöver 30-40 ha. till hagar !? Saker och ting måste ju vara verklighetsförankrat!

Och visst kan någon bli av med en del av sin mark, vissa kan ju ha arrenden.

Och med "hur ska folk göra som har 20-30 hästar", så kan man ju ta ridskolor t.ex. Hur skulle dessa vara belägna med så pass mycket mark runt anläggningen!? Och hur många bönder tror du skulle vilja vara villiga att avyttra mark som brukas till foder för att en ridskola behöver 30-40 ha. till hagar !? Saker och ting måste ju vara verklighetsförankrat!
Det är det här jag hela tiden försökt få svar på från dig.

Är det OK att tränga ihop (alt dela på det tidsmässigt) hästar i små hagar utan att ta hänsyn till deras behov?
Eller ska man gå efter hästarnas behov i första hand och "maximera" i andra hand?
Du kan inte ha både och!!!

Vad är enligt din uppfattning minsta godtagbara areal för en häst? Sommar som vinter.
En av Sveriges nyaste och flottaste hästanläggningar har endast några frimärken (c:a 10x20 m) som tidsmässigt delas av flera hästar varje dag. Räcker det enligt dig?

Uppriktigt sagt, så bryr jag mig mer om hästarnas behov än ridskolornas. Kan dessa inte uppfylla hästarnas krav på ordentliga ytor (oavsett vilken storlek dom kräver), så får man köpa till mark, minska antalet hästar, flytta verksamheten eller lägga ner den.

Mark säljs dagligen, bara en fråga om att betala tillräckligt. Den behöver ju inte ligga runt anläggningen så länge avstånden är rimliga.
Samma resonemang ang storlekskrav på hagar gäller för andra som har häst, kanske i ännu högre grad än för ridskolor.

Jag hoppas du förstår nu, för annars vet jag inte hur man ska lägga fram det.

LIA

Anser inte att man "tränger ihop" om det går 4-5 hästar per ha. Går de tillsammans så nyttjar dom ju hela ytan ändå. Varför är det antingen bu eller bä? 1 ha. eller 10x20m!? Och min fråga har varit, vad är det som säger att en ha. är gräns för ett ev. naturligt beteende? Och vad ska det "naturliga beteendet" innefatta?

Och vad är rimliga avstånd? Brukas marken i en bygd så är det inte så lätt att kroka lös mark i den storleken. I synnerhet här i norrland. Innebär det då att det inte ska få finnas t.ex. ridskolor här uppe?

Jag vet inte vad det är du vill att jag ska förstå? Att du inte tycker som jag? Det framgår ju rätt bra och det har jag inga som helst problem med! Vi lär nog inte komma så mycket längre än så här skulle jag tro.

400 m2/häst räcker enligt tyska studier till rasthagar. (källa föreläsning från SLU)

Självklart är stora hagar att föredra, men i storstadsregionerna är det en utopi med mycket mark. Gårdar som säljs i dag, avstyckade, har i regel bara 1-2 ha o ofta ligger byggnaderna på denna mark oxå...

Där min häst är uppstallad finns det totalt 26 hästar. Gården har 4,5 ha o då finns där paddock 20x50m, ridhus 22x60m, p-plats, stallar, gödselstack, lador, boningshus, vägar, trädgård mm på marken. En hage är stängd på vintern för att hästarna ska kunna beta innan betessläpp.
Hästarna går i 1-5hästars hagar, 15x40=600m2 - 50x80=4000m2 , dvs 1hästarshagarna ger 600m2/häst, medan de större 5 hästarshagarna ger 800m2/häst.

Dessa hagar är fullt normalstora i området, det finns gårdar inärheten med mindre hagar. Såklart - ingen tävlan om att ha så många hästar som möjligt på så liten yta som möjligt.

MEN betänk att markpriserna där jag bor, sydvästra Skåne, är ca 240 000 kr upp till 300 000 kr per hektar! Vilka hästägare är beredda att betala stallägaren en hyra som täcker sådana arealkostnader?
Dvs skulle 25 hästar ha 1 ha vardera a´240 000 kr så kostar marken minst 6 miljoner kronor här!

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka