Har lättfödda raser, de går på bete men jobbas hela betessäsongen. Men visst, ska man åka bort något blir det ju lite mindre just då om de bara jobbas de dagar som medryttare/häst valt hinner rida. Men så är det ju året om.Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre veckor i juli. Men hon är ju 18 i år och har kissing spines samt lite låsningar i bäckenet som kiropraktor jobbat på under våren. Han tycker att det bästa för henne är att arbetas åtminstone sex dagar i veckan. Jag känner ju också själv att den stora vändningen under vårens igångsättning var när hon utöver min ridning också började gå sina lektioner varannan dag. Det håller henne smidig och pigg.
Hur brukar ni som har lite äldre hästar göra? Jag vet ju att hon älskar att gå på bete och vara i fred i några veckor, matvrak som hon är, så att inte vila henne alls känns lite elakt. Å andra sidan lägger hon på sig ganska rejält, vilket ju inte heller är optimalt.
Vilar de så är det vintertid.