Det fetade har jag inte sett i ett enda inlägg?
Det har inte jag heller sett.
Men, jag kastar mig rakt in i diskussionen kring om man kan styra vad man attraheras av eller inte. För jag hör ofta, både av dig
@Hero och av andra att "man inte kan rå för vad man attraheras av". Jag tror faktiskt att man kan det. Det är ganska mycket saker i livet som vi bara rycks med kring. Normer som påverkar vad vi tycker och känner kring saker och ting, och sen tickar vi bara vidare i gamla hjulspår tills våra tankar blir slentianmässiga. En man med pengar och hög social status kanske känns attraktivt tills man börjar fundera på vilka strukturer som ligger bakom honom. Pengar för att han ska vara familjens försörjare och överhuvud, jag vet inte många kvinnor som vill ha en partner hierarkiskt ovanför sig idag. Makt, som oftast kommer från privilegium på bekostnad av andra. Social status som sannolikt också kommer med social press. När man börjar tänka kring dessa saker så känns inte de här egenskaperna särskilt eftertraktade längre. Även om vi blivit indoktrinerade i att det ska vara så.
Men egen kropp har fått mycket uppskattning genom åren. Idag är jag snäll mot den, och jag älskar den för allt den gör för mig. Men jag tänker på mina unga år när jag i perioder levde på svältkost, försökte kräkas när jag tyckte att jag hade ätit för mycket, sprang mil efter mil. Jag var både smal och väldigt tight, men jag hatade min kropp. Men grabbarna uppskattade den. Jag undrar hur mycket de hade uppskattat den om de kunde se hur jag mådde och vad jag gjorde mot mig själv. Hur smalhetsen fick mig och mina vänner att börja peta i skolmaten när vi var 12 år gamla. Hur vi avundades de som visade sig vara underviktiga på skolsköterskans hälsokontroll redan i mellanstadiet. Hur mina vänner, som redan var smala, gick på 500 kcal pulverdiet i gymnasiet så att en utav dem svimmade i skolans trapphus. Hur jag själv åt varma koppen till lunch under flera år på universitetet. Hur jag än idag, trots att jag ser mig som välmående och frisk och har en sund inställning till min kropp, känner hur det trycker över bröstkorgen när jag pratar om min kropp. Är det viktigt att jag är smal? Är det attraktivt att jag är smal, med allt vad det kostar? Eller lämnar det en bitter eftersmak som plötsligt inte känns lika sexig längre?
Jag tror, personligen, att om man verkligen börjar fundera över vanliga attraktiva attribut och vad de kostar människor och samhället i stort så börjar man tänka om. Jag vet att de finns de som är naturligt smala, men nu pratar jag samhällsstrukturer. Som vuxen kvinna har jag inte en enda kvinnlig vän som inte försökt gå ner i vikt största delen av sitt liv, kurvig som petite. Det säger något. Om en vän säger att hon vill ha en stark man så fråga henne på bekostnad av vem. Henne själv? Men man med makt, makt över vem? Social status, på bekostnad av vad? Smal eller vältränad, på bekostnad av vad? Värt att fundera lite kring, tycker jag i alla fall!