Stora shoppingtråden III

Mitt Amigo Bravo Reflectech har rejäla pistolhakar. Den enda nackdelen jag kan se med det är att det finns en möjlighet att dom skulle isa/frysa igen.
Har haft V-front länge och trots riktigt skitväder med regn och snö och minusgrader så har aldrig pistolhakarna i fronten fryst fast. Däremot har jag ibland haft svårt att få upp t-spännena vid magjordarna när det runnit blötsnö över dem och frusit fast stora istappar 😅

Tack för svar. Han behöver ju även lite kraftigare och hållbara täcken. Såg att Haglunds hade med den knäppningen och 1200d om jag minns rätt, kanske får bli ett sånt regntäcke i vår. I höstas höll täckena jättebra innan han växte ur de fina Horsewear täckena som han hade fått, fått för mig att det var Rhino, det var i alla fall med sån front. Får återgå till det
Jag köpte ett sånt till min nya häst, med två olika liners. Ser jättebra ut!

Unnade mig själv idag 🥹
20250311_200132.webp

En Kemnevall Queen med lackdetaljer bak, demosadel så "bara" 29k... Har officiellt blivit en sådan som köper sadel som är dyrare än hästen 😅

Även jag har haft V-front i 10 år och de har aldrig frusit ihop. Däremot är det irriterande med trippel knäppning så jag hoppar över den mittersta. Men garanterat att ingen häst själv kan knäppa upp HWs V-front. Då måste de slita sönder täcket.

Då inväntar jag recension 😁
Nu har jag provat på svansen. Det blev rent fort, svansen var extremt skitig efter lösdrift i 4 mån och till och från dålig mage. Var väldigt lätt att spola ur och det gillar jag mycket.
Kul med svenskt märke också :)
Pälsglansen var också bra och svansen var lätt att borsta igår trots megatjock och rullat i hagen.

Nu har jag provat på svansen. Det blev rent fort, svansen var extremt skitig efter lösdrift i 4 mån och till och från dålig mage. Var väldigt lätt att spola ur och det gillar jag mycket.
Kul med svenskt märke också :)
Pälsglansen var också bra och svansen var lätt att borsta igår trots megatjock och rullat i hagen.
Tack! Låter ju toppen 😊

Har shoppat nya barfotaboots till min häst. Bytte modell denna gång då Scootboots som jag haft och varit väldigt nöjd med ändå blir lite stora i tån samt att jag tycker sulan är lite tunn så måste ha extra sula i och då blir dom lite klumpiga. Denna gång föll valet på Swift hoofstar Pro. Dom satt jätte bra i stallgången men snurrade lite på hf vid första ridturen. Hästen är lite paralellförskjuten och har lite tendenser till biljardering på hf. Jag provade en lite okonventionell inställning och det gjorde faktiskt susen så igår när vi red så satt dom still. Mycket nöjd med flexibiliteten och passformen, lite mindre nöjd med att dom kändes lite hala på en berghäll i skogen samt vid ett övergångsställe. Dom är lite hårdare än Scootboots i sulan så antar att det är därför, hoppas det ger sig när det blir lite slityta på dom sas. Bild från provtillfället så det är plastpåse för att inte smutsa ner ifall dom inte skulle sitta bra.
20250314_143458.webp

Köpte ett nytt träns till valacken för ett tag sedan. Provade snabbt att storleken passade, smorde in det ordentligt och har sedan låtit det hänga tills i dag. Idag provade jag det på riktigt och satta ihop det ordentligt.
Det sitter bra och jag gillar utformningen. Men lädret är tjockt och klumpigt och det går knappt att få in remmarna i söljorna, och ännu svårare att få upp sedan.
När jag tvättade av det efter användningen såg jag att det redan blivit sprickor i lädret.
Skulle ni tycka att detta är okej efter en användning på ett träns som kostar 800kr?

Jag vill egentligen ha rundsytt remontträns men de jag vill ha är för dyra just nu och jag tycker inte att det jag har nu som är ett ihopplock sitter bra. Men dettavar en besvikelse och jag tycker det ser klumpigt ut på min som har ett rätt litet huvud.

IMG_0518.webp

Köpte ett nytt träns till valacken för ett tag sedan. Provade snabbt att storleken passade, smorde in det ordentligt och har sedan låtit det hänga tills i dag. Idag provade jag det på riktigt och satta ihop det ordentligt.
Det sitter bra och jag gillar utformningen. Men lädret är tjockt och klumpigt och det går knappt att få in remmarna i söljorna, och ännu svårare att få upp sedan.
När jag tvättade av det efter användningen såg jag att det redan blivit sprickor i lädret.
Skulle ni tycka att detta är okej efter en användning på ett träns som kostar 800kr?

Jag vill egentligen ha rundsytt remontträns men de jag vill ha är för dyra just nu och jag tycker inte att det jag har nu som är ett ihopplock sitter bra. Men dettavar en besvikelse och jag tycker det ser klumpigt ut på min som har ett rätt litet huvud.

Visa bifogad fil 164159
Jag tycker att det ser mer ut som ytliga rynkor än sprickor? Vanligt på billigt läder av sämre kvalité. Dessvärre får man inte mycket kvalité för 800 kr numera när det kommer till träns. Vill man ha kvalité med liten budget skulle jag rekommendera begagnat istället.

Visa bifogad fil 164159
Tycker många budget träns blir just sådär yt-rynkiga om man är minsta för flitig med fett och smörj. Verkligen less is more på dem.

Jag skulle acceptera det. 800 kr är tyvärr billigt och priset avspeglar kvaliten. Även om det känns surt.

Tycker många budget träns blir just sådär yt-rynkiga om man är minsta för flitig med fett och smörj. Verkligen less is more på dem.

Jag skulle acceptera det. 800 kr är tyvärr billigt och priset avspeglar kvaliten. Även om det känns surt.
Det är liksom krackelerat, inte rynkigt. Som att det inte tål att bli böjt och hanterat.
Har billigare träns som inte alls blivit så trots många års användning. Däremot har jag ett begagnat SD träns som ser förskräckligt ut i lädret.
Räknar så klart inte med att det är tipptopp kvalitet för det priset men förväntade mig inte att det skulle se ut så här efter en användning.

Det är liksom krackelerat, inte rynkigt. Som att det inte tål att bli böjt och hanterat.
Har billigare träns som inte alls blivit så trots många års användning. Däremot har jag ett begagnat SD träns som ser förskräckligt ut i lädret.
Räknar så klart inte med att det är tipptopp kvalitet för det priset men förväntade mig inte att det skulle se ut så här efter en användning.
Prova reklamera det?

Min sadelmakare tycker att söljor inte kan vara för tighta :cautious:
Nä, det är oerhört irriterande när de blivit uttöjda och bara glider ner. Men här sitter söljorna lite för högt upp dessutom och i kombination med lite för tjocka remmar så går det knappt att få in i de översta söljorna närmast spännena. Jag höll knappt på att få upp käkremmen igen när jag skulle ta av tränset 🙈

Köpte dessa då bästa hovbalans hade ett par i min storlek som var nedsatta då dom vairt utprovade. Floating sport boot.
Väldigt bra intryck, red med dom på banan igår, sitter bra och slutar om hoven, så ingen grus kom in bak typ. Väldigt smidiga att sätta av och på. Bra komplement till mina scoot boots tycker jag :)

1121728281.png

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 143
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 106
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka