Storlek på hagarna och sådär.

H

Horserider

Jag och min kompis började diskutera hur stor en hage ska vara.
Jag har hört att dom ska vara ungefär 1 ha/häst? Hur stora
tycker ni att följande hagar ska vara SOM MINST?

* Ett stall med 22 hästar. Där man har delat upp hagarna i fyra delar så att det står 6 hästar i två av dom, och 5 i de två andra?
Detta är inte sommarhagar utan hagar där hästarna står i under höst, vinter och vår. Går ut klockan kring 6.00 - 8.00 och kommer in mellan 16.00 - 19.00.
* En sjukhage?
* En sommarhage med 22 hästar.

Hjälp mig att reda ut detta.

Sv: Storlek på hagarna och sådär.

Och en till fråga när jag ändå är i gång: hur ofta byter ni hagar? Mellan vilka årstider och hur länge?

En häst kräver runt 1 ha bete under en sommar, på vintern behöver den inte ha lika stort, men ju större hage man har dessto mindre är risken att det blir jättelerigt. Mina 5 hästar+ 1 inackodering går just nu på ca 4 ha, det är vinterhagen. Sommarhagarna är på runt 7 ha, där byter vi när betet börjar tryta. Nu har jag shettisar o en d-ponny med fång så det går på vääääääääääldigt magert bete. Vi har en hage på drygt 7 ha med rejält bete o där går inackoderingen o nån mer betes häst vi tar in för sommaren, det betet räcker gott o väl för 2.

finns de bestämmda regler för detta? e de tvunget att va 1 ha/häst kanske.. har sett hästar som gått i mini hagar under veckodagarna nästan hela vintern. Vet inte om de gick där på helgerna också..

Nej det finns inga krav på hur stora hagarna måste vara, bara hästen kan röra sig fritt i alla gångarter

1 ha/häst när det gäller vinterhage är absolut inte nödvändigt, men man räknar så med betesmark.
Jag växlar hagar, när en är nerbetad flyttar jag bara till en annan plätt tills det vuxit igen så jag behöver inte 1 ha/häst.Mask har vi inte heller haft problem med då jag endast ser till att mina hästar går på ängarna & inte blandar in andras hästar.

Det finns inga regler på hur stor en hage ska vara, men en sjukhage bör ju vara så pass liten att hästen inte håller på & brallar eller springer, de står ju där för att de ska vara så stilla som möjligt.

Ena vallen är 2,75 ha och där går ett sto med ett halvårsföl. 3,5 åringen gå i egen hage intill och den är inte fullt 1 ha. Har sen ytterligare en tänkt vinterhage med vindskydd i och den är på dryga hektaret. Fast jag vill att marken ska frysa innan dom får gå dit...Alla vallarna slås minst 1 gång / år. Syrran och jag delar beten så under ca 1 månad är mina hästar hos henne och sen hämtar jag mina och hennes för ca 1 månads vistelse här. Perfekt när man ska bort. Hon slår sina vallar hon med 1-2 ggr /år.

Vårt stall har mark mitt i den värsta upplandsleran, men tack vara tillräckligt stora hagar så slipper de stå till knäna i gegga. Vinterhagarna är mellan 1,5 och 3 hektar och det går 3-5 hästar i varje hage. Sommarhagen är ca 25 hektar och det brukar gå upp till 20 hästar där.

Tack för alla svar.

Tror ni att 5 hästar (halvblod) skulle kunna gå i en hage på 1 ha?
Där det ska kunna springa i alla gångarter? Eller är det på tok för lite?

Tack för alla svar.

Tror ni att 5 hästar (halvblod) skulle kunna gå i en hage på 1 ha?
Där det ska kunna springa i alla gångarter? Eller är det på tok för lite?

Jag hade aldrig haft det. :D

MEN det innebär inte att det inte går. Det finns många som har det.
:o
och OM jag varit tvungen att ha det så hade jag dränerat och grusat väl vid utsatta ställen. Och hörnen hade jag sneddat av.

Visst går det att ha 5 hästar på 1ha, men det ger större krav på underlaget för att inte bli allt för lerigt. Jag tycker även att det är extra viktigt att hästarna kommer väl överens när de går på såpass liten yta. På 1ha kan de röra sig i alla gångarter, och jämför man med vad jag är van vid i från gbg så kunde samma antal hästar gå på 1/10 av ytan eller mindre också. :crazy: För 5 hästar skulle jag själv inte vilja ha mindre yta än 2ha, och helst mer förstås...

Mina 2 hästar gåt på 3,4ha för tillfället.

Jag tycker man ska ha 1 ha/häst i vinterhagen.

Sommarhagen kan variera beroende på vad för slags hästar man har, men betet ska ju räcka så det blir ju ca 1 ha/häst där med.

Vinterhagen ska gärna vara med mycket skog och så stor som möjligt tycker jag.

/M

Jag har tre hästar som går på lite mer än 1 ha nu. De har fri tillgång på ensilage så de står mest vid balen tyvärr. Hagen är säkert större än de också jag har bara inte orkat mäta:P

Sommartid kommer dessa tre ev gå med några andra pållar, och då byts betet så fort matet tryter! Jag vill att min smalis ska bli en tjockis :D:D

Som sagt de finns inga krav/regler bara rekomendationer!

Sjuk hage beror väl på storlek på hästen kanske. Men de ska ju knappt kunna röra sig:P

Annars så skulle jag nog säga som alla andra att hästarna måste kunna röra sig i alla gångarterna =)

Hej!

1 ha / häst är vad man räknar som behov näringsmässigt under ett år, har jag för mig. Det är dock en siffra som betyder rätt lite - olika mark är olika bördig - stenig skogsmark är mindre näringrik för hästen än odlad vall - det säger ju sig självt. Och en shettis kräver både mindre mat och mindre utrymme än ett halvblod. Så en shettis kanske kan leva på 1000 kvm vall, men behöver 5000 kvm skogsmark, fullblodet kanske behöver 1,5 ha vall för att hålla hull och nordisen som går på stenig / skogig mark trampar ner den mindre än om den går på en lerig åker och behöver då kanske mer åker än den behöver skog?

För hästar på lösdrift året om i en hage bör man nog räkna i snitt 1 ha / häst för att det inte ska bli för högt tryck på betet eller för lerigt. Dock gör vi ju så med tama hästar att de får tillskottsfoder, så näringsmässigt behöver de inte så mycket plats / häst i hagen så länge de stödfodras. På betet däremot ska det finnas mat så det räcker, men då kan man ju komma ihåg att just sommartid växer och frodas gräset en hel del, så gräset kanske slås innan betet börjar och räcker ändå fint över högsommaren, även om det går 3 hästar på 2 ha?

Däremot blir ju trycket på marken en faktor att räkna med, lera är inget bra att klafsa runt i, frusna hagar med djupa hovspår i innebär vrickningsrisker, och trängsel i hagen ökar risk för bråk och skador.

Där jag bor är det dyt med mark och tätt med hästar. Ridskolans hästar står i uteboxar som kallas hagar, 1 häst i var. Knappast med möjlighet till annan rörelse än skritt i snäv cirkel. Det tycker jag är undermåligt och ovärdigt - hästar behöver röra sig fritt, inte bara få frisk luft. Det finns även 2 större grusade hagar som de kan gå i tillsammans, ca 80x40 tror jag. Där går då 20 hästar ihop när det beger sig, men tack vare god dränering fungerar det.

En annan ridskola har större hagar, men dåligt dränerade. Med 2-3 ponnys i ca 800 kvm leråker står de till knäna i leran, inte heller bra.

Jag var så glad sist jag letade boxplats och hittade ett stall inom rimlig pendelavstånd med ordentliga hagar (jämförelsevis): vinterhagar på drygt 0,5 ha med 2-3 hästar i var, det blev faktiskt inte kladdigt av de 6 timmarnas utevistelse och fanns gräs att noppa på hela året. Sommarhagarna var jättestora vallar med träd i kanterna, ca 10 ha för 7-8 hästar, det räckte till årets höskörd också.

Det bästa tror jag är att ha en rejäl dränerad ridbana som kan delas av till en hag- och en riddel. För den blötaste årstiden kan hästarna då gå någorlunda torrt och fodras med stråfoder istället för gräs. 20/40 x 60 kan räcka åt 2-3 hästar -om man nu är snål och har bra underlag- men då ska det ju helst kompletteras med rejäla gräshagar där de kan busa av sig (då ca 1 ha / häst), någon timme om dagen vintertid, dygnet runt sommartid och så länge det går utan att trampa sönder marken vår och höst.
Har man två hagar kan man slå den de inte går på, sedan byta i halvtid och slå den andra mot slutet av sommaren, så håller man nere parasittrycket också.
Dessutom kan det vara bra att ha två sorters hö, den tidiga skörden brukar få högre proteinkvot än den sena, så man kan göra sin foderstat med två kompletterande hösorter. Och sara lite låg-proteinhö till våren när det nya gräset spirar och är fullt av protein. Då brukar mina bli lite tjocka om benen ett tag om man inte skyndar sig att reglera foderstaten.

Klart att de kan göra det !

Jag har just nu 5 hästar på mindre än 1 ha.
Det är inga problem alls. Visserligen lerigt, men vi har liksom inget att välja på.

Våra störra hagar är till lösdrifter och tja, inte fasen springer hästarna runt särskilt mycket, inte ens ungpållarna. De står faktiskt mest med rumpan mot vinden eller med nosen i höbalen.

I vissa delar av landet är ju 1 ha/häst en ren utopi. Marken kostar skjortan och bönderna släpper den inte till beten utan det odlas på den.

Med risk för att bli dumförklarad: vad ska man då slå gräset med?
En vanlig gräsklippare fungerar inte, va? :angel:

Liknande trådar

Anläggning När jag söker information om att vårda hagar så står det alltid om att rotera mellan hagar för att minska slitage. Men finns det någon...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka