Stora sömnenproblem !

sömnlös 40

Trådstartare
Har från mitt augusti bara blunda hela natten och söver inte från 22:00 till 6:00. Sedan åker jag till jobbet halvdöd och är trött men söver inte heller, vissa nätter klarade jag söva 3 timmar (3 nätter på nästan 6 veckor). Annars tror att kroppen har hittat ett överlevnad sätt genom att söva någon minuter. Testat Atarax och Stilnoct. Gillar inte biverkningar att bli seg men kunde söva på dem. Testat det mesta om inte alla receptfria.

Någon som har ett liknande problem att inte sova så länge?
 
Den säger inget. Om jag blunda och ligger kroppen vila. Fick erbjudande på kbt och tablett. Som tur verka att söver lätt på atarax.

Gissar att kan vara kopplingen till GAD eller utmaning.
 
Har man stora sömnproblem behöver man få hjälp. Så börja med att ringa VC. Började det i augusti? Var det något som hände då?
 
Jag men jag har haft sömnstörningar i perioder hela livet. Sjukvården hjälper till med atarax när det är som värst om jag säger till. Annars så har deras rekommendation varit att sova när kroppen vill sova. Vilket inte var helt lätt när jag arbetade heltid nu studerar jag istället. Så sover oftast en stund på eftermiddagen/kvällen när det är som värst.
 
Jag har en del sömnstörningar, haft hela livet. Det hjälper om jag håller samma tider ungefär på när jag går och lägger mig och när jag kliver upp, att jag har sett till att kroppen fått röra sig, att hjärnan varken är över- eller understimulerad, att jag har ätit lagom mycket och inte för nära läggdags, och inget koffein efter kl 15. Basal sömnhygien så att säga.

Jag är extremt känslig för ljud, ljus, rörelser, med mera när jag ska sova. Vaknar lätt och sen är det kört i en timme innan jag varvat ner igen. Så bra rullgardin, bekväma kuddar, varken för kallt eller varmt, öronproppar eller kudde på huvudet (öronproppar gör för ont ibland), fläkt vid behov, öppet fönster.

En melatonin 3mg cirka en timme innan läggdags kan hjälpa mig få "tåget att gå" och så att jag sover djupare. Har inte testat andra sömnmedel och vill inte heller.

I perioder med ångest hjälper det mig att lyssna på en historiepodcast med behaglig röst. Gärna samma avsnitt varje gång. Distraherar hjärnan lite så den kan släppa taget och somna till.

Är det ångest som kanske är huvudproblemet, eller har du "hjärna på högvarv" i mycket annat också?
 
Det är någon stark ångest och oro. Har tagit atarax och fick sova 5-6 timmar. Det kanske bli den lösning under ett tag plus någon psykolog kontakt.

Trött och ska försöka behålla jobb.
 
Det är någon stark ångest och oro. Har tagit atarax och fick sova 5-6 timmar. Det kanske bli den lösning under ett tag plus någon psykolog kontakt.

Trött och ska försöka behålla jobb.
Jag har sovit på atarax och lergigan i ett par år nu och tycker att det fungerar bra. Hade också väldigt svårt att somna, och det gör jag bättre nu. Jag sover också längre de dagar jag inte behöver ställa någon klocka.
 
Har från mitt augusti bara blunda hela natten och söver inte från 22:00 till 6:00. Sedan åker jag till jobbet halvdöd och är trött men söver inte heller, vissa nätter klarade jag söva 3 timmar (3 nätter på nästan 6 veckor). Annars tror att kroppen har hittat ett överlevnad sätt genom att söva någon minuter. Testat Atarax och Stilnoct. Gillar inte biverkningar att bli seg men kunde söva på dem. Testat det mesta om inte alla receptfria.

Någon som har ett liknande problem att inte sova så länge?
Jag har kroniskt svåra sömnstörningar pga ADHD, whiplash med mkt värk etc.
Jag angriper det från fler håll för bästa effekt.
Ser till att ha ögonmask som ger helt mörkt. Skön säng och kudde. Tyngdtäcke funkar lite på mig och jag använder det.
Sen rör jag mig dagtid för att förbättra sömnen.
Om jag är stressad försöker jag lägga in flera pauser med typ meditation/avslappningsövningar under dagen. Kan jag sänka stressnivån dagtid sover jag bättre.
Jag medicineras kraftigt med både melatonin, sömnmedicin och insomningstabletter. Jag måste ha väldigt tung medicinering för att sova alls. Annars är jag vaken 3 dygn innan jag kraschar och somnar ca 3 h. Och så håller det på så. Med medicin kan jag sova ett gäng timmar per natt.
Nu har jag som en flerstegsraket där jag tar sömnmedicin några h innan sömn. Melatonin ca 1 h innan och sedan insomningstabletter 15-20 min innan.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 350
Senast: Madalitso
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 999
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 789
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 930
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp