Stora Herotråden

• Relationer
  • Trådstartare Trådstartare Hero
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 264
  • Visningar Visningar 82 157
Status
Stängd för vidare inlägg.
Galna eller inte ligga fick de uppenbarligen iaf :D
Det fick de definitivt :D Men så var de snygga också :p.

Haken är att killen lämnade dem när de var gravida eller lever det goda livet på hela sin lön, spelar dataspel hela dagarna och vägrar betala barnets kofta medan kvinnan går med trasiga skor på föräldrapenningen. (ok jag erkänner jag kunde inte låta bli att läsa ibland när jag var gravid och hade litet barn, aldrig skrivit.).

Samtidigt, det måste jag tillstå, när det gäller att få önskade barn så har kvinnor en solklar fördel iom att vi bär dem själva.

Det fick de definitivt :D Men så var de smala och snygga också :p.

Haken är att killen lämnade dem när de var gravida eller lever det goda livet på hela sin lön, spelar dataspel hela dagarna och vägrar betala barnets kofta medan kvinnan går med trasiga skor på föräldrapenningen. (ok jag erkänner jag kunde inte låta bli att läsa ibland när jag var gravid och hade litet barn).

Samtidigt, det måste jag tillstå, när det gäller att få önskade barn så har kvinnor en solklar fördel iom att vi bär dem själva.
Just det där med varför man får ligga eller inte ligga alternativt varför folk skriver till en eller inte gör det är något som jag tycker är ganska "Lustigt"...

Självklart vill man tillskriva det faktum att hero inte lyckas med det ena eller andra för att han är på ett visst sätt och har vissa krav samtidigt som han själv vill externalisera det till faktorer han inte kan påverka.

På samma sätt när man själv får ligga eller hitta förhållande så vill man givetvis att det ska vara för att man själv är en så bra/intressant person samtidigt som t.ex. hero tycker att det beror pga tjejfördel (iaf till viss del).

I båda fallen har antagligen båda sidorna en del poänger (och saknar en del information för att egentligen kunna dra slutsatser om det hela) men som vanligt tycks människor främst vilja ha ett enkelt svar som gärna är i linje med att skydda egot och därmed skapas polariseringen.

Familjeliv är en bra sida. Jag har läst en del i sex och sånt. Men där kan kvinnor skriva anonymt. Så då får man veta vad dom egentligen tycker och tänker. Föredrar dom stora kukar tex så skriver dom det 😂. Där kommer ärligheten fram... Inte så mkt PK med andra ord.
Tror inte populationen är densamma som på Buke faktiskt. Buke har ju ett -djurochhästutsnitt medan familjeliv har ett -galen i man och barn utsnitt. Inte läst nog mycket på Familjeliv för att få veta om man kan hänga där om man är en fru och är galen i fru och barn. Så det är faktiskt fullt möjligt att folk är lika ärliga här men har andra intressen och åsikter.

Tycker folk har skrivit om storlekar här med förresten, någon tråd som avhandlade det sidvis har jag sett :D dock var inte alla överens om att stora var bäst har jag för mig. Så Buke var hopplöst politiskt korrekt där med ;)

Alltså är förklaringen till få kvinnor i byggbranschen och få män i vården biologisk? Personligen hade jag sannolikt slutat svara om en man skrev sådant.

Idag finns väl inga hinder för en kvinna att börja jobba i bygg eller man i vården ?

Varför vill flickebarn oftast leka med dockor och killar med actionfigurer och bilar ?

Du anser att det inte finns några biologiska skillnader ?

Människor bedömer dig utefter hur långt du har nått i livet.
Fanns ju en undersökning om att män med låg inkomst fick sällan barn motför män med hög inkomst tex.
Man kan väl säga att målen sätter en grund. För att kunna uppnå något.
Inget sker ju per automatik. Men min grund är bättre idag än för 8 år sen.

DU bedömer någon efter hur långt någon kommit i livet. DU värderar dig själv högre när du nått dina materiella mål. Men är du inte en trevlig, inkännande, empatisk, kommunikativ människa kvittar det för de allra flesta kvinnor. Materiella mål är inget om du inte har en trevlig personlighet.

Idag finns väl inga hinder för en kvinna att börja jobba i bygg eller man i vården ?

Varför vill flickebarn oftast leka med dockor och killar med actionfigurer och bilar ?

Du menar att det är biologiskt om man tycker om vromvrom- bilar (för det fanns bilar på stenåldern)?
Träffat hur många pojkbarn som helst som leker med dockor och mamma- pappa- barn eller olika konstellationer. Otroligt vanligt.

DU bedömer någon efter hur långt någon kommit i livet. DU värderar dig själv högre när du nått dina materiella mål. Men är du inte en trevlig, inkännande, empatisk, kommunikativ människa kvittar det för de allra flesta kvinnor. Materiella mål är inget om du inte har en trevlig personlighet.
Inte enligt statistiken ?
För jag tror inte att alla män med högre inkomster är några samariter heller.

Lönen är låg inom vården och kvinnodominansen hög (hänger ofta ihop) därför dras män inte dig. Inom bygg är det extremt sexistiskt finns mycket artiklar på det och därför slutar ofta de få kvinnor som börjat jobba där. Jag har en fot in i byggsektorn via mitt jobb så jag vet att man tittat på detta och konstaterat att det är just den här faktorn som visar sig redan i utbildningarna som gör att kvinnor hoppar av och väljer andra yrken.

Du menar att det är biologiskt om man tycker om vromvrom- bilar (för det fanns bilar på stenåldern)?
Träffat hur många pojkbarn som helst som leker med dockor och mamma- pappa- barn eller olika konstellationer. Otroligt vanligt.
Det känns inte osannolikt ?
Jag bara tittar på hur det ser ut generellt. Nu har jag iof inte så jättemkt kontakt med barn förrutom mina brorsdöttrar och min egen barndom dock. Så jag ska väl kanske inte uttala mig.. men man ser ju hur det ser ut på leksaksavdelningar m.m. också...

@Hero Nu måste du väl ändå trolla? Att ens komma på tanken att dra upp "flickor gör si och pojkar så"-kortet!

Nej, jag anser inte att det är något biologisk bakom yrkesval eller leksaksval.

Jag bara fråga...
Jag tror inte att man kan utesluta att det finns biologiska skillnader som påverkar.

Jag bara tittar på hur det ser ut generellt. Nu har jag iof inte så jättemkt kontakt med barn förrutom mina brorsdöttrar och min egen barndom dock. Så jag ska väl kanske inte uttala mig.. men man ser ju hur det ser ut på leksaksavdelningar m.m. också...

Och sen när hänger leksaksavdelningar ihop med vad som är biologiskt/evolutionärt betingat?

Min ena systerson älskar regnbågar, glitter, melodifestival, klänningar (han är 7 år) medan den andra (1,5 år) är tokig i traktorer. Hur förklarar du det med biologi och leksaksaffärernas utbud?

Självklart är vi biologiskt olika, men att dra det till att vi därför skulle passa olika bra i yrkeslivet stinker verkligen. Det är en så unken människosyn att jag måste ta en paus nu.

Och sen när hänger leksaksavdelningar ihop med vad som är biologiskt/evolutionärt betingat?

Min ena systerson älskar regnbågar, glitter, melodifestival, klänningar (han är 7 år) medan den andra (1,5 år) är tokig i traktorer. Hur förklarar du det med biologi och leksaksaffärernas utbud?

Självklart är vi biologiskt olika, men att dra det till att vi därför skulle passa olika bra i yrkeslivet stinker verkligen. Det är en så unken människosyn att jag måste ta en paus nu.

Jag sa inte att man passar olika bra...
Bara att intressen verkar skilja sig åt.

I skolan och i förskolansvärld så är det inte uppdelat i pojk- eller flicksaker och då leks det ganska friskt. Enda gången det inte görs det är om det skapas en uppfattning om att det är ett "pojkrum" och där är ett "flickrum".
De flesta barn tycker om att leka affär och liknande, man leker oftast det som man ser vuxna göra och de uppmuntras att rollspela.

Nog finns det biologiska skillnader men det finns även etablerande av "könsroller" från innan barnet ens är fött. Är bara titta på kläderna folk köper åt sina barn, rosa/rött för flickor och blått/svart för pojkar. Tror du barnet har valt detta? När man sedan köper första leksakerna så köper man ofta enligt "vad de borde tycka om" osv..

Biologiska skillnader finns men vi är även väldigt pigga på att trycka in intressen och preferenser i barn från väldigt låg ålder.

Tror inte populationen är densamma som på Buke faktiskt. Buke har ju ett -djurochhästutsnitt medan familjeliv har ett -galen i man och barn utsnitt. Inte läst nog mycket på Familjeliv för att få veta om man kan hänga där om man är en fru och är galen i fru och barn. Så det är faktiskt fullt möjligt att folk är lika ärliga här men har andra intressen och åsikter.

Tycker folk har skrivit om storlekar här med förresten, någon tråd som avhandlade det sidvis har jag sett :D dock var inte alla överens om att stora var bäst har jag för mig. Så Buke var hopplöst politiskt korrekt där med ;)

Haha, det är något som jag har märkt också :laugh:.
Visst, det är olika typer av intressen såklart.

Det var längsen jag såg en sån tråd ?? Jag var i uppfattningen att många kvinnor pratar mkt om sånt med sina tjejpolare... Iof, kan det ju skilja sig beroende på vilka kretsar man hänger i ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 670
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 510
Senast: Ava22
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 434
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 492
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka