Storlek på balar

the_connemara

Trådstartare
Vad är egentligen måtten för småbalar, stora fyrkantiga balar och stora rundbalar?

Finns det olika storlekar inom modellerna?

Vilka är vanligast till hö och halm? Och i vilka storlekar är det ens möjligt att få hö resp halm?

Sv: Storlek på balar

Det finns alla möjliga storlekar inom både småbalar och storbalar. Enda sättet att veta hur stora balarna är är att veta vad det är för balpress och helst pressa dem själv... :D Det finns helt enkelt inga standardmått på balar, varken för hö eller halm.

Vi brukar ta hösilage och halm i rundbalar och hö i småbalar. Samma press och maskinförare för båda, därför har balarna varit ganska uniformt stora med en diameter på ca 130cm (hösilagebalarna blir ju lite mindre då de är lite blötare och plastas). Höet som vi pressar till småbalar har vi däremot haft både olika pressar och olika maskinförare på. Vi har haft 5-kilos löspressade balar utan skurna kanter (mer eller mindre formlösa, särkilt som torra) och 20-kilos hårdpressade mycket geometriskt rätvinkliga balklumpar men mestadels något däremellan. Förr hade vi även halm i småbalar, men tycker det är smidigare med rundbalar. Hur långa småbalarna ska vara kan man ofta ställa in inom vissa intervall på pressen, hur höga och breda beror på modellen... På samma sätt kan man på många rundbalspressar ställa in hur stor diameter rundbalarna ska ha, men hur höga de är beror på modellen på pressen...

Kort sagt - pressar du inte hö och halm själv med egna maskiner får du vara beredd på att få alla möjliga format på balarna om det är hög kvalitet på fodret och ströt som är högsta prioritet. Och vad som är möjligt... tja... jag skulle inte våga utesluta någon storlek, jag har sett monsterrundbalar på gott och väl 2m i diamter... ;)

Senast ändrad:

Så jobbigt ;) Jag försöker mest fundera ut hur stort utrymme strö + hö kan tänkas behöva för lagring. Hade gärna haft halm på fyrkantig storbal och hö i småbal men precis som du skriver bestämmer ju kvalite som går att få tag i helt.

Halm i rundbal, är det smidigt att ta loss en vald del själv eller blir det mycket enklare med en sådan där masikn som rullar upp balen? Eller det kanske bara används till hösilage?

Eftersom halmen är torr faller balen isär fint själv om man ställer den på högkant så det är fritt runt om, hakar inte alls ihop sig på samma sätt som hösilage gör. Vill man att den öppnade halmbalen ska ta lite mindre plats kan man lägga den ned så får man i princip loss lager för lager istället. Jag tror inte man vinner så mycket på att rulla upp halmbalarna med maskin faktiskt. :)

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 218
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 696
Senast: Reville
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: hamilton1
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
917
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈