Storlek när den har vuxit klart.

Arawen

Trådstartare
Har en fundering. Jag har betäckt mitt D-ponny sto hon är 1.46 med en halvblodshingst som är 1.60. Stoet har en B-ponny mamma och en fulblodhingst runt 1.60 som pappa. Hingsten mamma och pappa ligger på 1.60-1.65. Hur stor tror ni avkomman kommer bli som vuxen?
 
Har en fundering. Jag har betäckt mitt D-ponny sto hon är 1.46 med en halvblodshingst som är 1.60. Stoet har en B-ponny mamma och en fulblodhingst runt 1.60 som pappa. Hingsten mamma och pappa ligger på 1.60-1.65. Hur stor tror ni avkomman kommer bli som vuxen?

Det är helt omöjligt att svara på skulle jag säga.
Slår B-ponny generna igenom blir den liten, kanske C-ponny, slår storhästgenerna igenom så kan den bli 16-165 cm. Vet du om halvblodshingsten brukar lämna stort eller litet?
 
Det är helt omöjligt att svara på skulle jag säga.
Slår B-ponny generna igenom blir den liten, kanske C-ponny, slår storhästgenerna igenom så kan den bli 16-165 cm. Vet du om halvblodshingsten brukar lämna stort eller litet?
Han har inte så många avkommor men som det verkar blir de rätt så stora. Hoppas ju på att jag ska få en storhäst. Får väl hålla tummarna. Det är bara lång tid att vänta.....
 
Han heter Zlatan R men kallas Eloge han är inte godkänd.

Aha, ja då är det ju svårt att säga nåt - annars brukar det finnas rätt bra erfarenheter av de godkända hbl hingstarna. Jag kollade honom i blup och pappa Highlight ligger -1.2 på mankhöjd och morfarsfar Pegasus ligger -4.7 så min vilda gissning är att det nog blir en mindre modell på häst
 
Aha, ja då är det ju svårt att säga nåt - annars brukar det finnas rätt bra erfarenheter av de godkända hbl hingstarna. Jag kollade honom i blup och pappa Highlight ligger -1.2 på mankhöjd och morfarsfar Pegasus ligger -4.7 så min vilda gissning är att det nog blir en mindre modell på häst
Ja jag hoppas på att den kommer över ponny. Li
Aha, ja då är det ju svårt att säga nåt - annars brukar det finnas rätt bra erfarenheter av de godkända hbl hingstarna. Jag kollade honom i blup och pappa Highlight ligger -1.2 på mankhöjd och morfarsfar Pegasus ligger -4.7 så min vilda gissning är att det nog blir en mindre modell på häst
Ja jag hoppas på att sen kommer över ponnymåttet. Liten häst är helt ok.
 
Min första häst var undan en c ponny och efter ett fullbllod på 152 avkomman blev 151 cm och avkomman i sin tur fick en avkomma med en hingst på 172 som blev 160 cm.

Så höjden kan slå hur som, grov gissning mellan c ponny och 160 cm.
 
Det är ju helt omöjligt att säga. Min häst har två äldre halvsystrar (och en yngre helbror och en yngre halvsyster, som inte är färdigväxta), och de pendlar något otroligt i storlek. Mamman är maxad D-ponny av det nättare slaget, första fölet är efter en hingst som var 146 cm och det är vad fölet också är. Föl nummer två är efter en stor häst (167 cm), och är väl själv runt 1,60. Min är föl nummer tre, har en liten pappa (141 cm), och är mätt till 140,5 cm men det var i uppblåst tillstånd och de mätte lite konstigt, så jag skulle egentligen tro att hon är något mindre. Helbrodern (idag två år gammal) är större än vad min var när de var i samma ålder, men är av förklarliga skäl inte färdig än. I samma syskonskara pendlar alltså storlekarna mellan min som är på gränsen mellan C- och D-ponny och den stora som är 1,60, och de två som är helsyskon är inte ens särskilt lika storleksmässigt.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Gnägg Om dotterns intresse för ridning håller i sig skulle jag vilja köpa en ponny. Men går det att kombinera mor/dotter i önskemål kring...
2
Svar
28
· Visningar
3 636
Senast: Jadzia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp