stora "galoppskutt"

L

lansburg

Hejsan!
det är så att jag köpte ny häst nu i sommras som är jätte snäll MEN...! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
När vi ska galoppera (främst inne på banan) så börjar han efter några galoppsprång ta stats för att sedan göra ett stort o långt hopp :bump: :bump: :bump: , (ibland även serier med dessa hopp... :o ) det känns typ som att han hoppar vattengravar (längd____hinder).
någon som kan tänka sig veta varför gör han det och hur kan man få honom att sluta med detta..! kan ju tänkas att han testar mig men det är otroligt tröttsammt och svårt att hålla sig kvar men har iaf inte rammlat av ännu.. :crazy:
VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!!!! :bow:
//SANDRA

Sv: stora "galoppskutt"

Det är ju jätte många som läst, men ändå ingen som har ngn susning om hur jag kan göra för att slippa detta... :confused:
//Sandra

Låter som om din häst utdelar några glädjeskutt och uppskattar att få spralla av sig lite i galoppen. Tämligen normalt förfarande hos släktet Equus Caballus. Speciellt i så tråkiga och understimulerade miljöer som ett ridhus eller ridbana.

Alternativen är att värma upp ute i skogen där miljön är omväxlande och han får annat att tänka på, longera några minuter innan du sitter upp, eller satsa på en fortsatt karriär som rodeoryttare.

jo jag vet att det ju kan vara för att han vill skoja till det lite men tror nog ändå inte det, känns inte så..!
när han vill skoja till det så bockar han ju och brallar på ett annat sätt!
nu är det mera som att han testar mig (köpte honom i juli så det var ju lite väntat att han skulle hitta på ngt att testa meg på... :crazy: )han vill väl veta vad jag går för... vilket inte är särskilt mkt eftersom jag är lite feg av mig.. :angel:

När han gör det så är det typ:
*fattar galopp
*galopperar några steg
*oxå flyger han i väg och gör sina "hoppatacker"
*när jag håller på att tappa balansen helt å hållert så staktar han av till trav igen..

Någon som har nått tips om vad jag kan göra som kan få honom att sluta med detta??

När du känner att han ska göra sitt "skutt", driv framåt. Var inte rädd att ryta i när han gör så.

Troligtvis har han lärt sig att han får sakta av om han gör så (=olat med andra ord) och du måste visa att han ska gå fram istället.

Om du tycker det är lite läskigt, halvstå i sadeln så är det lättare att hålla balansen. Det är heller inget fel att hålla i manen eller sätta på en halsrem att hålla i. Sätt dig igen när du tycker du har kontroll.

Lycka till

Senast ändrad:

Det är ju så jätte-svårt att svara på vad det kan vara när man inte ser hästen...

Men oftast brukar det ju vara det som man känner på sig att det är. Och har du nu fått känslan av att det beror på att han vill komma undan så är det säkert så... När det gäller galoppen så är det absolut viktigaste att ha en stark sits som gör att de inte kan komma undan! Och att sitsen är så stark och stabil att man inte hänger i tyglarna för att hålla balansen. Men det tar ju ett tag att få det och ju mer hästen håller på för att man inte ska lyckas desto svårare blir det..!

Men de bästa tipsen jag kan ge är att:

1. Ta hjälp av tränare eftersom det finns så mkt i övrigt som man behöver ha hjälp med om man ska få "nytta" på sin fina och välutbildade häst

2. Börja varje pass ett bra tag framöver genom att longera honom en bra stund innan du sitter upp. Det är bättre att du bara rider honom ca 15-20 min men att de blir av bra kvalité utan så mkt testande. Och har du rastat av honom rejält innan så brukar de vara väldigt medgörliga och "lätta" att rida sen och man slipper "konflikter" som de vinner.

3. Börja öva upp dina magmuskler så att du snabbare kan få en stark och stabil sits! Kör situps och gå på gympa så att hela kroppen blir stark.

Ser han glad ut, verkar han besvärad?

Skjuter han lite rygg samtidigt?

Kolla att sadeln inte klämmer om det verkar vara protester.
Ryggen rör sig ju helt annorlunda i galopp än trav.
Om en häst gör en grej i samma situation varje gång, skulle jag tolka det som att det hade samband, i det här fallet med galoppen.
Vore det bara i ena varvet skulle jag tänka ont i ett bakben.
Båda varven - ont av sadeln.

Hästar är väldigt harmonoiska egentligen, de kan dock bara prata genom att bete sig...

först och främst:
Tack för alla tips!

sedan:
tror enbart att det är pga testnig från hans sida och att jag är klenare i psyket än vad jag kanske skulle vilja vara..
att jag inte tror att det är att sadeln sitter fel eller att han har ont är för att min lillasyster som är tuffare än mig.. :angel: kan rida honom och då gör han inte så.. :crazy: kan väl oxå tillägga att hon är 16år och inte van vid att rida stor häst (han är 172cm :angel: ) utan är van vid en liten (142cm) D-ponny som är mkt liten och lätt i typen! Men det beror nog på att hon är tuff, orädd och mkt viljestark och det är inte jag.. :angel:
'Han gjorde samma sak med förra ägaren men hon fick stop på detta..
Någon kanske har något tips om hur man kan bli en tuffare ryttarinna.. :crazy:
Ska ta hjälp av tränare men det skulle ta någon vecka innan hon kunde komma *tyvärr*.
tänkte bara om det fans ngn som hade ngt bra tips!! :idea:
//Sandra

Jag hade testat att lägga upp farten lite mer. Jag vet, det låter ologiskt MEN om man är lite osäker är det lätt att man 1) vill hålla i sig lite i tyglarna 2) dra ner på farten så att det känns som att man får lite mer kontroll.
När du fattat galopp, driv honom framåt för skänklarna så att du verkligen känner att du har ett ordentligt påskjut bakifrån. Kläm dig inte fast på honom utan tryck till en gång med båda skänklarna och då ska du känna att han tar i framåtgripande med bakbenen.
Du kan ställa honom lite utåt på långsidorna och gasa och sen galoppera lite långsammare på kortsidan med honom mer rak.
Det är viktigt att du verkligen gasar så att du känner att han tar i, då kan han heller inte köra några bockserier med dig. När du känner att han svarar ordentligt framåt och inte går och "tjuvar" så kan du rida mer normalfort men glöm inte testa av att han har tillräcklig bjudning med jämna mellanrum.
Sen som någon sa, en häst som inte är riktigt pålitlig är bättre att longera innan uppsittning så att ev. överskottsenergi är borta.
Lycka till!/Malin

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 049
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 842
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 845
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka