Stora Schäfrar

Sv: Stora Schäfrar

Ber om ursäkt. Hoppas att de andra inläggen som handlar om annat än vad Du frågade om är ok. :angel:

Stollan.

Men man måste ju regga en kull och inte bara individer, att sedan långhår blir diskade på utställning innebär ju inte att dom inte kan reggas, det föds ju långhår i normalpälsade kullar också inte kan man då avveckla hela kullen. Iaf tidigare har det varit så att lh hundar med underull har kunnat ställas ut.

By the way.... Hur stoooooora måste dom vara för att få vara med här? Var ligger kraven vid vikt o mankhöjd? :angel: :smirk:

Ja, fast. Hur många håller sig till trådens ämne? Halva grejen med diskussionsforum är ju att man kommer vidare i en tråd.

Dom får vara hur stora som helst bara det är schäfer, tyckte att det blev lite mycket om andra diverse saker med schäfer , som päls och reggning b.l.a, det var inte det tråden var för.
Vet att dom mesta trådarna inte håller sig till tråden ;)

Ok! Bra att veta! Tänkte jag skulle sätta mig ner och lära mig hur man lägger in bilder här och då kommer det en hel hög på min vovve! Har nog nget när han står upp...hmmm...får fixa det! Han är iallafall 10månader och väger 36kg. Vägde honom idag! Liiiiiiiite tunn tycker jag han är men så har vi också haft massa snö och då blir han tossig och gör av med mer energi än nödvändigt.... Mankhöjden vet jag inte..har inte mätt honom... Men bilder KOMMER - jag lovar!
Oooops...nu svamlade jag en massa.... Sorry! :o :o

Kontentan av det hela att avkommor efter en reggad långhårig schäfer får inte registreras alls oavsätt om avkommorna är långhåriga eller korthåriga.
Det spelar liksom ingen roll om där också är korthårig eftersom det inte är godkänt att använda sig av långhåriga schäfrar i avel.
Det finns långhåriga registrerade schäfrar efter två korthåriga föräldrar dock.
Förstår du skillnaden?
  • Båda föräldrarna korthåriga och långhår poppar upp i kullen = möjligt till att få dom registrerade.
  • En förälder minst registrerad långhårig = kullen får inte registreras alls även om så alla valpar blev korthåriga.
Om man nu plockar ut dom långhåriga schäfrarna som är registrerade och startar upp en "ny ras" och avlar medvetet på detta och egenskaper man vill ha fram skulle man teoretiskt kunna få långhåriga schäfrar att kunna bli godkända precis som det har blivit med vit herdehund men det kräver massor av jobb, en mycket stor plånbok och stor målmedvetenhet så praktiskt tror jag inte det kommer att ske.

sorry, kom på att vissa svenska uppfödare reggar sina hundar i NKK istället för att undgå dom kraven...

ah tack, nu kunde jag se=D Jättefin hund! Och den när katten var med var så söööt=P

Jag har en stor schäfer. Aldeles för stor tyvärr. 70 cm hög och väger för tillfället 40 kg.

Ja, dom var söta tillsammans. Bästa polare direkt. Tyvärr sprang katten bort, så nu har han ingen kattkompis längre.. :(

1282217.jpg

Gabbi är lite för stor... precis på gränsen: 60cm!

gass-naspo.jpg

Ch.%20Klodo%20v.%20Boxberg%20001.jpg

Då & Nu..

Aldrig riktigt förstått vad det smarta i gå på haserna konstruktionen är... Men det kanske finns någon utst.schäfer ägare som kan svara på den frågan åt mig?

ejlin skrev:
gass-naspo.jpg

Ch.%20Klodo%20v.%20Boxberg%20001.jpg

Då & Nu..

Aldrig riktigt förstått vad det smarta i gå på haserna konstruktionen är... Men det kanske finns någon utst.schäfer ägare som kan svara på den frågan åt mig?

Håller fullständigt med dig, det är ju synd om dom stackars hundarna, :cry: hur många av dessa klarar sig livet igenom utan problem?

Undrar varför schäfrar har lätt för höftproblem... :confused:

Jag älskar schäfrar, helt underbara hundar, tyvärr så ärde ju inte så bra byggda.. :( mamma o pappa har en schäferhane på ett år, han e jättefin och när ja skulle skaffa hund så funderade ja åp att vänta tills de tog en till kull på samma föräldrar som till honom men nu har jag istället köpt mig en Vit herdehund! :)
De ska ha raka ryggar och inte vara så vinklade, kan både vara kort o långhåriga. min har korthårig mamma o långhårig pappa, det är tillåtet.
Många skriver att man kan mönstra in vita schäfrar till vit herdehund, men då är det väldigt höga krav o hunden får ju inte vara bygd som en schäfer då. Man får regga in vita schäfrar i Sverige i 5 år till sen är det stopp.
kenneln min vovve kommer ifrån: www.vallgarden.se

GaurdianAngel skrev:
Hanarna ska ju ligga på 60-65 och tikarna 55-60.

Min schäfer var 56-57 cm. i mankhöjd. Hon var ingen utpräglad räkstjärt, men beroende på hur jag ställde upp henne så kunde ryggen se mer eller mindre sluttande ut.

Jag tycker hela den här debatten om "gamla typen" gått överstyr då många av de sk "stora och gamla hederliga" schäfrarna är långt ifrån rastypiska och lider av idel defekter som HD- och AD-fel etc. Eller är ordentligt överviktiga som den första schäfern som lades ut här.

Självklart skall en schäfer av god kvalité vara smärt, smidig och inte extrem i något avseende. Jag instämmer med dig och PIRU! :bow:

Nu kan du få dissa mig med, om du vill. För en tråd handlar inte alltid om det man vill. :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 744
Senast: purity_666
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 373
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 245
R
Äldre Grymt självutlämnande tråd men here we go. Ska gå på mitt första bröllop här i sommar och känner bara SUCK och STÖN över detta pga vad i...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
23 238
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel