Storlek på era unghästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare LindaK
  • Startdatum Startdatum
L

LindaK

Jag undrar lite över storleken på unghästarna, alltså hur de växer under sina första år. Förlåt om tråden ligger fel! Jag har en häst som är ca 165 cm över korset och ca 153 cm över manken. Han är snart 2 år och ardenner. Hur ser era unghästar ut? Är det skillnad mellan kallblod och varmblodiga hästar? Vet ju att de brukar växa ojämnt och oftast med baken först, men borde han inte ha jämnat ut sig vid det här laget?:confused:

Sv: Storlek på era unghästar

Normalt vil man jo helst have at de vokser jämt og synes at det lyder lidt voldsomt at der er så stor forskel mellem korset og manken??? men har ikke forstand på koldblodsheste :confused:

Min Dansk varmblod plag som bliver 2 år til maj er 165 cm og 167-68 over korset.

Om det är så stor skillnad finns viss risk att han inte fått rätt sammansatt foder. Det är inte normalt med så stor skillnad på fram och bak ända. Någon centimeter kan vara normalt men inte när det kan räknas i decimeter.
Se över foderstaten så att hästen får tillräckligt med protein och aminosyror så att den kan växa mer normalt.

Jag har hela tiden haft uträknad foderstat till honom, med lucern i dessutom, och det ska ju innehålla bra aminosyror för unghästen.
Fast under sitt första levnadsår (ägde inte honom då) fick han fri tillgång på ko-ensilage, vilket ju innehåller MYCKET mer proteiner än det man har till hästar. Kan det bero på det? Eller kan det vara så att hästar som ska bli STORA växer så här ojämnt och det över en längre period också? :confused:
Jag menar, hans pappa är ändå 1.74 i mkh och kanske min sticker upp dit också.:crazy: Annars har jag alltid hört/läst att hästar börjar jämna ut sig i 2 års åldern. Men, men.... Vi får väl se vad som händer. Han kanske blir ett freak.:eek::rofl:

Hur ser foderstaten ut och vad har du för värden i hö/ensilaget ?

Mia

Har inte samma hö nu som jag hade under hösten/vintern. Men då gick han på ett hö med värdena ca 8 MJ och 45-50 g SmRP. Stallägaren var lite rörig när hon sa värdena. Och han fick ca 10 kg av detta hö. Där utöver fick han lucern (kraffts) 2 eller 3 kg, kommer inte riktigt ihåg vilket just nu.:o Och sen fick han kraftfoder med värdena 10 MJ och 125 g SmRP + ½ kg havre och lite vetekli. + mineraler, så klart. Han var då hingst och han är av rasen ardenner, med en beräknad vuxenvikt på ca 900 - 1000 kg. Han är rejält grov och kraftig redan nu som 2-åring. Har en MYCKET grov mamma (otränad) Och en MYCKET stor/hög pappa.

Nu får han fri tillgång på ett hösilage, vilket han äter ca 20-25 kg av, med värdena TS 60%, 5,6 MJ och 45 g SmRP. Till detta får han 1 kg krafft groov 125 och mineraler. Och han är numera valack, sen 3 veckor tillbaks.:love:

Hur ser det ut med förhållandet mellan kalk och fosfor? Det kan ha varit helt fel när ha fick kli, men det kan ju också ha behövts för att få rätt värde. Men man bör undvika att ge föl kli av den anledningen.

Det var okej. Kommer inte ihåg exakt, men vet att det låg inom gränserna. Eftersom jag haft en häst som fick avlivas p g a fel balans mellan kalk och fosfor under uppväxten(inte jag som utfodrat fel!) så är jag mycket noga med denna balans!

Hej!

Jag har just köpt en 2-åring (född mars -08) som är drygt 165 i manke men jämnhög fram och bak. Intressant att läsa kommentarerna i tråden om storlekar osv. Har inte mkt erfarenhet, men kanske någon annan har lite koll på hur mycket halvblods hästar brukar växa från 2 år och framåt? Har jag köpt mig en bjässe som slutar på 175 cm eller finns det en chans att hon är relativt färdig "på höjden" nu? Eftersom hon ändå är såpass jämnhög?

:eek::eek: Kom just på en sak! Vet ju inte om han fått några mineraler eller vilken balans det varit innan jag köpte honom, vilket var när han var 1 år.:confused: Tänk om det varit rent åt skogen?!?:eek: Vad gör jag/händer då? Vill ju inte behöva avliva min lille älskling:love: p g a det..:(:cry: HJÄÄÄÄLP!!!! Nu blev jag ledsen...:cry:

Fortsätt att ge honom bra mat och ta det lugnt med träning och ansträngning så att han hinner växa ikapp. Släpp honom på ett bra bete så fort det går i år och se hur han ser ut till hösten.

Tack, nu lugnade du mig lite..:bow:Puh... Ja, jag tar det alltid lugnt när det gäller stora hästar. Dessa kan/brukar ju ta lite längre tid på sig!

TACK!:bow::bow:

KOmmer att hålla noggrann koll med måttstocken!:grin:

Liknande trådar

Avel Hej! Fick i måndags ett fint stoföl efter en förstföderska. Tidsmässigt var hon färdig (332 dygn) men hon är liten, ca 98 cm, och har...
Svar
1
· Visningar
911
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 627
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat