Stora Schäfrar

Sv: Stora Schäfrar

Lillaloppan skrev:
Undrar varför schäfrar har lätt för höftproblem... :confused:

Jag tror inte det bara har med hasvinklarna att göra. Utpräglat rektangulära hundar såsom mastiffer, cane corso, amerikansk bulldog, dogo argentino och bordeux dog har också HD-problem.

Jag skulle tro att dålig HD-statistik har mycket med genetik (läs urskillningslös avel), storlek och tyngd att göra.

GaurdianAngel skrev:
Vill inte ha stoooora schäfrar. Jag vill ha schäfrar som är smidiga och lätta i kroppen så de klarar av ett hårt arbete.

Hanen min är 63 cm och tiken min är 57-58. Minns ej. Helt lagom och inom ramarna för vad de får vara.

Hanarna ska ju ligga på 60-65 och tikarna 55-60.

Behöver inte finnas en motsättning i en stor hund och en smidig hund förutsatt att man med stor inte menar "fläskig/fet".

Vi hade en hane som vägde nästan 10kg över rasstandarden och var nästan 10cm högre. Men han var mager och hade svårt att få något hull. Vi har en tik kvar som är enl en hane i storlek.

Båda hundarna var/är smidigt byggda. Tiken har under många år jobbat 5 dagar/vecka. Aldrig några problem med kroppen. Hoppade lätt över en meter höga hinder utan direkt ansats. Vi kollade "speeden" och hon gjorde strax över 30km/h. Skulle inte funka om hon inte var byggd på ett bra sätt.

Helt underbara hundar och ska jag skaffa någon mer Schäfer så blir det av den "gamla brukstypen" Dvs stor och rejäl hund med rak rygg. De har vad jag har sett ett annat flyt i gången och de rör sig i regel på ett "lättare" sätt. Jag tror de fungerar bättre än de "räkor" som i dag utgör normen för rasen.

Eller är ordentligt överviktiga som den första schäfern som lades ut här.

Okey att Zita kanske är överviktig, men min mamma är över 70 år och har bara Zita, då är det väl inte undra på om hon är lite rund, hon har blivit det dom senaste månaderna eftersom hon inte orkar att röra sig på samma sätt som tidigare, hon är trots allt snart tolv år.

prinsessfeminist skrev:
Min schäfer var 56-57 cm. i mankhöjd. Hon var ingen utpräglad räkstjärt, men beroende på hur jag ställde upp henne så kunde ryggen se mer eller mindre sluttande ut.

Jag tycker hela den här debatten om "gamla typen" gått överstyr då många av de sk "stora och gamla hederliga" schäfrarna är långt ifrån rastypiska och lider av idel defekter som HD- och AD-fel etc. Eller är ordentligt överviktiga som den första schäfern som lades ut här.

Självklart skall en schäfer av god kvalité vara smärt, smidig och inte extrem i något avseende. Jag instämmer med dig och PIRU! :bow:

Nu kan du få dissa mig med, om du vill. För en tråd handlar inte alltid om det man vill. :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 744
Senast: purity_666
·
Avel Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst.... Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och...
2
Svar
34
· Visningar
4 373
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Jag behöver hjälp, massa hjälp! Letar sadel till min ponny men vet inte riktigt var jag ska börja, har ni tips på vad som kan passa...
Svar
10
· Visningar
1 245
R
Äldre Grymt självutlämnande tråd men here we go. Ska gå på mitt första bröllop här i sommar och känner bara SUCK och STÖN över detta pga vad i...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
23 238
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar