Storlek på föl

oki

Trådstartare
Jag tycker vår lilla fölis är ovanligt liten till växten men kommer inte ihåg hur stora de normalt brukar vara som nyfödda - ett par dagar gamla. Tycks minnas att de brukar vara dryga metern åtminstone, rätt eller fel? Hur höga har era föl varit?

Fölis som nu är 3 dygn är bara 93 cm men bortsett från att jag tycker hon är liten till växten så är hon pigg som attan (mamma tycker att hon gör lite för stora utsvävningar ibland :rofl:), nyfiken och helt orädd. Vi tvåbeningar är lika intressanta som mamma...

Sv: Storlek på föl

Den här gick under magen på sin mamma den första veckan...

050410001.jpg

mamman var 152 cm! :idea::eek: Så han kanske var 90-92? Vi mätte aldrig... Nu är han 2 år och ca 151 cm.

Visst var han ful när han var ny! :love::love:

OJ, Är det fuxen??? :eek:
I så fall, så är han betydligt vackrare nu...:angel:

Min lilla kan gå under magen på stoet om hon håller sig längst bak på magen... Stoet är 160 cm.
Av de tidigare föl vi fått så har bara få av dem kommit under mammas mage. Medan den största var 110 cm...(blev 175 som färdig)

Då var nog Dino ännu mindre... :D Plus att han var omätbar med de där kotorna... :angel:

Av de föl jag mätt, har den minsta varit 104 cm. (Hon var dessutom ganska upprätad i kotorna, så det verkliga måttet var nog lägre.)
Hon är två år i dag, och blir förmodligen ponny..
Den största jag har mätt är ett av årets föl, e: Rite on Line u: Zelda (bild se föltråden). Hon var 109 cm första dagen, och stod då rätt så korrekt på sina kotor. Hennes mamma är 163, storebror är 167.

Min märrs första avkomma efter Ride the Night var ganska stor som ett åring, tycker jag. Han var ungefär lika stor som en D-ponny. Nu idag borde han va runt 160mkh kanske.
Märrens andra avkomma som föddes i maj i år efter Fill V har växt en del, o jag tycker att hon är ganska stor. Lite mer än 1 meter. Som nyfödd var hon ganska liten - mindre än min shettis, som är runt 109mkh - o nu har hon växt ikapp shettisen. Märren är runt 153mkh, o hon måste vara runt....115cm eller 120 cm jag vet inte.

Jag forskade lite i märrens stam även Fill V´s, men jag kan inte säga om avkomman kommer bli 160 eller nåt. Hon blir nog medelhög iaf.....

Vår Tibbe Lavec avkomma var en "pyssling" eller nåt sånt.... En mini-travare? Är nu 2 år och kanske 145 cm.... Kommer troligen att bli max 150 om man ska tro på "tattarmåttet" som faktiskt brukar stämma enligt många...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Eloise
·
Ridning Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre...
2
Svar
36
· Visningar
3 305
Senast: Linda_A
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 926
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar