Storlek på barnens garderob

Barbabelle

Trådstartare
Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter.
Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst men jag började fundera lite på vad ni med småbarn tycker är minimum att ha.

Tex hur många tröjor vill du att ditt barn ska ha? Och hur många t-shirtar osv?
 
Tycker att det är en svår fråga för jag tycker att det beror på tillgång till tvättstuga. Har man möjlighet att tvätta ofta så är man inte i samma behov av mycket kläder som när man kanske får tvätta varann vecka pga högt tryck på bokningar i tvättstugan.

Min dotter på snart tre år har kanske 15 tshirts (kortärmade och långärmade) och 8 tjocktröjor inklusive ombyte i väskan pga att jag inte hinner tvätta så mycket emellanåt. Hon bor varann vecka så hon behöver inte så mycket egentligen men jag köper gärna klädpaket på second hand sidor än enstaka plagg då och då
 
Sen hon började förskolan tycker jag at vi fått köpa avsevärt mycket mer kläder än innan ( nu rör hon ju sig mycket mer så skal och vinterkläder blir ju tex nödvändigt då).

Hur litet är barnet?

Vår lista för kläder som ska finnas på förskolan för höst/vinter är:

2 byxor
2 t-shirts / långärmade t-shirts
2 par strumpor
1 par tjockare strumpor
1 varm tröja
ev 3 par trosor/kalsonger
en tunn mössa
en tjockare mössa
ett par tjockare vantar
ett par tunna vantar
Gärna regnvantar.
Fleece eller ull set.
Ofodrade regnkläder
Ofodrade stövlar
skor (för säsong)
Overall och/eller byxa plus jacka. (Skalkläder nu och fodrade vinterkläder senare).

Hemma har vi kanske 6 "tjockare set" typ sweatshirt och tjockare mjukbyxor, t-shirt och tights, mängder, säg kanske 15 av varje, men då har hon ärvt rätt mycket också. Strumpor, kanske 20 par? ett par klänningar, ett par jeans, några jumpsuits och ett helt gäng med pyjamasar. Hemma har vi också ett olika jackor, skalaset och vinteroverall, bortsett från de, på förskolan.
 
Jag tänker att det dels beror på tillgång till tvättmaskin och dels beroende på ålder. Här går det åt minst en uppsättning kläder varje dag, ibland fler vid spill. Vi har tvättmaskin hemma, tvättar barnkläder ca en gång i veckan (så att jag får full maskin) och sedan ska det torka. Så hos oss skulle jag säga att det behövs minst 10 av allt (t-shirt, byxor osv). Men troligen lite mer ifall det blir tex magsjuka eller liknande.
Mkt går att hitta billigt beg.
 
Sen hon började förskolan tycker jag at vi fått köpa avsevärt mycket mer kläder än innan ( nu rör hon ju sig mycket mer så skal och vinterkläder blir ju tex nödvändigt då).

Hur litet är barnet?

Vår lista för kläder som ska finnas på förskolan för höst/vinter är:

2 byxor
2 t-shirts / långärmade t-shirts
2 par strumpor
1 par tjockare strumpor
1 varm tröja
ev 3 par trosor/kalsonger
en tunn mössa
en tjockare mössa
ett par tjockare vantar
ett par tunna vantar
Gärna regnvantar.
Fleece eller ull set.
Ofodrade regnkläder
Ofodrade stövlar
skor (för säsong)
Overall och/eller byxa plus jacka. (Skalkläder nu och fodrade vinterkläder senare).

Hemma har vi kanske 6 "tjockare set" typ sweatshirt och tjockare mjukbyxor, t-shirt och tights, mängder, säg kanske 15 av varje, men då har hon ärvt rätt mycket också. Strumpor, kanske 20 par? ett par klänningar, ett par jeans, några jumpsuits och ett helt gäng med pyjamasar. Hemma har vi också ett olika jackor, skalaset och vinteroverall, bortsett från de, på förskolan.
Flickan har storlek 92
 
Hon har storlek 92 men vet ej ålder
Kanske 10 av allt? 10 trosor, 10 byxor/leggings, 10 t-shirts, 10 tröjor, 10 par strumpor, 10 pyjamas.

Lindex har tex 3 för 2 på pyjamas och är du medlem fick man 25% för ett par dagar sen iaf. HM har 20% på barnkläder just nu. Sen finns mycket fint begagnat, Sellpy tex eller tradera och Vinted.
 
Kanske 10 av allt? 10 trosor, 10 byxor/leggings, 10 t-shirts, 10 tröjor, 10 par strumpor, 10 pyjamas.

Lindex har tex 3 för 2 på pyjamas och är du medlem fick man 25% för ett par dagar sen iaf. HM har 20% på barnkläder just nu. Sen finns mycket fint begagnat, Sellpy tex eller tradera och Vinted.
Låter mycket tänker jag, men jag kanske inte minns så noga.
Tycker alltid det har gått åt mycket mindre byxor än toppar till exempel. O pyjamas behöver man ju sällan så många av. Kunde väl gå max 3 på en vecka för oss. Tror aldrig vi har haft tio byxor.

Tänker så många att man kan tvätta dem och ett extra set i reserv på fsk.
 
Min dotter har stl98, hon har (för) mycket kläder men det som är i rull hos mig (hon bor också 50% hos sin pappa) på sommarhalvåret är kanske
- 4-5 par leggings
- 2 tjockare långbyxor om svalt ute
- 5 klänningar/kjolar (används dock oftast ihop med leggings så inte så "nödvändigt" plagg)
- 5 tshirts med lång och kort ärm
- 5-6 par strumpor
- 3 tjocktröjor
- 2-3 nattlinne/pyjamas
- 2 par skor (sandaler och sneakers)
- gummistövlar
- galonställ
- keps

Gissar hon har motsvarande hos pappan plus extrakläder: 2 av varje inomhusplagg som ombyte på förskolan.

Jag har egen tvättmaskin och tvättar 1-2 gånger i veckan.
 
Låter mycket tänker jag, men jag kanske inte minns så noga.
Tycker alltid det har gått åt mycket mindre byxor än toppar till exempel. O pyjamas behöver man ju sällan så många av. Kunde väl gå max 3 på en vecka för oss. Tror aldrig vi har haft tio byxor.

Tänker så många att man kan tvätta dem och ett extra set i reserv på fsk.
Och jag tycker det låter lite :D. Vi har fem par byxor bara på förskolan; två joggingbyxor och tre par tights. Ifall de blir blöta eller smutsiga. Sen vill vi ha kanske 7 par hemma för att slippa tvätta hela tiden. Vi tvättar varje par efter en dags användning. Dottern leker ju ute och blir smutsig prick varenda dag och det är inget vi vill återvända.
 
Och jag tycker det låter lite :D. Vi har fem par byxor bara på förskolan; två joggingbyxor och tre par tights. Ifall de blir blöta eller smutsiga. Sen vill vi ha kanske 7 par hemma för att slippa tvätta hela tiden. Vi tvättar varje par efter en dags användning. Dottern leker ju ute och blir smutsig prick varenda dag och det är inget vi vill återvända.
Men oj, nej vi hade ett eller två ombyte på fsk och det användes inte varje vecka tror jag. Typ ett par joggingbyxor tillsammans med t-shirt och en ful sweatshirt (fin försvann vid något tillfälle) har legat där, tights har vi inte använt.

Smutsiga byxor från utomhus har varit typ sand och gräsfläckar på jeansen och det tycker jag inte är så mycket att orda om utan bara borsta av. Matfläckar är det jag tycker är klart värt att byta men gossen geggade dock inte speciellt mycket. Nej vi har nog inte haft så mycket som tio byxor någonsin. Däremot kanske tio toppar, inte sweatshirts då utan t-shirts. Kanske 3-5 munkjackor eller så.

Dock har vi aldrig haft på barnet joggingbyxor och sådant egentligen utan jeans. Fint tycker jag, mysiga, tar mycket stryk så inte knäna blir skrapade vid fall tex och blir inte lika smutsiga.

(vi hade tvättmaskin, men tycker inte jag tvättade speciellt ofta, iofs har jag tex aldrig tvättat en använd t-shirt som inte var synligt smutsig efter att ett barn använt den en dag. En munkis har lätt hållit utan tvätt många dagar. Å tredje sidan var jag ganska gammal när jag fick barn så är uppfostrad på 80-talet och har tveklöst hållit den graden av renhet och kläder. Dvs tex inte direkt vittvitt på.)
 
Senast ändrad:
Låter mycket tänker jag, men jag kanske inte minns så noga.
Tycker alltid det har gått åt mycket mindre byxor än toppar till exempel. O pyjamas behöver man ju sällan så många av. Kunde väl gå max 3 på en vecka för oss. Tror aldrig vi har haft tio byxor.

Tänker så många att man kan tvätta dem och ett extra set i reserv på fsk.

Tycker också att det låter lite :D

Stl 92 dvs typ en tvååring så både att det spills en massa, kravlas i sandlådor och lerpölar plus eventuell potträning.

Vi har 2-3 byxor på förskolan. Sen går det åt minst ett par byxor varje dag, och sen vill man ju ha lite olika byxor efter väderlek. några par jeans, några par leggings, något par "vanliga" byxor osv. Inte en chans att vår 2,5-åring som har stl 92/98 kan ha på sig samma par byxor två dagar i rad. När de blir lite äldre blir det ju en annan sak.
 
Tycker också att det låter lite :D

Stl 92 dvs typ en tvååring så både att det spills en massa, kravlas i sandlådor och lerpölar plus eventuell potträning.

Vi har 2-3 byxor på förskolan. Sen går det åt minst ett par byxor varje dag, och sen vill man ju ha lite olika byxor efter väderlek. några par jeans, några par leggings, något par "vanliga" byxor osv. Inte en chans att vår 2,5-åring som har stl 92/98 kan ha på sig samma par byxor två dagar i rad. När de blir lite äldre blir det ju en annan sak.
Ja potträning tar en del ombyte på byxor och kalsonger onekligen periodvis. Men innan med blöja var det inte mycket.

Sandlådekravel har jag nog inte tvättat för alls faktiskt. Skaka mer. Lerpölar har varit galonisar över. De hade förkläde när de åt och barnet kladdade inte mycket.

Och vi har kört jeans rakt över med joggingbyxor (gillar inte joggingbyxor) som reserver.

Jag kan minnas fel såklart men jag kan absolut inte minnas att vi hade tio par jeans hemma.
(sedan har jag själv väldigt mycket färre kläder än många på buke så det kan vara ngt sådant.)

Sedan tänker jag iofs också att om någon ska skänka kläder till någon annan så kanske det inte handlar om en mängd kläder som en en genomsnittlig förälder handlar delvis för att det också är kul att handla kläder och ha många olika kläder utan mer om ett behov.

Jag är väldigt osäker på om jag skulle kunna köpa 100 plagg på ett bräde rakt av idag utan att känna att jag skulle behöva dra in på någonting.
 
Senast ändrad:
@Badger Våra ombyten går inte heller åt men jag vill ha dem där i alla fall. Förskolan rekommenderar minst tre par och jag vill ha varmare samt svalare byxor så de kan byta till det som passar vid behov.

Jeans har vi aldrig till dottern.
 
@Badger Våra ombyten går inte heller åt men jag vill ha dem där i alla fall. Förskolan rekommenderar minst tre par och jag vill ha varmare samt svalare byxor så de kan byta till det som passar vid behov.

Jeans har vi aldrig till dottern.
Ja självklart har man väl det antal som förskolan vill liggandes som ombyte.

Jeans var och är min absoluta favorit som barnplagg och vuxenplagg :) superfint!
 
Ja självklart har man väl det antal som förskolan vill liggandes som ombyte.

Jeans var och är min absoluta favorit som barnplagg och vuxenplagg :) superfint!
Så olika det är! Min 6åring har aldrig haft så mycket jeans, tom de mjukaste varianterna har han tyckt varit för stela. Undantaget lite längre jeansshorts.
3åringen har nyss fått två begagnade jeansleggingsaktiga byxor men föredrar dem absolut inte framför andra byxor. Sonen använder mest mjukisbyxor med förstärkta knän och dottern leggings, lite tjockare om det ska lekas utan skalkläder.

Vilka jeansmärken använder barnen? Fast det kanske blir OT...
 
Låter mycket tänker jag, men jag kanske inte minns så noga.
Tycker alltid det har gått åt mycket mindre byxor än toppar till exempel. O pyjamas behöver man ju sällan så många av. Kunde väl gå max 3 på en vecka för oss. Tror aldrig vi har haft tio byxor.

Tänker så många att man kan tvätta dem och ett extra set i reserv på fsk.
Vi byter pyjamas varje morgon, när hon äter ramlar det mat i knäet så både byxor och tröja måste oftast bytas :) Så det är nog olika.
 
Så olika det är! Min 6åring har aldrig haft så mycket jeans, tom de mjukaste varianterna har han tyckt varit för stela. Undantaget lite längre jeansshorts.
3åringen har nyss fått två begagnade jeansleggingsaktiga byxor men föredrar dem absolut inte framför andra byxor. Sonen använder mest mjukisbyxor med förstärkta knän och dottern leggings, lite tjockare om det ska lekas utan skalkläder.

Vilka jeansmärken använder barnen? Fast det kanske blir OT...

Haha ja det är ju verkligen olika! Vi har under 9 år som föräldrar och tre barn köpt totalt två par mjukisbyxor 😅 Jeans och leggings har varit standard här, till alla barn. Har aldrig fattat varför pojkar har mjukisbyxor men flickor leggings (är ju jättevanligt att det är så).

Vi har sån lyx att vi har en superbra barnklädssecondhand i byn så vi köper jeans där i regel så märken brukar bli en massa olika. Det är ju verkligen skillnad på jeans och jeans. Vi har haft många som verkligen är jättemjuka, men ändå en rejälare och tåligare byxa än tex leggings :)
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 109
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 064
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 281
Senast: Farao
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 783
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp