Stora Herotråden

• Relationer
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 264
  • Visningar Visningar 82 157
Status
Stängd för vidare inlägg.
Just det där med varför man får ligga eller inte ligga alternativt varför folk skriver till en eller inte gör det är något som jag tycker är ganska "Lustigt"...

Självklart vill man tillskriva det faktum att hero inte lyckas med det ena eller andra för att han är på ett visst sätt och har vissa krav samtidigt som han själv vill externalisera det till faktorer han inte kan påverka.

På samma sätt när man själv får ligga eller hitta förhållande så vill man givetvis att det ska vara för att man själv är en så bra/intressant person samtidigt som t.ex. hero tycker att det beror pga tjejfördel (iaf till viss del).

I båda fallen har antagligen båda sidorna en del poänger (och saknar en del information för att egentligen kunna dra slutsatser om det hela) men som vanligt tycks människor främst vilja ha ett enkelt svar som gärna är i linje med att skydda egot och därmed skapas polariseringen.
Ah ja absolut. "sanningen" ligger väl någonstans mittemellan ens personliga kravbild, vilka inviter man ens räknar som inviter och så.

Jag kan väl vara ärligt och uhm säga att jag egentligen här i diskussionen dels iofs tänker på en själv och män man mött. Men även lite på en eller annan kvinna man känt som haft en otrolig kravlista (och sett bra ut själv) och då reflekterat över att med den kravlistan så kanske rätten att gnälla på marknaden minskar.

Sedan om killar och tjejer och marknad. Jag har fått uppfattningen om att du tycker marknaden är enkel och killarna många. Jag har aldrig tyckt den är enkel och skulle då inte få hem någon om jag svassade igenom en bar. Det kan vara attityd eller utseende vem vet. Men jag vet att "kvinnor" om man faktiskt räknar alla av kvinnligt kön som kvinnor, inte har det så himla plättlätt.

Om empati är kopplat till hög inkomst ?
Jag har dock läst att psykopater är vanligare bland chefer. Så det borde motsäga empati i så fall.
Jag tror att man lättare får högre inkomst om man har social kompetens eller kan fejka den och därmed kan fejka empati i alla fall.

Eller såhär, jag tror att tex chansen att bli anställd som tex jurist och klättra upp till delägare minskar om man regelbundet i samtal låter som ett troll på Flashback eller ger folk verbala käftsmällar. Alltså minskar, inte blir noll såklart! Och då blir det ju ett urval där i statistiken.

Många organisationer är ju noga med hur de framstår i media även om de inte skulle råka bry sig i övrigt.

Psykopater är ju experter på social kompetens om de blivit chefer och fejkar ju empati. De bara misslyckas ibland så det lyser igenom. Det är ju snarare så att folk är förvånade över att det går än över att det är jättemånga.

Senast ändrad:
Om empati är kopplat till hög inkomst ?
Jag har dock läst att psykopater är vanligare bland chefer. Så det borde motsäga empati i så fall.
Men du vet.. vanligare kan vara 2/100 istället för 1/100, om resten sedan är mer empatiska (vilket jag inte har någon aning om ifall så är fallet bara ett exempel) så stämmer det fortfarande. Slutsatserna du drar från undersökningar och statistik är väldigt väldigt märkliga ibland.

Men du vet.. vanligare kan vara 2/100 istället för 1/100, om resten sedan är mer empatiska (vilket jag inte har någon aning om ifall så är fallet bara ett exempel) så stämmer det fortfarande. Slutsatserna du drar från undersökningar och statistik är väldigt väldigt märkliga ibland.
Oavsett andel psykopater i statistiken.
Så drog ju @VLMF ett likhetstecken mellan empati och inkomst...

Ah ja absolut. "sanningen" ligger väl någonstans mittemellan ens personliga kravbild, vilka inviter man ens räknar som inviter och så.

Jag kan väl vara ärligt och uhm säga att jag egentligen här i diskussionen dels iofs tänker på en själv och män man mött. Men även lite på en eller annan kvinna man känt som haft en otrolig kravlista (och sett bra ut själv) och då reflekterat över att med den kravlistan så kanske rätten att gnälla på marknaden minskar.

Sedan om killar och tjejer och marknad. Jag har fått uppfattningen om att du tycker marknaden är enkel och killarna många. Jag har aldrig tyckt den är enkel och skulle då inte få hem någon om jag svassade igenom en bar. Det kan vara attityd eller utseende vem vet. Men jag vet att "kvinnor" om man faktiskt räknar alla av kvinnligt kön som kvinnor, inte har det så himla plättlätt.
Enkel är inte något jag tror jag någonsin har sagt inte heller lätt. För det blir något i förhållande till en själv som person och vad man själv har för förutsättningar och önskemål. Däremot "vet jag" att om du tar en medelkvinna och en medelman och sätter dessa på dejtingsajter eller i sociala miljöer så kommer medelkvinnan få fler mail, fler matches, fler approaches osv. Hur man sedan använder dessa eller om man själv är intresserad av personerna som är intresserad av en själv är såklart något som blir personlig fråga men om båda har samma beteende så kommer kvinnan få många fler möjligheter sen om dessa möjligheter är rätt för kvinnan eller inte blir en personlig sak.

Oavsett andel psykopater i statistiken.
Så drog ju @VLMF ett likhetstecken mellan empati och inkomst...
Det är något som upprepas med hur du använder "vad du har läst" för att dra slutsatser och något du borde ta till dig.

Jag ser inte heller vart något sådant likamedtecken sker från VLMFs sida.

Haha, det är något som jag har märkt också :laugh:.
Visst, det är olika typer av intressen såklart.

Det var längsen jag såg en sån tråd ?? Jag var i uppfattningen att många kvinnor pratar mkt om sånt med sina tjejpolare... Iof, kan det ju skilja sig beroende på vilka kretsar man hänger i ??
Joooo, jag tror nog det. Skulle såklart kunna vara jättekul att diskutera med väninnorna men nej kan inte påstå att det händer direkt själv.

Enkel är inte något jag tror jag någonsin har sagt inte heller lätt. För det blir något i förhållande till en själv som person och vad man själv har för förutsättningar och önskemål. Däremot "vet jag" att om du tar en medelkvinna och en medelman och sätter dessa på dejtingsajter eller i sociala miljöer så kommer medelkvinnan få fler mail, fler matches, fler approaches osv. Hur man sedan använder dessa eller om man själv är intresserad av personerna som är intresserad av en själv är såklart något som blir personlig fråga men om båda har samma beteende så kommer kvinnan få många fler möjligheter sen om dessa möjligheter är rätt för kvinnan eller inte blir en personlig sak.
Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel faktiskt. Det kanske också är fler män ute på internätet och letar? Jag har inte kollat in datingmarknaden.

Jag vet ju att en känner några utseendemedelkvinnor som är över medel trevliga och som letar men inte hittat och inte är så nöjda med det. Dock har jag inte koll på kravbilden. Och att jag känner ungefär motsvarande mängd män i situationen. Men anekdoter är ju inte statistik alls.

Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel faktiskt. Det kanske också är fler män ute på internätet och letar? Jag har inte kollat in datingmarknaden.

Jag vet ju att en känner några utseendemedelkvinnor som är över medel trevliga och som letar men inte hittat och inte är så nöjda med det. Dock har jag inte koll på kravbilden. Och att jag känner ungefär motsvarande mängd män i situationen. Men anekdoter är ju inte statistik alls.
Varje sajt kommer ha en övervikt av män men män är också medlemmar på flera sajter så det är nog en del/stor del av förklaringen, sen om det är fler män som söker på internet totalt vet jag inte men att det är kraftig övervikt för män på varje sida/app är ett faktum. Även irl så är det vanligare att män är den som initierar kontaktförsöket även om det oftast blir så att kvinnan inte är intresserad.

Allt detta hänger ju sedan ihop att kvinnor "behöver inte" inleda kontakten i samma utsträckning (vilket gäller både online och irl) vilket leder till att det blir en eskalering av att männen "måste göra något" men även att varje inlett kontaktförsök av kvinnor sedan även blir mer uppskattat. Så varje kontaktförsök av en man har större chans att misslyckas än en kvinnas oavsett kvaliteten på själva försöket.

Jag tror inte direkt att det är så att ett förstameddelande från en kvinna på tinder eller happypancake håller så mycket högre kvalitet än de flesta meddelanden som män skickar det är bara att det helt enkelt uppskattas mer för att det är mer ovanligt.

Det lät som ganska specifika krav?
Man är ju ihop med en specifik person, inte med en person i allmänhet.

Jag kräver också en viss attityd till miljöfrågor. Och jag kräver jättemycket när det gäller hur nan hanterar typ allt som har med genusfrågor att göra. Osv.

Sådant som du tror att kvinnor kräver, typ två meter långa fotomodellhunkar, är jag däremot helt ointresserad av. De har tex fel ingång när det gäller genus, med 98% sannolikhet Det syns på dem. Hunkighet är ett uttryck som inte stämmer med genusuttryck som jag gillar.

Man är ju ihop med en specifik person, inte med en person i allmänhet.

Jag kräver också en viss attityd till miljöfrågor. Och jag kräver jättemycket när det gäller hur nan hanterar typ allt som har med genusfrågor att göra. Osv.

Sådant som du tror att kvinnor kräver, typ två meter långa fotomodellhunkar, är jag däremot helt ointresserad av. De har tex fel ingång när det gäller genus, med 98% sannolikhet Det syns på dem. Hunkighet är ett uttryck som inte stämmer med genusuttryck som jag gillar.

Fast sen kanske inte du direkt hör till den målgrupp jag söker mig till heller? Den gruppen kanske föredrar två meters hunkar ?

Varje sajt kommer ha en övervikt av män men män är också medlemmar på flera sajter så det är nog en del/stor del av förklaringen, sen om det är fler män som söker på internet totalt vet jag inte men att det är kraftig övervikt för män på varje sida/app är ett faktum. Även irl så är det vanligare att män är den som initierar kontaktförsöket även om det oftast blir så att kvinnan inte är intresserad.

Allt detta hänger ju sedan ihop att kvinnor "behöver inte" inleda kontakten i samma utsträckning (vilket gäller både online och irl) vilket leder till att det blir en eskalering av att männen "måste göra något" men även att varje inlett kontaktförsök av kvinnor sedan även blir mer uppskattat. Så varje kontaktförsök av en man har större chans att misslyckas än en kvinnas oavsett kvaliteten på själva försöket.

Jag tror inte direkt att det är så att ett förstameddelande från en kvinna på tinder eller happypancake håller så mycket högre kvalitet än de flesta meddelanden som män skickar det är bara att det helt enkelt uppskattas mer för att det är mer ovanligt.
Men stämmer verkligen det där, möjligen om man går ut på klubb så är det fler män än kvinnor som raggar. Men där undrar jag om det inte är så att målet med klubbandet skiljer sig. Att det är färre kvinnor som går ut för att träffa män, man går helt enkelt ut av andra skäl tex att umgås med sina vänner och dansa. De få gånger jag "raggat" har jag gjort det på människor i bekantskapskretsen och så subtilt att det lika gärna inte uppfattas som ett raggningsförsök från den andra parten. Man märker ju helt enkelt när man konverserar med någon om den är med på banan eller ej och när man inte får den respons man vill ha så släpper man det. Medan de gånger jag blir raggad på av män är det ofta en för mig okänd person som söker kontakt via, en oneliner, drink eller någon form av övergrepp. Så i mina bekantskapskretsar trots att alla varit singlar så har målet med att gå ut aldrig varit att ragga upp någon, om det skulle hända är det mest en trevlig bieffekt. Medan min upplevelse är att de män som raggar ute gör det väldigt aktivt och liksom trålar, precis som det görs på nätet, det är en sport eller ett spel. Bland mina manliga vänner så har det för dom varit vanligare att det är tjejen som tagit första steget till att man ska gå hem tillsammans tex från en fest. Så jag är inte säker på att det där stämmer, men om man ser till antalet tydliga raggnings försök där man tar kontakt med en okänd person i det enda syftet att ha sex är det säkert så att det är männen som står för merparten, även om det finns kvinnor som också raggar på det sättet.

@monster1 Ja för att spinna vidare på samma linje så av alla 1000 miljarder gånger jag har varit ute har det ju varit för att ta ett par öl med kompisarna. Träffar man någon så är det en kul bieffekt.
Men går man ut för att träffa någon så får man nog räkna med att bli besviken, tror jag.
Träffar inte jag någon så blir det inget nederlag, för det var aldrig mitt första motiv. Då kan jag förstå att tycker man inte om att gå ut från början, då känns fullständigt meningslöst.

Men stämmer verkligen det där, möjligen om man går ut på klubb så är det fler män än kvinnor som raggar. Men där undrar jag om det inte är så att målet med klubbandet skiljer sig. Att det är färre kvinnor som går ut för att träffa män, man går helt enkelt ut av andra skäl tex att umgås med sina vänner och dansa. De få gånger jag "raggat" har jag gjort det på människor i bekantskapskretsen och så subtilt att det lika gärna inte uppfattas som ett raggningsförsök från den andra parten. Man märker ju helt enkelt när man konverserar med någon om den är med på banan eller ej och när man inte får den respons man vill ha så släpper man det. Medan de gånger jag blir raggad på av män är det ofta en för mig okänd person som söker kontakt via, en oneliner, drink eller någon form av övergrepp. Så i mina bekantskapskretsar trots att alla varit singlar så har målet med att gå ut aldrig varit att ragga upp någon, om det skulle hända är det mest en trevlig bieffekt. Medan min upplevelse är att de män som raggar ute gör det väldigt aktivt och liksom trålar, precis som det görs på nätet, det är en sport eller ett spel. Bland mina manliga vänner så har det för dom varit vanligare att det är tjejen som tagit första steget till att man ska gå hem tillsammans tex från en fest. Så jag är inte säker på att det där stämmer, men om man ser till antalet tydliga raggnings försök där man tar kontakt med en okänd person i det enda syftet att ha sex är det säkert så att det är männen som står för merparten, även om det finns kvinnor som också raggar på det sättet.
Kvinnorna har större chans att lyckas pga faktorerna jag nämnde men när det gäller kontaktförsök och varför så kommer det vara övervägande majoritet av männen som frågar om man vill göra något efter jobbet, träna tillsammans osv men sen beror det såklart på vad man lägger märke till eller som du säger om det ens "märks som kontaktförsök" och där blir det såklart lite mer gråzon för du kanske jämställer att du kollar av efter intresse med en mer direkt fråga men problemet är att en direkt fråga är alltid en direkt fråga att förhålla sig till medan att "kolla av intresse" blir lite ja mer diffust för det kan ju bero på dagsform eller att killen kanske vill förhålla sig rent business men egentligen är intresserad osv..

Det känns inte osannolikt ?
Jag bara tittar på hur det ser ut generellt. Nu har jag iof inte så jättemkt kontakt med barn förrutom mina brorsdöttrar och min egen barndom dock. Så jag ska väl kanske inte uttala mig.. men man ser ju hur det ser ut på leksaksavdelningar m.m. också...

Hur det ser ut på leksaksavdelningar är faktiskt väldigt problematiskt. Det finns en killdel och en tjejdel och det är en stor anledning till att barn får just olika leksaker pga av olika kön, i exempelvis födelsepresent eller julklapp. Det har väldigt lite att göra med vad barnet från början skulle haft som preferens. Hade själv bara systrar så pga av ovan nämnda så var det lite billeksaker, när man väl var hemma hos en killkompis som INTE hade enbart tjejprylar så var det ju lilla julafton! Jag kände defintivt inte att dennes leksaker inte var för mig.

Men börjar kännas sjukt trolligt att vi nu ska avhandla genusvetenskap med någon som inte ens kan analysera sina egna beteenden....?

Vad gör du när du inte sitter på buke?

Och jag är ganska nyfiken på hur du skriver på tinder? Vad kommer efter det där initiala ”hej”
Hur presenterar du dig själv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 670
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 510
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 434
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 492
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka