Storlek barnrum

Comfort

Trådstartare
Vi håller på att renovera övervåningen och det vore bra om vi fick plats på två sovrum per gavel. Problemet är att de inte blir så stora. Om vi gör vår rum 3,50 blir dotterns rum ca 2,80m * 4m. Och då är det snedväggar i båda...

Blir det för litet? Hur stora rum har ni?

Nån som har bilder på inredda små rum?

I snedväggarna tänkte vi göra hyllor infällda så det inte behövs bokhylla som tar golvyta.

Sv: Storlek barnrum

Vi har väldigt små rum på vår ovanvåning. Vårt sovrum är inte mycket mer än 2 meter brett och ca 4 meter långt.

Sovrummet. Väldigt litet och vi får gå över varandra ibland. Men det är vi vana vid nu så det funkar bra.
DSCF9639.jpg

Rummet bredvid sovrummet. Väldigt rörigt eftersom vi inte har tillräcklig med förvaring i huset.
DSCF9640.jpg

Vårt kontor. Användes av tidigare ägare som föräldrarnas sovrum. Jag förstår inte riktigt hur de fick in sängarna där.
DSCF9641.jpg

Men vilka mysiga rum!
Och va praktiskt! Vi har jättestora rum och det kostar skjortan att möblera den är jätteirriterande för det blir massa tomma ytor som inte går att använda! Små rum är ju super smidigt! Billigt med tapeter och dessutom behöver man inte ha massor av möbler för att fylla upp! :)

Det är väldigt mysigt med våra små rum. Fast jag tycker inte att alla rum hade behövt vara så små. Något hade kunnat vara lite större så att man kan ha lite mer utrymme om man får besök.

Men sovrummen behöver inte vara så stora. Det är ju ändå inte bra att ha TV eller dator i samma rum som man sover och i så fall så sover man ju bara i sovrummet.

Miltons rum är i dagsläget ett stort rum, men tanken är att det i framtiden ska delas rakt av och då kommer de nog bli ungefär 3x4 meter per rum, med snedväggar i bägge. Dock tänker vi nog sätta en kupa i varje snedvägg så rumme blir lite luftigare. Kostar ju klart litegrann, men vi känner att det kan vara värt det. Men än så länge får snöret ha ett enda stort rum :)

Barnens sovrum är inte speciellt stort ( i alla fall inte om man jämför övriga rum i huset som är ordentligt stora). Däremot har de ett lekrum på bottenvåningen som är ordentligt stort.

Jag tycker inte att man behöver ha det speciellt stort där man sover men där man ska leka är det bra med utrymme. Lek fungerar ju dock lika bra i ex.vis vardagsrum men då får man som förälder vara beredd på att det blir leksaker där och att man kan fixa lite vettig förvaring.

alla:

Jag anser som ni sagt tidigare att sovrum inte behöver vaa så stora eftersom att mn mest sover där, men tyvärr håller inte sambon med. Han vill helst att vi ska ha ett stort sovrum på gaveln och en liten toalett vägg i vägg. Moas rum blir då på andra halvan av huset som vi inte hade tänkt börja renovera än på ett tag...

Ang lekrum så kommer det bli i samma, det är därför jag tycker att det blir lite trångt :(

Vi ska så småningom inreda övervåning på vårt 1,5-plans villa. Med fulltakhöjd får vi ca 54 kvadratmeter. Sen tillkommer biytor under snedtaket. Övervåningens yta tänkte vi fördela på två sovrum ca 17 kvm + ytan under snetaket vadera och ett allrum och badrum till resten. Alternativet hade varit två mindre sovrum på ca 8,5 kvm och ett större på 17 kvm.

Alltså tycker vi inte att 8,5 kvm med fulltakhöjd är tillräckligt stort för ett barnrum som sedan ska bli ett ungdomsrum. Så tänker vi, men hur man väljer beror ju också hur många i familjen man är och hur nedervåningen ser ut.

En bild på vår övervåning (tänk att det ska vara ett sovrum i varje ände av huset.)

1321003882-7-alvsbyhus_se-honer_ov.jpg

Jag resonerar lite så också, varför ska föräldrarna ha största rummet de sover ju bara i det?

Nu vet jag inte hur stort vårat sovrum är i kvm,men det är inte stort...

Vi har bara en 160 säng,och den står mitt i rummet,du ser ju stt det inte är så mycket utrymme på sidan,lika lite på andra sidan också:

21560_1298942547871_1059624479_30957076_5923628_n.jpg

Fotänden på sängen ser du längst ner i högra hörnet,alltså inte mycket utrymme alls.

318945_2176699931257_1059624479_32505570_4325805_n.jpg

Är exakt samma storlek i dom andra två rummen,men dom hade jag ingen bild på så visar dessa! :D

knappen

Vårt sovrum är 19,7kvm och var förr två mindre sovrum. Ursäkta bildkvaliteén..

imag1344_176818196.jpg

Sen har vi tre rum som vi kan göra om till barnrum, detta används som gästrum och är väl en ca 2x4m men med snedtak..
imag0549_142610197.jpg

Det större gästrummet som rymmer både en dubbelsäng och en bäddsoffa (tänk kökssoffa typ), verkar jag bara ha en bild på och den hjälper ju inte särskilt.. Men säg en 2,5 x 4,5m?

imag0646_145917142.jpg

Sen har vi vårt kontor, där har jag ingen bild alls, men det är lite likt första bilden. Skulle det krisa med barnrum kan vi alltid göra iordning våra garderober till sovrum

imag0788_151283935.jpg

hur länge hade ni tänkt bo i huset?hur länge ska barnet ha rummet?

Om man ska se långsiktigt är det verkligen för litet rum. När dom blir äldre ska det in skrivbord, eventuellt tv, nån fotölj kanske så kompisar har någonstans att sitta. Förvaringsutrymmen ska också få plats.

Jag är uppvuxen i ett rum som var 2,5x3m och det gick alldeles utmärkt både som liten och tonåring...
Har tyvärr ingen bild på det och kan inte fixa heller då föräldrarna inte bor kvar.

Det är iaf inget problem med så liten yta om man kan tänka sig att vara lite kreativ.
Sen är det ett utmärkt sätt att se till att bara ha saker man faktiskt använder.
I mitt rum hade jag plats med säng, skrivbord, tv, dator och leksaker.
Dvs allt man behöver när man är liten.

Ni kan ju tänka er att min första lägenhet på 21 kvadrat kändes stor sen ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut hemma och grunnar på hur jag ska göra. Nuvarande planlösning på nedre plan ser ut så här...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
12 040
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar