Stora Schäfrar

Sv: Stora Schäfrar

Jag har.. fast inte på bild på nätet..

Har dock en bild på min gamla Wolfgang som tyvärr lämnade mig för några år sedan 11 år gammal.

wolfgang1.jpg

Min nuvarande är snarlik men lite mer svart i ansiktet.

Efter att ha sett stamtavla av min förra hund och spårat bakåt med många foton så har jag insett att "gamla typen" är lite olika i utseende beroende på hur långt bak man sträcker sig.
Min förra schäfer har en rätt rak rygg men en aningens lång vilket en släkting till henne hade på 50-talet (nästan identisk med min schäfer) så frågan är vad man anser att "gammaldax typen schäfer" menas exakt.
Min förra schäfer (tik) var 63 cm hög och hennes pappa samt bror var 69 cm hög och så här så hon ut.
Sedan skall vi inte prata om hennes psyke :love:
Mer kort på henne kan du hitta här.

Jag har tyvärr tappat bort länken (läs formaterade om datorn och glömde spara favoriter :crazy: ) till den där tyska sidan där man kan söka på stammen och även se kort på dom tyskättade släktingarna.

Dessie var dock inte reggad i SKK men stammen fick jag med på ett papper. Hennes pappa var långhårig samt kom till av en tjuvparning med en HS ägd schäfer och en annan SKK reggad schäfer. Hon hade inte kunnat bli reggad oavsätt eftersom det inte är tillåtet att regga avkommor efter långhåriga schäfrar. Jag erkänner dock att jag köpte henne för hon var långhårig schäfer :o
Sålde henne motvilligt då maken och jag blev för sjuka för att orka aktivera henne på en nivå som hon mådde bäst av :(
Att dom som köpte henne sålde henne vidare då det inte alls gick bra i längden med deras hund och "glömde" meddela mig vart fast jag blivit utlovad detta dyrt och hederligt är en annan femma. Jag vet tyvärr inte var hon finns idag.

Vilka fina schäfrar! så här ska de se ut, älskar schäfrar med rak rygg:)

Jag har också en av den "gamla modellen":love: . Har tyvärr ingen bild på honom.... Har haft haveri i datorn som jag försöker åtgärda.. :devil: Sen när datorn är fixad ska jag bombardera er med bilder, har massor i kameran som ska in i datorn så fort den är fixad!!

*raderad*............

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla kille. Han är 70 cm i mankhöjd och väger ungefär 55 kilo, så det är massa hund att krama..:) :love:

Jag har tyvärr inget kort på honom när han står upp..

Dispatcher.aspx

Dispatcher.aspx

Jag har undrat lite över vad som benäms som schäfer av "gamla typen"
det verkar vara en gemensam uppfattning om att dom är enormt stora, raka ryggar och gärna långhåriga (?)
men ursprungs schäfer borde ju varit långt ifrån stor och långhårig, en fungerande bruks/vallhund måste vara lätt och smidig, och en rak rygg garanterar inte varken sundhet eller arbetskapacitet.

Stollan skrev:
Hon hade inte kunnat bli reggad oavsätt eftersom det inte är tillåtet att regga avkommor efter långhåriga schäfrar.

långhåriga schäfrar får visst reggas...precis som vita med dom blir ju då felfärgade eller hundar med bettfel. Rasstandarden tillåter dessutom långhårigt OM den har underull vilket inte alla långhår har.

Raven skrev:
Jag har undrat lite över vad som benäms som schäfer av "gamla typen"
det verkar vara en gemensam uppfattning om att dom är enormt stora, raka ryggar och gärna långhåriga (?)
men ursprungs schäfer borde ju varit långt ifrån stor och långhårig, en fungerande bruks/vallhund måste vara lätt och smidig, och en rak rygg garanterar inte varken sundhet eller arbetskapacitet.

:bow: Exakt!!!

Schäfer´n har inte varit stor eller långhårig så slå det ur yanken direkt , den har mer eller mindre sett ut som dagens Malinois i form.

Höjden då? Har den verkligen varit så stor och hög? Jag har sett tikar som varit stora som ponnysar, sen också tikar som varit så små så små... Bla en tik från Wilse's. Vet inte vad de räknas som...

Avkommor till långhåriga får inte reggas nej.
Min hund är en avkomma till en långhårig. Att hennes pappa inte reggades var för att det var en tjuvparning och HS vägrade tillåtelse att regga valparna. Vad jag sa var att oavsätt om pappan var reggad eller ej så hade inte min fått reggas ändå för hennes pappa var långhårig schäfer. Ibland händer det att vissa klipper ur hunden och säger att den är "välpälsad" när det är långhårig och lyckas på så vis att ändå regga hunden som korthårig.
Det heter inte vit schäfer utan vit herdehund som har sin egna standard och kommit till för det går inte att regga vita avkommor efter en vit förälder. Det är inte tillåtet då färgen inte är godkänd.
Idag kan en sådan hund mönstras in som vit herdehund så det har löst sig och vit herdehund får vad jag vet också vara långhårig.
Så förtydliga, om två korhåriga schäfrar får en långhårig valp så får valpen reggas men inte om en av föräldrarna är långhårig.
Detta är något som ialla fall jag fick reda på när jag sökte runt eftersom jag hade en egen långhårig schäfer.
Att långhåriga inte är godkända är för att vissa av dom har avsaknad av underull viss del eller helt vilket inte är användbart i ett arbete i terräng i kallt väder.

Blåaktig päls.
Vit päls (också med mörka ögon och klor).
Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande täckhår med underull, behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäng nertill).
Långhår (långt, mjukt täckhår utan underull, oftast med mittbena på ryggen. Behäng vid öronen, på benen och svansen).

Var ser du att det är ok med långhår bara den har underull?
Vit päls är också fel men som sagt var kan mönstras in som vit herdehund.
Blå päls är heller inte tillåtet.

Vill inte ha stoooora schäfrar. Jag vill ha schäfrar som är smidiga och lätta i kroppen så de klarar av ett hårt arbete.

Hanen min är 63 cm och tiken min är 57-58. Minns ej. Helt lagom och inom ramarna för vad de får vara.

Hanarna ska ju ligga på 60-65 och tikarna 55-60.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 744
Senast: purity_666
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 373
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 245
R
Äldre Grymt självutlämnande tråd men here we go. Ska gå på mitt första bröllop här i sommar och känner bara SUCK och STÖN över detta pga vad i...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
23 238
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel